2012. 11. 01.

Temetői járat

Egész Európában megemlékeznek a családok a halottaikról. November első napjaiban valóságos zarándokjárás indul a temetők felé. Bécsben a központi temető 1874-es megnyitása óta különösen nagy feladatot ró a városi tömegközlekedésre a látogatók hadának fuvarozása. Persze, a daliás idők már elmúltak, amikor egymást érték a villamosok a Simmeringer Hauptstraßén...



A villamosvasúti hálózat fejlődésével szükségessé vált a Mindenszentek környéki csúcsforgalom lebonyolításához a megfelelő méretű infrastruktúra kiépítése. Ennek ma is látszanak a nyomai: a köztemető főbejárata és a 3-as kapu; valamint tovább a négyes kapuig a mai napig megvannak az egykori várakozó- és tárolóvágányok. Igaz, kihasználatlanul, jó ideje már nem közlekednek a város különböző részeit a temetővel összekötő villamosviszonylatok.
1952 novemberében alkalmi hangosítást is telepítettek a főbejárathoz. A képen látható villamosszerelvényt a 3945-ös pályaszámú k5-ös pótkocsit egy G2-es motorkocsi továbbítja

A II. Világháború után nem sokkal készülhetett ez a felvétel. A tömeg hatalmas a központi temető főbejáratánál. Érdemes megfigyelni, hogy az utasok mozgását aluljáró segíti – mára ennek már csak a hűlt helyét találjuk itt. Egy másik érdekesség a még a lóvasúti időkből származó u2-es sorozatú, 3812-es pályaszámú pótkocsi a városba tartó szerelvény végén

A nagy forgalomra tekintettel számos villamosszerelvény várakozott készenlétben a köztemetőnél. A járművek többek között a schwechati villamos vágányain is pihentek, így az Mindenszentekkor nem közlekedett – ahogy erre fel is hívja a figyelmet egy, a kép jobb szélén lévő tábla. A felvétel 1938. november 1-jén készült

A 2289-es pályaszámú, K sorozatú motorkocsi érkezik a 46-os viszonylaton érkezik a temetőhöz. Az 1-es és a 2-es kapu közötti szakaszon nem csak a villamosok, hanem a temetőbe látogatók is hosszú, tömött sorokban közlekednek ezen az 1940-es években készült felvételen

1948-ban járunk. Ekkor sem csökkent a forgalom – a 46-os viszonylaton közlekedő K sorozatú motorkocsi érkezik a főbejárathoz, azaz a 2-es kapuhoz

1952. november 1-jén a főbejáratnál a 42-es viszonylaton közlekedő K sorozatú motorkocsi két k2-es pótkocsival érkezik. Az ellenkező irányban ugyancsak egy K sorozatú motorkocsi egy k1-es pótot húz

Ugyancsak 1952 novemberében tart a 71-es villamos vonalán a végállomás – a 3-as kapu – felé a G sorozatú, 517-es pályaszámú motorkocsi és egy m3-as pótkocsi. Jellegzetes a G-motorkocsi homlokfala: utólag építették be az üvegezést az eredetileg nyitott peronos járművekbe. Az utólagos zártperonosítás során pedig úgy alakították ki a szélvédőt, hogy a menetkapcsoló karja elférjen bármilyen utólagos átalakítás nélkül

Ugyancsak 1952-ben járunk. A 71-esen egy K sorozatú motorkocsi érkezik a főbejárathoz, míg a túloldalon egy rövidített útvonalon közlekedő 6-os halad a város felé. A bécsi jelzése ennek a rövidítésnek, amelyet a „Kurzführung” szóval jelöltek a viszonylat szám ferde áthúzása, amelyet egy, a viszonylatjelzőn lévő lemezzel oldottak meg. Így tulajdonképpen nem egy 6-os, hanem egy 6 jelzésű villamosról beszélünk

Ugyancsak 1952-ben járunk. A felvétel az írásunk elején látható hangosítás állványzatáról készülhetett. A képen egy G sorozatú motorkocsi társaságában egy m3-as pótkocsi tart a belváros felé

1961-ben már megjelentek a modern járművek is a temetői forgalomban. Az előtérben éppen egy L4+l3+l3 összeállítású, kéttengelyes kocsikból álló vonat érkezik; a háttérben a 74-es viszonylaton pedig egy T1-es motorkocsi két k6-os pótkocsival érkezik a főbejárat előtti megállóba

1939. november 1-jén készült ez a felvétel a 3-as kapunál lévő hurokvágányon. A mai 71-es villamos nem itt fordul, a hurokvágányt csak a 6-os szerelvényei használják. A képen a 2519-es pályaszámú, K sorozatú motorkocsi két régi u2-es sorozatú pótkocsival érkezik a felszállóhelyre
(a képek forrása a Wiener Linien archívuma)

Ma már bőven elegendő a 6-os és a 71-es villamos kapacitásának valamelyes bővítése... A látogatók nagy része autóval érkezik a Zentralfriedhofba. Vagy éppen gyorsvasúttal. A temetőn belül azonban Mindenszentekkor csak gyalogosan vagy kocsival lehet közlekedni: a temetői körjárat, a 106-os autóbusz ilyenkor nem jár.
És ha már 71-es: nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a temetői forgalom jelen formájában 2012-ig áll fent: december 9-étől ugyanis megcserélik a 6-os és a 71-es villamos külső végállomását. A 6-os szerelvényei Kaiserebersdorfig; a 71-es szerelvényei viszont csak a Zentralfriedhof 3. Tor végállomásig járnak majd.
A Dr. Richard üzemeltette temetői körjárat, a 106-os busz pont a legtöbb látogatóval bíró napon, Mindenszentekkor nem közlekedik
(fotó: Halász Péter)

Külön temető járatok nem közlekednek már Bécsben. A kiterjedt metróhálózatra ráhordó villamosviszonylatoknak köszönhetően elég sűríteni a meglévő 6-os és a 71-es villamosokat. Az utasokat a Wiener Linien munkatársai segítik a helyes út megtalálásában

A 6-os és a 71-es villamosokat sűrítik a temetői forgalom idején. A képen egymást érik a két viszonylaton közlekedő E1-es és E2-es motorkocsikkal közlekedő vonatok

A rendesen a Schwarzenbergplatz és Kaiserebersdorf között közlekedő 71-es villamosra is szerveznek betétjáratot a temető forgalom idején. Ezek a kocsik – az egykori „Kurzführungok” maradékai – a 6-os által használt hurokban fordulnak meg a 3-as kapunál

A temetőn belüli forgalmat a 106-os busz látja el – kivéve Mindenszentek idején. Ekkor az egyébként a 171-es vonalról átszerelő kocsik pihenőjüket töltik a főbejáratnál lévő buszvégállomáson
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.