2012. 11. 16.

Forgalomban a villanybuszok

Forgalomba álltak az első villanybuszok Bécsben. A felsővezetékről tölthető járművek először a 2A viszonylaton jelentek meg.


A Wiener Linien a minap tudatta a közönséggel: forgalomba állította az első villanybuszokat. A korábban már részletesen bemutatott és a nagyközönség előtt a 2012-es Tramwaytag kereteiben debütált járművek első példányaival a 2A jelzésű autóbusz-viszonylaton találkozhatunk. A Schwarzenbergplatz és a Kirchengasse/Neubaugasse között ingázó járaton már korábban is találkozhattak az utasokat a Rampini Ale Elektrik gyártotta kocsikkal – igaz, eddig csak tesztüzemben, utasok nélkül rótták a köröket.
A tervek szerint rövidesen a másik mikrobuszos vonalon, a 3A-n is megjelennek a járművek, kiváltva ezzel a jelenleg még közlekedő Volkswagen-Kustenits kisbuszokat.
A Wiener Linien a közelmúltban már kiépítette a végállomási töltődéshez szükséges felsővezetékeket és az új buszok folyamatosan állnak forgalomba a két viszonylaton. A harmadik, belvárosi autóbusz-viszonylaton, az 1A jelzésű járaton továbbra is nagy buszok, csekély károsanyag-kibocsátású MAN Lion's City-k közlekednek.
A végállomások mellett pedig a kocsik honos garázsában, a Spetterbrücke telephelyen is lesz egy töltőállomás, azt e sorok megjelenésekor kell átadni a Wiener Linien számára. A kocsik napközben, a végállomásokon gyorstöltéssel 15 perc alatt tölthetők fel. A garázsban éjszaka pedig lassú üzemmódban töltik fel a kocsi energiatárolóit. Érdemes megjegyezni, hogy a kocsi klímája és fűtése is tisztán elektromos üzemű, a Wiener Linien szerint ez igazi különlegesség.
(fotók: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A Rampini és a Siemens közös munkájának eredményeként megszületett buszok üzemeltetése során a Wiener Linien úgy számol, hogy mintegy 20%-os energiamegtakarítást érhetnek el azáltal, hogy a fékezéskor keletkezett villamos energiát tárolni tudja a kocsi és később fel tudja azt használni.
A 7,72 méter hosszú busz 2,2 méter széles, összesen 44 utast képes befogadni: 9 ülőhelye és 35 állóhelye van (a jelenlegi Volkswagen-Kustenits minibuszokban 17 ülő és 10 állóhely van). A jármű egy feltöltéssel 150 kilométert tud megtenni. A motorok teljesítménye állandó teljesítménye 85 kW, órás teljesítménye 150 kW, az akkumulátorok kapacitása 150 kWh, teljes feltöltésükhöz két óra szükséges.
Az új villanybuszok eddig még csak tesztüzemben, utasok nélkül rótták a köröket a 2A vonalán
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.