2012. 12. 14.

Mégsincs új Westbahn?

Különösebb csinnadratta nélkül, de hosszú előkészítés után adták át a forgalomnak december 9-én, a 2012-2013-as menetrendváltással az új, nagysebességű pályaszakaszt Bécs és St. Pölten között. Azonban nem minden tökéletes ennek kapcsán: az ICE T-k ETCS-ellátása nem teljes és most úgy tűnik, magával a vonatbefolyásolóval is gondok vannak. No meg a vasút egyik ősellenségével, a téllel.


A Bécs és Salzburg közötti vonatokat üzemeltető magántársaság, a Westbahn GmbH a minap a facebookon kért elnézést az utasoktól, amiért vonatai rendszeresen késnek az elmúlt napokban. A társaság közlése szerint a nem menetrendszerű közlekedés hátterében több ok is meghúzódik.
A Westbahn szerelvénye december 8-án még tervezetten haladt át a régi pályán fekvő Maria Anzbach megállón
(fotók: Óvári Péter)

Az egyik ezek közül a hideg időjárás és a havazás miatt bevezetett sebességkorlátozás: ahol lehetne 160-nál nagyobb tempóval közlekedni, ott korlátozta az infrastruktúrát üzemeltető ÖBB a pályasebességet és 180-200 km/h helyett csak százhatvannal mehettek a vonatok. A korlátozás azt hivatott megakadályozni, hogy a menetszél által felkavart porhó lerakódjon a járművek alján, ami pedig a későbbi jegesedést akadályozná meg.
Az ETCS problémái miatt nem mindig mehetnek a vonatok az új Westbahnon, ilyenkor a régi pálya felé kell kerülni, ami önmagában sok késést jelent

A másik probléma pedig az új Westbahn vonalára telepített ETCS-sel fennálló gondok. A magántársaság közlése szerint az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer telepített változatával szoftveres problémák vannak, így sokszor a régi pályára terelve közlekedteti az ÖBB a vonatokat, ez pedig további késéseket eredményez. A vonalon biztonsági tartalékként nem telepítettek 160 km/h feletti közlekedésre alkalmas vonatbefolyásoló rendszert, mindössze csak az állomásokat fedezik fényjelzők, ha esetleg erre szükség lenne. Emiatt viszont nem működő ETCS esetén állomástávolságú közlekedést kell bevezetni a vonalon, ami jelentős mértékben csökkenti a pálya kapacitását.
A Westbahn GmbH közölte: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a megszokott pontossági mutatóik ismét helyreállhassanak. A korlátozás nem csak a Westbahn GmbH járatait érinti: az ÖBB Salzburg felől érkező vonatai is tíz-húsz perceket késtek az utóbbi napokban.
Az ÖBB írásunk megjelenésével egyidőben tette közzé: a Bécs és St. Pölten között az ÖBB vonatain utazókat a kényszerű sebességcsökkentés okozta késések miatt egy 4 € értékű utalvánnyal kívánják kárpótolni. Az utalványt a személypénztárakban adják ki a menetjegy felmutatása ellenében.
Az ÖBB járatai is késnek a havazás okán bevezetett sebességkorlátozás miatt
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Mikor lesz olyan vonal, ahol az ETCS-t gond nélkül ki tudják építeni? Mindig csak a gondok...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.