2012. 09. 07.

Forgalomban az Alstom-metró

Tarlós István, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen átadta az utasoknak az első, az utasforgalomban is résztvevő Alstom Metropolis szerelvényt. Hosszú idő után immáron bárki utazhat a vonattal.


2012. szeptember 7., 11:08 az az időpont, amelyet valószínűleg sokan fognak emlegetni. Ekkor indult útjára az első, az utasforgalom számára is megnyitott Alstom-metrószerelvény. A 415-419 pályaszámú vonat indulása előtt Tarlós István, Budapest főpolgármestere köszöntötte az utasokat és adta át a korszakváltást jelentő vonatot a fővárosban közlekedőknek.
Érkezik a kocsiszínből az első, utasforgalomban részt vevő Alstom-szerelvény

Tarlós István főpolgármester adta át a vonatot az utasoknak

Tarlós István főpolgármester az indulás előtt tartott sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy „korszakváltás tanúi vagyunk a budapesti közösségi közlekedés történetében, véget ér a retrókorszak a főváros földalattijaiban”. A régi szerelvényekről szólva azt mondta, egy elmúlt kor relikviái voltak, az állandó műszaki ellenőrzés mellett is napi szinten álltak le, nem egyszer kigyulladtak, füstöltek.
Mint fogalmazott, az utolsó pillanatban sikerült a csere, az új Alstom-szerelvények miatt pedig már nem kell szégyenkezni. Szeptembertől havi két-három új vonat érkezik, 2013. február 13-ig kell leszállítani az utolsó szerelvényt, amely márciusban forgalomba is áll.
A főpolgármester jelezte, hogy az első napokban előfordulhatnak apróbb meghibásodások, ezért az utazóközönség megértését kérte, hozzátette ugyanakkor, hogy a hibaforrások hasznos információval is szolgálhatnak a BKV-nak az üzemeltetéshez.
A városvezető arról is beszámolt, hogy a járműcsere során nem szakadnak el teljesen a múlttól, hiszen az új metrókocsikra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Szalóczy Pál rádió- és tévébemondót szerződtette, akinek a hangjára 15 évig „záródtak az ajtók”.
Jelenleg hét Alstom-szerelvény van Magyarországon, de azok közül eddig csak egyet állítottak forgalomba, a többit futáspróbákon még vizsgálja a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Ezek üzembe állításával párhuzamosan a BKV tartalékba helyezi a régi szerelvényeket.
A francia Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért. A járműveket 2008 májusától egy éven át szállították volna le, de a végleges típusengedélyt – főként a fékek magyar jogszabályban rögzített szabályoktól  eltérő volta miatt – nem kapták meg az NKH-tól. Emiatt a főváros szerződést bontott, amelyet 2011 júliusában megváltozott tartalommal újra hatályba léptettek. Ettől számítva 330 napja volt az Alstomnak arra, hogy leszállítsa az első szerelvényt. Ennek ünnepélyes átadása július 10-én volt.
A 100 méter hosszú légkondicionált szerelvény 1023 utast képes szállítani, összesen 209 ülőhely van. A kocsik mindkét oldalán négy-négy ajtó van, a szerelvény egyterű, azaz az elejétől a végéig átjárható. A Metropolis maximális sebessége 70 kilométer/óra.
Az új budapesti metrót Franciaországban tervezték, hajtásrendszere Magyarországon készült. A kocsiszekrényeket az Alstom lengyelországi központjában, Katowicében gyártották, és ott is szerelték össze a szerelvényeket.
A továbbiakban forgalmi tartalékként számolnak a 2-es metró vonaláról lecserélt régi járművekkel – mondta Gulyás Attila, a BKV Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke pénteken az MTI-nek azzal kapcsolatban, hogy aznap elindult a francia Alstom cég első szerelvénye.
A szakszervezeti vezető tájékoztatása szerint a régi metrókocsikat a Fehér úti járműtelepre viszik, egyelőre nem tudni, hogy kivonásukat mikor kezdi meg a BKV. A kivonás során először a 2-es (kelet-nyugati) vonalról a fiatalabb szerelvényeket állíthatják ki, amelyeket átcsoportosítanak a 3-as (észak-déli) vonalra, onnan pedig selejtezésre küldik a legrégebbi kocsikat. A legfiatalabb jármű a 3-as vonalon 26 éves.
Forgalmi tartalék lesz belőlük...
(fotók: Halász Péter)

Az átirányított szerelvényeket mindenképpen át kell alakítani, mert a 3-as vonalon másféle biztosító berendezés üzemel. A 2-es vonalon az Alstom-szerelvények is a régi biztosító berendezést használják, és lesz a vonatokon segédvezető is.
Gulyás Attila az Alstom-metróról szólva jelezte: az első napokban előfordulhat olyan hiba, amely miatt ki kell állnia egy időre a forgalomból. Ennek esélyét a forgalomba állítás előtti próbafutásokkal igyekeztek minimálisra csökkenteni, de kizárni nem lehet. Emlékeztetett a Combino villamosok bevezetésére, amikor több probléma is adódott az első napokban; mint mondta, ez egy új típus bevezetésénél megszokott jelenség. 

MTI, RegionalBahn információk

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.