Idén összevonva, „Székely Gyors-Csíksomlyó Expressz” néven, egyetlen, várhatóan 16 kocsis szerelvényként indul majd 2013. május 17-én Magyarországról a csíksomlyói búcsúba a pünkösdi zarándokvonat, és jön vissza május 20-án – jelentették be szerdán sajtótájékoztatón. A vonatot várhatóan a legújabb – még el nem készült – magyar „Werbelok” húzza majd.
Korábban a Székely Gyors, illetve a Csíksomlyó Expressz külön útvonalon közlekedett: a Székely Gyors Nagyvárad és Kolozsvár érintésével jutott el Madéfalvára, míg a Csíksomlyó Expressz Dél-Erdély, azaz Arad, Segesvár és Brassó érintésével közlekedett. Idén a két vonat egy szerelvényként indul majd és a déli útvonalat választják majd. Hogy ez mennyiben jelent valódi előrelépést, az azonban kérdéses, hiszen az összevonat vonat 16 kocsi kapacitása aligha überelheti a két, egyenként 10-12 kocsis vonatét. A másik nehézség, hogy a dél-erdélyi útvonal állapota évről-évre romlik, a menetidők egyre kedvezőtlenebbek (az elmúlt tíz évben másfél órával nőtt a Kürtös–Brassó távon a menetidő), így a minden eddiginél hosszabb útvonalon célhoz érő felcsíki vendégeknek kiadósra nyúlik a vonatozás. A szervezők viszont reménykednek abban, hogy idén – a MÁV-TRAKCIÓ és a CFR Calatori korábbi megállapodása nyomán – már Romániában is a MÁV-TRAKCIÓ mozdonya továbbíthatja a vonatot, e célra pedig az egyik TRAXX-ot nézték ki. Mivel Románia felé a 480 001-006-os gépek járhatnak a jelenlegi állás szerint, így jó eséllyel ezek közül kerülhet ki az a gép, amelyik a legújabb magyar „Werbelok” lesz.
Idén talán már nem kell mindenhova a román előfogat – remélik a szervezők. A képen az első, 2010-es Csíksomlyó Expressz szerelvénye Madéfalván
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Az új reklám-, pontosabban inkább emlékmozdony várhatóan a Hunyadiaknak állít emléket annak okán, hogy 555 esztendővel ezelőtt, 1443. február 23-án született Kolozsvárott Mátyás király. A sors iróniája, hogy a végig villamosított útvonal igénye miatt pont ezt a várost kerüli el majd az összevont zarándokvonat útvonala. A mozdonyon szereplő grafikára egy e célra megnyitott honlapon, a www.hunyadimozdony.hu címen lehet majd szavazni január végéig, a szakmai zsűri pedig februárban hirdet eredményt. Figyelem! A weboldal csak a pályázat meghirdetése után indul.
A Szombathelyről induló különvonaton a szervezők elmondása szerint a magyarok világtalálkozójának résztvevőiből 80 fős küldöttség is utazik majd.
A vonatot a MÁV-START állítja ki és a MÁV-TRAKCIÓ vontatja majd a tervek szerint. A vonat közlekedtetését üzleti alapon vállalt a személyszállító vasúttársaság – tudatta Ungvári Csaba, a MÁV-START vezérigazgatója.
A RegionalBahn oldalain a Székely Gyors 2008-as, 2009-es és 2010-es utazásáról és a 2010-es Csíksomlyó Expresszről is láthatnak képes beszámolót.
RegionalBahn információk
2x12 kocsi helyett 16, úgy, hogy 80 utast helyből visznek magukkal? Nem lesz az karcsú? Meg az egy szál Traxx a Kárpátokba, van egy érzésem, hogy lesz ott ASEA is. A menetrend szerintieknél is ha jól tudom az lesz a megosztás, hogy temesváriakat viszi a MÁV, a "hegymászósokat" meg a CFR. Gondolom nem véletlenül...
VálaszTörlésA 2x10 vagy 2x12 helyett a 14 (mert ugye 16 mínusz 2 étkező) nyilván visszalépés, de ezt _valahogy_ előrelépésként kellett kommunikálni, a jelige tehát az összefogás. A csökkenő utasszám racionális tendencia: ha őszinték vagyunk, a buszos utakhoz képest jelentős felárral megy a vonat, és még a menetidő sem versenyképes. A kényelemmel és magával a vonatozás tényével lehet még eladni, ez pedig nyilván rétegigény. Sajnos a vasút versenyképessége ilyen gyenge, a különvonati tarifák húzósak.
TörlésTRAXX vs. Asea: a vasárnapi, gyimesbükki szakaszon erősen valószínű az előfogat, 16 kocsi az igen sok. Anno mintha a 12+ kocsis Temesvár - Galati gyors (bocs, Accelerat) is előfogattal ment volna itt fénykorában.
Ami a menetrendszerinti járatokat illeti, a menettartamok miatt is az általad vázolt a reális felosztás. A Brassó felé közlekedők sokkal többet futnak odaát, mint itt, a temesváriak pedig rövidebb időt töltenek kint, mint itthon - így mindkét cég gépe többet futhat otthon, és kevesebbet külföldön.
De a MÁV-Trakció miért nem taurusból csinál werbalokokt? Azon olyan jól mutat a matrica. A TRAXX-on meg nagyon ocsmány.
VálaszTörlésNyilván ennek két fő vetülete van: 1) a TRAXX most az újdonság, azzal kell villogni, az 1047-eseken már fakul a festék, 2) minek van reális esélye ténylegesen elhúzni a vonatot Erdélyben is.
TörlésAmúgy lehet hogy semminek, mert láttunk már ezt-azt az elmúlt években (elvileg volt engedély, csak aztán gyakorlatilag mégsem) - most annyival jobbak a kilátások, hogy van román futási engedélye a kiszemelt vasnak. Hogy aztán ez a futási engedély vonatkozik-e a CsEx-re, vagy a lábjegyzetben ott van, hogy kivéve CsEx, az majd az utazás napján délelőtt kiderül Kürtösön, ahogy szokott. Kivéve ha elég sok fontos(nak képzelt) ember sürög az ügy érdekében.