2012. 12. 10.

Menetrendváltás 2012: itt az új Westbahn!

2012 december kilencedike bevonult a közép-európai vasúttörténetbe a régió első nagysebességű vasútvonalának közforgalomba helyezésével. A Wien Hütteldorf–St. Pölten szakaszon rendben felvették a forgalmat, és megnyílt a „semmi közepén” fekvő Tullnerfeld állomás is. Képriportunk következik az első napról!



Valami elmúlt, valami új pedig kezdetét vette: a Westbahn nemrégiben még őszi színpompával búcsúzó hegyvidéki szakaszán tegnap elmentek az utolsó távolsági járatok. Cserében vasárnap reggel rendben megindult a forgalom Közép-Európa első nagysebességű vonalán, a Bécs és St. Pölten közötti „Hochleistungsstreckén”, magában foglalva a több település kiszolgálására a puszta közepén felépített Tullnerfeld állomást is. Az eljutási időket tekintve a változás kézzelfogható, a távolsági vonatok menetidejéből 20-25 percet faragott le az ÖBB. A bécsi Westbahnhof mától időben közelebb (2 óra 22 perc menetidő) van a 316 kilométerre fekvő Salzburghoz, mint Wien Meidling a körülbelül 250 kilométerre fekvő Kelenföldhöz (2 óra 29 perc). Az első nap a vasútfotósokat fagypont közeli, ám a metsző jeges szél miatt annál jóval hidegebbnek ható klímával várta, melyet csapatunknak is alkalma nyílt maradéktalanul kiélvezni. Következzen tehát az, amit még az ujjak lefagyása előtt sikerült exponálni!

A bécsi Westbahnhof visszaszámlálója nullára ért az új pálya mai üzembe helyezésével
(fotó: Halász Péter)

A Westbahn vonata indul Salzburg felé a Bécs nyugati kapujának számító Hütteldorf állomásról – ma már az alagúton át

Már a 12 kilométeres „cső”, azaz a Wienerwaldtunnel túlsó oldalán járunk, a Westbahn szerelvénye itt az alagútból kibukkanva kétszázas tempóval suhan Tullnerfeld felé

Halász Péter inkább teleobjektívvel próbálta megfogni a száguldást – íme a távolodó Stadler KISS a jellegzetes téli délutáni napsütésben

Az Ausztria túlsó végében fekvő Bregenzből érkező ÖIC 863-as rója az utolsó kilométereket Bécs felé, és hamarosan átvágja magát a Bécsi Erdő alatt

A Lindauból érkező 561-es Railjet próbálgatja szárnyait az új pályán kelet felé száguldva
(fotó: Halász Péter)

Elvileg a Zürichbe tartó RJ 166-os, gyakorlatilag pedig a helyette közlekedő ÖIC-garnitúra pózol Halász Péter felvételén

Tullnerfeld felvételi épülete dél felől egészen állomásszerű képet nyújt, igaz, a jobb szélen látható Postbus-ráhordójárat egy tengerparti szálloda téli kihasználtságával körözött

Az állomásépület belső tere – már ha a gyakorlatilag egy aluljáróból álló „épületnek” van érdemi „tere” – az alagút-témára épül. Az üzletek helyei jelenleg üresek, a leginkább első napi kíváncsiskodók látogatta állomáson jelen állapotában még egy, a csontig hatoló hideg szélben igencsak jótékony forró kávét sem lehet meginni

A régi Tullnerfelder Bahn kis nyomvonalkorrekcióval egy darabon az új pálya mellett halad, közös állomásuk Tullnerfeld. Az itt keresztező S40-es viszonylat Talentjei adnak rövidke randevút egymásnak a ma megnyitott állomás 4. és 5. vágányain

Tullnerfeld állomás épületében rögtönzött régészeti kiállítás is található, az új vonal építését ugyanis komoly régészeti munka előzte meg
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)

E sorok írója mutatja be a Westbahn két oldalán húzott hatalmas töltés szeles tetején történő túléléshez szükséges eszközöket és pózt. A metsző szél miatt egy néhány perces vonatmentes időszak is élethosszig tartónak tűnt a magasban
(fotó: Halász Péter)

A bécsi Südbahnhof bezárásával és az új Westbahn megnyitásával kapcsolatos tovább írásaink, tudósításaink az alábbiak.

