2012. 11. 22.

Összevont zarándokvonatok

Idén összevonva, „Székely Gyors-Csíksomlyó Expressz” néven, egyetlen, várhatóan 16 kocsis szerelvényként indul majd 2013. május 17-én Magyarországról a csíksomlyói búcsúba a pünkösdi zarándokvonat, és jön vissza május 20-án – jelentették be szerdán sajtótájékoztatón. A vonatot várhatóan a legújabb – még el nem készült – magyar „Werbelok” húzza majd.


Korábban a Székely Gyors, illetve a Csíksomlyó Expressz külön útvonalon közlekedett: a Székely Gyors Nagyvárad és Kolozsvár érintésével jutott el Madéfalvára, míg a Csíksomlyó Expressz Dél-Erdély, azaz Arad, Segesvár és Brassó érintésével közlekedett. Idén a két vonat egy szerelvényként indul majd és a déli útvonalat választják majd. Hogy ez mennyiben jelent valódi előrelépést, az azonban kérdéses, hiszen az összevonat vonat 16 kocsi kapacitása aligha überelheti a két, egyenként 10-12 kocsis vonatét. A másik nehézség, hogy a dél-erdélyi útvonal állapota évről-évre romlik, a menetidők egyre kedvezőtlenebbek (az elmúlt tíz évben másfél órával nőtt a Kürtös–Brassó távon a menetidő), így a minden eddiginél hosszabb útvonalon célhoz érő felcsíki vendégeknek kiadósra nyúlik a vonatozás. A szervezők viszont reménykednek abban, hogy idén – a MÁV-TRAKCIÓ és a CFR Calatori korábbi megállapodása nyomán – már Romániában is a MÁV-TRAKCIÓ mozdonya továbbíthatja a vonatot, e célra pedig az egyik TRAXX-ot nézték ki. Mivel Románia felé a 480 001-006-os gépek járhatnak a jelenlegi állás szerint, így jó eséllyel ezek közül kerülhet ki az a gép, amelyik a legújabb magyar „Werbelok” lesz.

Idén talán már nem kell mindenhova a román előfogat – remélik a szervezők. A képen az első, 2010-es Csíksomlyó Expressz szerelvénye Madéfalván
(fotók: Magyarics Zoltán)

Az új reklám-, pontosabban inkább emlékmozdony várhatóan a Hunyadiaknak állít emléket annak okán, hogy 555 esztendővel ezelőtt, 1443. február 23-án született Kolozsvárott Mátyás király. A sors iróniája, hogy a végig villamosított útvonal igénye miatt pont ezt a várost kerüli el majd az összevont zarándokvonat útvonala. A mozdonyon szereplő grafikára egy e célra megnyitott honlapon, a www.hunyadimozdony.hu címen lehet majd szavazni január végéig, a szakmai zsűri pedig februárban hirdet eredményt. Figyelem! A weboldal csak a pályázat meghirdetése után indul.
A Szombathelyről induló különvonaton a szervezők elmondása szerint a magyarok világtalálkozójának résztvevőiből 80 fős küldöttség is utazik majd.
A vonatot a MÁV-START állítja ki és a MÁV-TRAKCIÓ vontatja majd a tervek szerint. A vonat közlekedtetését üzleti alapon vállalt a személyszállító vasúttársaság – tudatta Ungvári Csaba, a MÁV-START vezérigazgatója.
A RegionalBahn oldalain a Székely Gyors 2008-as, 2009-es és 2010-es utazásáról és a 2010-es Csíksomlyó Expresszről is láthatnak képes beszámolót.

RegionalBahn információk

4 megjegyzés:

  1. 2x12 kocsi helyett 16, úgy, hogy 80 utast helyből visznek magukkal? Nem lesz az karcsú? Meg az egy szál Traxx a Kárpátokba, van egy érzésem, hogy lesz ott ASEA is. A menetrend szerintieknél is ha jól tudom az lesz a megosztás, hogy temesváriakat viszi a MÁV, a "hegymászósokat" meg a CFR. Gondolom nem véletlenül...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 2x10 vagy 2x12 helyett a 14 (mert ugye 16 mínusz 2 étkező) nyilván visszalépés, de ezt _valahogy_ előrelépésként kellett kommunikálni, a jelige tehát az összefogás. A csökkenő utasszám racionális tendencia: ha őszinték vagyunk, a buszos utakhoz képest jelentős felárral megy a vonat, és még a menetidő sem versenyképes. A kényelemmel és magával a vonatozás tényével lehet még eladni, ez pedig nyilván rétegigény. Sajnos a vasút versenyképessége ilyen gyenge, a különvonati tarifák húzósak.

      TRAXX vs. Asea: a vasárnapi, gyimesbükki szakaszon erősen valószínű az előfogat, 16 kocsi az igen sok. Anno mintha a 12+ kocsis Temesvár - Galati gyors (bocs, Accelerat) is előfogattal ment volna itt fénykorában.

      Ami a menetrendszerinti járatokat illeti, a menettartamok miatt is az általad vázolt a reális felosztás. A Brassó felé közlekedők sokkal többet futnak odaát, mint itt, a temesváriak pedig rövidebb időt töltenek kint, mint itthon - így mindkét cég gépe többet futhat otthon, és kevesebbet külföldön.

      Törlés
  2. De a MÁV-Trakció miért nem taurusból csinál werbalokokt? Azon olyan jól mutat a matrica. A TRAXX-on meg nagyon ocsmány.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nyilván ennek két fő vetülete van: 1) a TRAXX most az újdonság, azzal kell villogni, az 1047-eseken már fakul a festék, 2) minek van reális esélye ténylegesen elhúzni a vonatot Erdélyben is.

      Amúgy lehet hogy semminek, mert láttunk már ezt-azt az elmúlt években (elvileg volt engedély, csak aztán gyakorlatilag mégsem) - most annyival jobbak a kilátások, hogy van román futási engedélye a kiszemelt vasnak. Hogy aztán ez a futási engedély vonatkozik-e a CsEx-re, vagy a lábjegyzetben ott van, hogy kivéve CsEx, az majd az utazás napján délelőtt kiderül Kürtösön, ahogy szokott. Kivéve ha elég sok fontos(nak képzelt) ember sürög az ügy érdekében.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.