2012. 10. 12.

Jönnek az oroszok – az osztrákokhoz

A hírek szerint Magyarország végképp elbukta a Záhonytól Hegyeshalomig vezető széles nyomtávú vasútvonal lehetőségét. Az oroszok és az osztrákok is szlovák tranzitról beszélnek a Bécsig vezető vasútvonal esetében.





Az még nem dőlt el, hogy pontosan merre fog vezetni Ausztria területén a Kelet-Szlovákia felől érkező széles nyomtávú vasútvonal, de az osztrák szaktárca szerint igenis lehet kézzelfogható valóság ebből a magyar szemmel nézve grandiózus tervből. Az Európa és Kína közötti tízezer kilométeres vasúti folyosó részét képező beruházás kapcsán Doris Bures miniszterasszony jelezte: egyelőre a megvalósíthatósági tanulmány készítésével vannak elfoglalva a szakemberek.
Az egyik lehetséges érintett tartomány, Burgenland első embere, Hans Niessl üdvözölte a döntést; azonban jelezte: ahhoz, hogy a tartomány támogathassa a projektet, jóval több részlet ismerete szükséges.
Széles Szergejek pihenője Eperjeskén. Vajon az új vasútvonal lesz a haláluk?
(fotók: Halász Péter)

Nemrégiben még arról volt szó, hogy Magyarországon át vezetne ez a széles nyomtávolságú vasútvonal. Először 2010-ben merült fel az ötlet, de végül úgy tűnik, hogy a szlovákok elhappolták ezt az üzletet, hiszen Robert Fico kormányfő tavasszal egy kormányközi szándéknyilatkozatot írt alá az ukránokkal a széles nyomtávolságú vasútvonal építése kapcsán. Az akkori szakértői vizsgálat még 2011-ben készült. Az akkori adatok szerint  a vasútvonal építési költsége több mint hatmilliárd euróba kerülne, és ebben nem szerepel a terminálok építése, valamint az egyéb logisztikai beruházások sem. Az előzetes számítások szerint ezen a vasútvonalon évente 20-30 millió tonna áru juthatna Nyugat-Európába Kínából mindössze 15 nap alatt. Jelenleg tengeri úton ez negyven napig tart.
Az egyelőre még nem ismert, hogy ha megvalósul a széles nyomtávú vasútvonal, milyen hatással lehet a záhonyi átrakókörzetre?

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Várható volt Magyarországnak soha semmi sem sikerül, nem újdonság már....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennél vannak kevésbé ezoterikus érvek is... :)

      A tótoknál Kassáig bent van a széles vágány, felette a drót, ez élből vagy 100 km előny. Másrészt nem kell Pesten és elővárosain áttolni a leendő új pályát - Pozsony azért egyszerűbb terep lehet. (Tessék beleképzelni mondjuk +1-2 vágány a KöKi-Fradi-Kelenföld szakaszba. Ugye milyen olcsó és egyszerű is lenne?)

      Ettől függetlenül ebből szerintem a tótokkal sem lesz semmi, de ez privát véleményem. A legtöbb dolgot, ami a Távol-Keletről jön, lehet konténerben szállítani, annak az átrakása meg lényegesen egyszerűbb, mint ripsz-ropsz ledobni pár száz km. széles pályát. Álmodozni meg megvalósíthatósági tanulmány írni szabad, az talán még az anno sokszor tervezett Budapestet délről kerülő vasúti gyűrűnek is volt.

      Törlés
  2. Egyáltalán nem kell ezt siratni. A V0 százszor fontosabb lenne, hogy elkészüljön.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van olyan szállítási volumen, illetve zűk keresztmetszet a jelenlegi hálózaton, ami a V0-t indokolja? Szerintem nincs...
      Szolnok felől két vonalon is tud menni Pestig az elegy (100a/120a), a déli összekötő komolyabb forgalmat is látott már, a győri vonal pedig a központi forgalomirányítás miatt szintén komoly kapacitást nyújt. A V0 személyforgalmi kihasználásához pedig egészen új menetrendi és üzemviteli elvek kellenének, ekkora "vérfrissítést" a MÁV-Start mint szervezet ebben az életében már nem fog tudni meglépni.
      Ergo ha lenne is V0, nem tudnánk értelmesen kihasználni, hogy a beleölt pénz megtérüljön.

      Törlés
  3. és minek kell a csodás v0, s mit oldana meg? :)

    VálaszTörlés
  4. A V0 már majdnem készen van, kb 20 km hiányzik hozzá meg egy új Duna híd! Ha szükség lenne rá, már kikönyörögték volna a pénzt rá! De én személy szerint ebben a széles nyomtávú vasútban sem hiszek. Nem mindegy, hogy Záhonyban vagy Bécsen rakják át az árut?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért a "V0 majdnem készen van" állítással vitatkoznék. Egy gazzal benőtt, majdhogynem félholt, időnként forgalomszüneteltetett egyvágányos-dízeles vonal nem pont az, amire komoly volumenű tranzitot lehetne ereszteni, márpedig a V0 meglévő elemei ilyenek. A földrajzilag hiányzó 20 km szinte a legkisebb tétel ebben a buliban...

      Záhony vs. Bécs: szerintem is nagyjából mindegy, ha már úgyis át kell rakni, ezért (is) fogalmaztam meg szkeptikus véleményt korábban. Nekem úgy tűnik, a költség-haszon arányt itt valós számokkal nehezen lehet igazolni. Mindig a távol-keleti iránnyal dobálóznak, annak meg döntő része épp konténeres, viszonylag könnyen átrakható, és egyébként is többször átrakásra kerül útja során.

      Összességében a menetrendi, szervezési együttműködés szerintem többet és olcsóbban tudna javítani a távol-keleti szállítások vasúti esélyein, mint az a teljes úthoz képest nyúlfarknyi eltolás az átrakásban.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.