Valami elmúlt, valami új pedig kezdetét vette: a Westbahn nemrégiben még őszi színpompával búcsúzó hegyvidéki szakaszán tegnap elmentek az utolsó távolsági járatok. Cserében vasárnap reggel rendben megindult a forgalom Közép-Európa első nagysebességű vonalán, a Bécs és St. Pölten közötti „Hochleistungsstreckén”, magában foglalva a több település kiszolgálására a puszta közepén felépített Tullnerfeld állomást is. Az eljutási időket tekintve a változás kézzelfogható, a távolsági vonatok menetidejéből 20-25 percet faragott le az ÖBB. A bécsi Westbahnhof mától időben közelebb (2 óra 22 perc menetidő) van a 316 kilométerre fekvő Salzburghoz, mint Wien Meidling a körülbelül 250 kilométerre fekvő Kelenföldhöz (2 óra 29 perc). Az első nap a vasútfotósokat fagypont közeli, ám a metsző jeges szél miatt annál jóval hidegebbnek ható klímával várta, melyet csapatunknak is alkalma nyílt maradéktalanul kiélvezni. Következzen tehát az, amit még az ujjak lefagyása előtt sikerült exponálni!
A bécsi Westbahnhof visszaszámlálója nullára ért az új pálya mai üzembe helyezésével
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A Westbahn vonata indul Salzburg felé a Bécs nyugati kapujának számító Hütteldorf állomásról – ma már az alagúton át
Már a 12 kilométeres „cső”, azaz a Wienerwaldtunnel túlsó oldalán járunk, a Westbahn szerelvénye itt az alagútból kibukkanva kétszázas tempóval suhan Tullnerfeld felé
Halász Péter inkább teleobjektívvel próbálta megfogni a száguldást – íme a távolodó Stadler KISS a jellegzetes téli délutáni napsütésben
Az Ausztria túlsó végében fekvő Bregenzből érkező ÖIC 863-as rója az utolsó kilométereket Bécs felé, és hamarosan átvágja magát a Bécsi Erdő alatt
A Lindauból érkező 561-es Railjet próbálgatja szárnyait az új pályán kelet felé száguldva
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Elvileg a Zürichbe tartó RJ 166-os, gyakorlatilag pedig a helyette közlekedő ÖIC-garnitúra pózol Halász Péter felvételén
Tullnerfeld felvételi épülete dél felől egészen állomásszerű képet nyújt, igaz, a jobb szélen látható Postbus-ráhordójárat egy tengerparti szálloda téli kihasználtságával körözött
Az állomásépület belső tere – már ha a gyakorlatilag egy aluljáróból álló „épületnek” van érdemi „tere” – az alagút-témára épül. Az üzletek helyei jelenleg üresek, a leginkább első napi kíváncsiskodók látogatta állomáson jelen állapotában még egy, a csontig hatoló hideg szélben igencsak jótékony forró kávét sem lehet meginni
A régi Tullnerfelder Bahn kis nyomvonalkorrekcióval egy darabon az új pálya mellett halad, közös állomásuk Tullnerfeld. Az itt keresztező S40-es viszonylat Talentjei adnak rövidke randevút egymásnak a ma megnyitott állomás 4. és 5. vágányain
Tullnerfeld állomás épületében rögtönzött régészeti kiállítás is található, az új vonal építését ugyanis komoly régészeti munka előzte meg
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)
E sorok írója mutatja be a Westbahn két oldalán húzott hatalmas töltés szeles tetején történő túléléshez szükséges eszközöket és pózt. A metsző szél miatt egy néhány perces vonatmentes időszak is élethosszig tartónak tűnt a magasban
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A bécsi Südbahnhof bezárásával és az új Westbahn megnyitásával kapcsolatos tovább írásaink, tudósításaink az alábbiak.
Menetrendváltás 2012: utolsó nap a Bécsi Erdőn át | 2012. 12. 09. |
![]() | |
Egy új korszak nyitánya | 2012. 12. 09. |
Menetrendváltás 2012: itt az új Westbahn! | 2012. 12. 10. |
Búcsú a Südbahnhoftól | 2012. 12. 12. |
Főpályaudvar születik | 2012. 12. 13. |
Bécs, 2012 | 2012. 12. 31. |
Magyarics Zoltán