2012. 10. 24.

Közösségi közlekedés

Az utóbbi időben a tömegközlekedés helyett egyre többször közösségi közlekedést emlegetünk. De nem csak így van értelme ennek a kifejezésnek. A közösségi oldalak, különösen pedig a Facebook hódításának köszönhetően egyre nagyobb hangsúlyt kap a cégek, közösségek, közös érdeklődéssel bíró emberek összefogása. De vajon a vasutak és városi közlekedési cégek, közlekedésszervezők kihasználják-e a social media előnyeit és ha igen, hogyan?

A Facebook térhódítása nyomán sorra jelennek meg a közlekedési cégek a közösségi hálón. A cégek persze teljesen különböző okokból és ütemben jelennek meg, ahogy persze a „magatartásuk” is elérhető. A közös bennünk mindössze az, hogy oldalként vannak fent a hálón – lájkolhatjuk őket.
De nézzük meg, hogy kik vannak fent a hálón? Nyilván mintavételünk szubjektív, alapvetően abból a térségből merítünk, amelyek kapcsán a RegionalBahn egyébként rendszeresen publikál.
A német nyelvterület legnagyobb vasúti szereplője kétségkívül a DB AG. A német vasút több oldallal is jelen van: maga a konszern; a DB Bahn; a DB AutoZug vagy éppen a DB Bahn France és a DB Bahn Italia is képviselteti magát. Emellett pedig például a Bayern-Ticket-et is lájkolhatjuk, ha éppen úgy adódik. A social mediát kezelő csapat „nyitvatartásról” is gondoskodott: hétköznap 6 és 22; hétvégén 10 és 22 óra között válaszolnak a kérdésekre. És tegyük hozzá: valóban válaszolnak.
Az egyik DB-s oldal, a DB Bahn – a német vasút számtalan lájkolható oldallal van jelen a közösségi portálon

Az ÖBB is jó ideje jelen van a Facebookon. Az osztrák vasút hasonló szabályok szerint működteti az oldalait, mint a DB. Itt is aktív párbeszéd folyik a felhasználókkal, igaz, a korábbi tapasztalatok szerint szigorúbbak a moderálási alapelvek – ezeket egy közelmúltbeli kisebb botrány nyomán szigorították meg. Az ÖBB jelenléte kapcsán egy érdekes sorozatról is szót kell ejteni: az osztrák vasút naponta feltesz egy-egy vonat (nem feltétlenül friss) képet a „365 nap – 365 kép a vasútról” mottó alatt.
Az ÖBB oldala. Rendszeres frissülés, releváns tartalmak jellemzik az osztrák vasút facebook-oldalát

Ha már Ausztria: a városi közlekedés is igen aktív a közösségi portálon. A Wiener Linien nemrégiben ünnepelte a social mediában eltöltött első évét. Az egy éves szereplés eredményeként már Facebook-villamost is forgalomba állítottak a bécsi síneken. Az ötletet egyébként nem mellesleg átvette a Facebookon ugyancsak egyre aktívabban kommunikáló licspei közlekedési társaság, az LVB is. De maradva Bécs esetében: az ilyen jellegű kommunikációnak fontos szerep jutott az U1-es metró nyári részleges lezárása miatt is. A Facebook mellett nem mellesleg ezt a forgalmi változást blogon is „közvetítették” a bécsiek.
A városi közlekedési cégek közül a magyar látogatók sokszor a Wiener Liniennel találkoznak. A cég aktívan jelen van a facebookon és ezt reklámozza is – például a facebook-villamossal

Érdemes itthon is körbenézni: a közlekedési szereplők közül nem sokan vannak jelen, nem nagyon keresik a felhasználók, a potenciális utasok „kegyeit” a cégek. Üdítő kivételek persze akadnak: az egyik ilyen a GYSEV. A „repcevasút” profi módon keresi a kapcsolatot a Facebookot használó netezőkkel. Gyors és pontos válaszok és kifejeztten laza, fiatalos stílus jellemzi őket.
A „repcevasút” a facebookon is pörög. A magyar vasúttársaság intenzív kapcsolatot tart fenn a felhasználókkal – ez egy nagyon jó példa!

A másik nagy közlekedési szereplő a Budapesti Közlekedési Központ. A fővárosi közlekedésszervező cég teljesen más irányvonalat követ mint a GYSEV. A Facebookon rendkívül aktív csapat kifejezetten szakmai tartalmakat oszt meg és szakmai kérdésekre válaszolnak.
A BKK másfajta kommunikációt folytat a közösségi portálon, mint a GYSEV; de mind a kettő követendő példa lehetne. Amíg a GYSEV kicsit laza, fiatalos, addig a BKK kifejezetten korrekt és szakmai információkat közöl

A többi szereplő azonban fájón hiányzik: sem a BKV, sem pedig a MÁV-csoport egyetlen tagja sincs fent. Igaz, a MÁV részéről legalább a nem éppen sikeres „Tisztán robogjunk!” kampány és a MÁV-START otthon nyomtatott menetjegye kapott külön Facebook-oldalt.
A „Tisztán robogunk!” kampány facebook-oldala – túl sok releváns információhoz nem jutunk innen...

