2012. 08. 23.

Lepaktáltak a románokkal

Együttműködési megállapodást írt alá a MÁV-TRAKCIÓ és a román vasút, a CFR személyszállító leányvállalata, a CFR Calatori. A jövőben gépcsere nélkül közlekedhetnek Magyarország és Románia között a vonatok a megállapodás értelmében.




Régi idea a személyszállító vonatok gépcsere nélküli közlekedése Magyarország és Románia között. Különösen annak fényében igaz, hogy a szóba jöhető román villamosmozdonyoknak van magyarországi engedélyük és ez érvényes némelyik, Magyarországon működő villamosmozdonyra is.
Volt már példa a magánvasút mellett az államvasúti vonatok gépcsere nélküli közlekedésére. 2007-ben például a CFR Marfa húzta az akkor még a MÁV-csoportba tartozó MÁV Cargo vonatainak némelyikét
(fotó: Halász Péter)

A Bukarestben aláírt megállapodás a MÁV-START által jegyzett közlemény szerint „elősegíti a vasúti közlekedés folyamatosságát, a nemzetközi forgalomban közlekedő vonatok menetidejének a csökkentését ugyanazon mozdony használatának lehetővé tételével Bukarest és Budapest között. Az együttműködés célja a Bukarest és Budapest között közlekedő nemzetközi vonatok kölcsönösségi alapon történő továbbítása, a határátlépés megkönnyítése a mozdonyok határállomáson történő eddigi cseréjének kiküszöbölésével. Az együttműködés eredményeként, a 2012. december 9-én esedékes menetrendváltást követően, a Lökösháza és Kürtös határátmenetben közlekedő 10 vonat esetében a mozdonyok cseréjére már nem lesz szükség.
Gépcseréhez készülődő nemzetközi vonat Kürtösön
(fotó: Magyarics Zoltán)

A MÁV-TRAKCIÓ-ról szóló közleményben a magyar személyszállító vasúttársaság azt is jelzi, hogy megvizsgálják a határmenti térségek közlekedési igényeit és igyekeznek ehhez igazítani a vasúti menetrendet a jövőben. Azonban ez még nem lesz igaz a 2012-2013-as évadra, hiszen a munkacsoport első ülése jövő év elején lesz Budapesten.
A történethez hozzátartozik az is, hogy pár éve a MÁV Cargo és a CFR Marfa együttműködése nyomán a tehervonatok gépcsere nélkül közlekedtek Magyarország és Románia között (lásd fentebbi képünket), míg ugyancsak hosszú éve annak, hogy Biharpüspökiben vagy éppen Biharkeresztesen nem cseréltek mozdonyt a Nagyvárad felé közlekedő vonatok, hanem a CFR Sulzerei egészen Püspökladányig közlekedtek a személyszállító vonatokkal.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. azt lehet tudni, hogy mennyi időt spórolnak ezzel menetrend szerint?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt majd a román határőrök megmondják, a menetrendváltáskor pedig megtudjuk. :)

      Most Lökösházán és Kürtösön 15 + 20 perc a tipikus tartózkodás, utóbbi tartalmazza a gépcserét. Ha a gépcsere kiesik, az egyetlen sebességmeghatározó lépés az útlevélvizsgálat, illetve a vámvizsgálat, legalábbis amíg Románia "non-Schengen" zóna. Innentől kezdve a román határőrség szabja meg a technológiai időt. Jó eséllyel 15' alá nem mennek, tehát 5' a várható megtakarítás.

      Románia Schengen-zónához csatlakozása után _elviekben_ el is maradhat a megállás, gyakorlatban a személyzetváltás miatt a hegyeshalmihoz hasonló néhány perces tartózkodás biztosan maradni fog. Ekkor a megtakarítás 30 perc körüli lehet.

      Csendben említem az egész tili-toli zárójelbe tételére: a túlsó oldalon olyan szinten hullik szét a pálya, hogy csak az Arad - Déva szakaszon 20 perccel nőtt a menetidő az elmúlt 10 évben, és a Brassó - Segesvár szakasz önmagában 36 (!) perccel hosszabb. Tehát a schengeni csatlakozás mellett a román oldalon pályára költött források (melyekre komoly kilátás nincs) befolyásolják a menetidőt, nem pedig a gépcsere elhagyása, meg az arról aláírt díszborítós papírkupac.

      Törlés
  2. Most is lehetőség van a menet közbeni ellenőrzés végrehajtására. Ha Románia teljes körűen alkalmazza a Schengen-i előírásokat, akkor gyakorlatilag Magyarország és Romáian között ugyanúgy lehet átlépni a határt, mint most (Ukrajna, Szerbia és Horvátország kivételével) a többi határszakaszon. A teljes schengeni ellenőrzés magában foglalja, hogy az államhatáron - vasúti határátkelőhely esetében a határállomáson - semmilyen hatósági ellenőrzés nem hajtható végre. Ez nem jelenti azt, hogy nincs ellenőrzés, hiszen a hatóság képviselői bárhol felszállhatnak a vonatra, és bárhol, bármikor, bárkit ellenőrizhetnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A felvetés jogos, elviekben most is lehetne spórolni 10-15 percet a határon. Sajnos továbbra is fennáll a "túloldali" probléma: Aradon kívül a többi állomásra nem jutunk el gyorsabban, mint korábban, mert a pálya éppen hullik atomjaira. A végső menetidőt a szántóföld állapotú Segesvár - Brassó szakasz jobban formálja, mint a határ. Kár. :(

      Törlés
  3. http://www.youtube.com/watch?v=FXpOqaLEBkU

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.