Menetrendváltás 2012: utolsó nap a Bécsi Erdőn át

2012. 12. 09.

 A mai volt az utolsó, eddig megszokott rend szerinti üzemnap az osztrák Westbahn Bécsi Erdőn át vezető szakaszán, hajnaltól a távolsági vonatok leköltöznek a most megnyíló Wienerwald-alagútba. A RegionalBahn csapata az utolsó nap hangulatát igyekszik megragadni az alábbi válogatással. Tovább »

Egy új korszak nyitánya

2012. 12. 09.

 Alighanem bátran állíthatjuk, hogy 2012. december 8-án, pontban éjfélkor, amikor „koppant a bakon” a Pozsony és Marchegg felől érkező – három percet késő – REX 2537-es számú vonat, akkor lezárult a vasúttörténet egy fejezete. Megérkezett az utolsó személyvonat a bécsi Südbahnhofra. Alig fél órával később pedig már egy vadonatúj főpályaudvarra futott be a Hirschstetten felől érkező, az S80-as viszonylaton közlekedő Talent. Tovább »

Menetrendváltás 2012: itt az új Westbahn!

2012. 12. 10.

 2012 december kilencedike bevonult a közép-európai vasúttörténetbe a régió első nagysebességű vasútvonalának közforgalomba helyezésével. A Wien Hütteldorf–St. Pölten szakaszon rendben felvették a forgalmat, és megnyílt a „semmi közepén” fekvő Tullnerfeld állomás is. Képriportunk következik az első napról! Tovább »

Búcsú a Südbahnhoftól

2012. 12. 12.

 December 8-án este 166 év után végleg megszűnt a bécsi Ostbahnhof. A legutóbb Wien Südbahnhof (Ostbahn) néven működő pályaudvar szerepét másnaptól a részlegesen megnyitott Hauptbahnhof vette át. Az utolsó vonatok érkezését-indulását számos vasútbarát mellett a RegionalBahn is követte, itt készült képriportunk. Tovább »

Főpályaudvar születik

2012. 12. 13.

 A december 8-áról 9-ére virradó éjjel minden bizonnyal vasúttörténeti események részesei lehettünk. 166 esztendő után megszűnt a bécsi Ostbahnhof, amely jó ideje a Südbahnhoffal szimbiózisban létezett és ezzel egyidőben a Déli Vasút bécsi végpontjának utolsó maradéka is eltűnt a vasúti térképekről. Alig fél órával az utolsó, a Südre érkező vonat után viszont megindult a forgalom a részlegesen üzembe helyezett, új állomáson, amely a keresztségben a Wien Hauptbahnhof nevet kapta. Tovább »

Bécs, 2012

2012. 12. 31.

 Év végi összefoglalónkban Bécs 2012-es közlekedési történéseit tekintjük át. Idén a gumikerekű járművek háza táján sem volt pangás, így tavalyi összefoglalónkkal szemben idén a buszos újdonságokat is bemutatjuk. Tesztbuszoktól bővülő villamoshálózaton át a búcsúzó és debütáló állomásokig széles az idei paletta – tartsanak velünk! Tovább »

Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Tényleg, a budapesti railjetek merre járnak? Amíg nincs HBF addig marad a Westbahnhof-Hütteldorf-Wienerwaldtunnel útvonal, vagy "levágják az utat"? Vagy csak később, a bécsben végállomásozó vonatokkal együtt fognak a HBFre járni a Lainzertunnelen keresztül? A bécsből induló utasok miatt gondolom nem lehet megcsinálni, hogy egyszer innen, egyszer onnan meg a Westbahn.. izé akarom mondani strecke távolsági vonata.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hauptbahnhof már van, igaz, csak a regionális forgalom számára. A budapesti Railjetek az Ostbahn–Hauptbahnhof (áthalad)–Meidling–Verbindungsbahn–Westbahnhof–Westbahn útvonalon mennek, Wolf in der Au megállónál (Hütteldorf után) mennek le az alagútba és korábbiakkal ellentétben nem Purkersdorfnál jönnek fel, hanem befordulnak a Wienerwald alá. A „levágás” majd csak a Hauptbahnhof teljes üzembe helyezése után lesz aktuális.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.