Egy, a facebookon jelen nem lévő cég – a MÁV-START – szolgáltatását reklámozza. Igaz, az otthon nyomtatott jegy oldalán sem találunk aktuális információkat és az interakcióra is vajmi kevés lehetőségünk van

 A magyar személszállító vasúttársaság nevére rákeresve a választék bőségesnek tűnik – vajon melyik az igazi?


A leghivatalosabbnak tűnő címen egy üres oldalt találunk... Talán itt indul majd valamikor a vasúttársaság közösségi kommunikációra is alkalmas felülete?

A vasúti szereplők közül jelen van még a Flyod is, de a társaságtól kapott tájékoztatás szerint „a Floyd Zrt. egy közösségi fórumon sem aktív hivatalosan, (…) a Facebook oldal nem a Társaság hivatalos csatornája.” Igaz, érdekes a cég többi válasza is az egyébként felvállaltan egy munkatársuk által szerkesztett oldal kapcsán: nem a vasútbarátok az ügyfelei a cégnek, így az oldalt lájkoló „őrültek” sem tűnnek annyira fontosnak, ilyen módon nem szeretnék bővíteni a (potenciális) ügyfelek körét. Érdekes meglátások, de nem éppen követendő példának tartjuk.
Nem a követendő példák sorát gyarapítja a Floyd oldala. Informatív lenne, ha felvállaltan hivatalos oldal lenne... De nem az és nem is tartja fontosnak a cég ezt a fórumot

Mindezek fényében meglepő a MÁV-csoport és az említett magántársaság hozzáállása a közösségi médiához. Furcsa, hogy nem keresik a közösségi portálokon a potenciális ügyfeleket, nem adnak a véleményükre, nem vesznek részt aktívan az internetes közösségi életben. Pedig ez a lehetőség egyre fontosabb véleményformáló felületté vált az elmúlt évek során. Talán egyszer jobb belátásra jutnak ezek a cégek is és kihasználják az információszolgáltatás eme úgy, gyors és interaktív formáját.

Halász Péter

8 megjegyzés:

  1. A Floyd esetében szerintem teljesen elfogadható a válasz. Náluk maximum egy vasútbarátoknak szóló oldal lehetne érdekes, az ügyfeleket nem így szerzik, és olyan társadalmi elfogadottság növelő célt sem tudok elképzelni mint pl a Paksi Atomerőmű Zrt. esetében. A MÁV Start kimaradása viszont igazolatlan hiányzás...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Floyd esetében sem elfogadható a válasz. Szerencsére – a Floyd Zrt. érdekében – nem közöltük le szó szerint a válaszukat. Ha már jelen vannak valamelyik közösségi portálon, illik ezügyben megfelelően működni. Az azonban igaz, hogy a MÁV-csoport jelen(nem)léte finoman fogalmazva is kérdéses...

      Törlés
  2. Én üzemeltetem az MVK Zrt. rajongói oldalát (http://www.facebook.com/mvkzrt)és többször megkerestem az MVK illetékeseit, de Ők nem szeretnének nyitni a közösségi oldal felé. Ezért megmaradt rajongói oldalnak..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A GYSEV-MÁV-Floyd vonalat elnézve úgy tűnik, ez a téma nyugatról terjed kelet felé, mint megannyi más. Lehet, hogy mire Miskolcra eljut az igény, már nem is lesz olyan népszerű a Facebook. :)

      Törlés
  3. Azzal nem értek egyet, hogy a MÁV csoport egyik tagja sincs fent. Mert a MÁV-Vonatösszeállítás fent van (https://www.facebook.com/vonatosszeallitas). A Facebook oldalukon naprakész információt adnak mindenről ami a Magyarországi vasútvonalakon (nem csak a MÁV vonalain) történik. Illetve, ha az embereknek bármi kérdése van, nyugodtan feltehetik, és az oldal adminjai legrosszabb esetben pár napon belül, de inkább az jellemző hogy szinte azonnal válaszolnak rá. Illetve érdemes megnézni a honlapjukat: http://www.vonatosszeallitas.hu/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A MÁV Vonatösszeállítás oldala nem hivatalos oldal, nem a MÁV-csoport gondozza, hanem egy privát oldal. Impresszumában (http://www.vonatosszeallitas.hu/impresszum.html) egyértelműen megnevezi magát a készítője, Koncz János.

      Törlés
    2. Tudom, de tudod ki az a Koncz János? De ennek ellenére, hogy magán a lehető legpontosabb információkat nyújtja és az utas égy érezheti, mintha ha egy hivatalos oldal lenne!

      Törlés
    3. Elég baj az, ha egy nem hivatalos oldalról bárki úgy érzi, hogy az a hivatalos. Jobb helyeken az első az, amit közzétesznek, hogy az adott lap _nem_ hivatalos oldal, stb.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.