Alighanem bátran állíthatjuk, hogy 2012. december 8-án, pontban éjfélkor, amikor „koppant a bakon” a Pozsony és Marchegg felől érkező – három percet késő – REX 2537-es számú vonat, akkor lezárult a vasúttörténet egy fejezete. Megérkezett az utolsó személyvonat a bécsi Südbahnhofra. Alig fél órával később pedig már egy vadonatúj főpályaudvarra futott be a Hirschstetten felől érkező, az S80-as viszonylaton közlekedő Talent.
A bécsi Südbahnhof igazából már elbúcsúzott egyszer: 2009 decemberében, a 2009-2010-es menetrend életbe lépésekor szűnt meg a forgalom az „igazi” Südbahnhofon. Akkor a sors különös fintorának köszönhetően megannyi magyar vasúti mellékvonal is búcsúzott. Az elmúlt évek során az egykori Ostbahnhof, majd Südbahnhof Bahnsteig 1-9. néven ismert létesítmény megrövidítve, ideiglenes jelleggel működött, miközben mellette felhúzták a vadonatúj Hauptbahnhof első ütemét és persze számos iroda- és lakóház is elkezdett formát ölteni a valamikori pályaudvar helyén.
Az utolsó perceit élő Südbahnhof (Ostbahn) jegykiadó automatái előtt kígyózott a sor késő este: megannyi vasútbarát akart olyan jegyet váltani, amelyen a megszűnő állomás azonosítói szerepelnek
Az utolsó menetrend szerinti induló vonat a Bruckba közlekedő S60 26075-ös számú vonat volt. Azonban a megszokott Talent helyett teljesen más várakozott a kilencedik vágányon...
Mégpedig az 52 100 pályaszámú gőzmozdony számtalan kéttengelyes kocsival, úgynevezet Spantenwagennel indult Bruck felé
A gőzös elején tábla hirdette: az 1846 óta létezett bécsi Ostbahnhofról 2012. december 8-án ez a legutolsó (menetrend szerinti, személyszállító) vonat
Kerek három perc késéssel, pontban éjfélkor érkezett meg Pozsony felől a REX 2537-es számú sebesvonat. Ez az szerelvény volt az utolsó, menetrend szerinti érkező vonat a bécsi Südbahnhofon. Diszkrét füttykoncert kísérte a vonat bevonulását, ennek már nem kerítettek nagy feneket
Elmúlt éjfél, üresek a kijelzők. Lezárult a vasúttörténet egy jelentős fejezete
Az új bécsi főpályaudvart két ütemben helyezik forgalomba: első körben most, december 9-én hajnalban az immáron egykori Südbahnhof (Ostbahn) nevű létesítmény vonatforgalmát átvette a főpályaudvar. A távolsági vonatok azonban még nem állnak meg a mindössze négy vágánnyal bíró állomáson, erre 2015-ben kerül majd sor – addig a Budapestre tartó Railjetek ablakából csodálhatjuk meg a jellegzetes létesítményt.
Hajnali fél egy. A bécsi Hauptbahnof alatti aluljáróban járunk. Pár óra múlva bizonyára megannyi utazó váltja meg itt a vonatjegyét, vagy éppen a bécsi tömegközlekedésre szóló jegyét
A 9-10. és a 11-12. vágány peronjához vezető feljáratok közötti részben kapott helyet a váróterem
Az új főpályaudvarra érkező első vonat a 4124 019-es Talent volt. Az S80 25079 számú vonat Hirschstetten felől érkezett a tizedik vágányra. Az első vonatot a várakozók tapssal köszöntötték
A főpályaudvarról elsőként induló vonat a Wien Hütteldorfból Pozsonyligetfaluba tartó R 7641-es számú vonat volt. A szerelvényt a 4124 029-es Talent jelentette. A vonat valamilyen oknál fogva kerek tíz perc késéssel engedték útjára, 00:42 helyett 00:52-kor indulhatott csak el. A vonat Parndorfig ledolgozta a csúszást
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A bécsi Südbahnhof bezárásával és az új Westbahn megnyitásával kapcsolatos tovább írásaink, tudósításaink az alábbiak.
Menetrendváltás 2012: utolsó nap a Bécsi Erdőn át | 2012. 12. 09. |
![]() | |
Egy új korszak nyitánya | 2012. 12. 09. |
Menetrendváltás 2012: itt az új Westbahn! | 2012. 12. 10. |
Búcsú a Südbahnhoftól | 2012. 12. 12. |
Főpályaudvar születik | 2012. 12. 13. |
Bécs, 2012 | 2012. 12. 31. |
Halász Péter