2012. 12. 11.

Döcögős az új pálya

Nem sikerült éppen fényesen az új Westbahn megnyitása bizonyos szempontból. A Bécs és St. Pölten közötti pálya Hadersdorf és St. Pölten közötti szakszán ugyanis a megszokott pontszerű vonatbefolyásolás mellett ETCS került – amit azonban nem mindenki tud használni.


Éppen nem túl sikeresen kezdődött az osztrák új Westbahn üzeme. A nagysebességű vasúti pályán ugyanis a német nyelvterületen megszokott PZB mellett (a rendszert bemutató írásunk ide kattintva; a magyar vonatkozásokat taglaló írásunk pedig ide kattintva olvasható) csak az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert, az ETCS-t, annak második szintű, azaz Level 2-es jelzésű változatát telepítették. Ez a döntés, ami szerint ETCS Level 2-t telepítettek, fontos abból a szempontból, hogy újabb vonalon válthatta ki a Németországban és Ausztriában 160 km/h-s pályasebesség felett alkalmazott folyamatos, sugárzókábelek segítségével működő vonatbefolyásolást, az LZB-t. (Megjegyezzük: biztonsági tartalékként azért telepítettek a fontos pontokra fényjelzőket is.) Emellett pedig egy újabb lépés az egységes, átjárható európai vasúthálózat felé. Elvileg.
Történt ugyanis, hogy a menetrendváltással átkerült az új Westbahn pályájára a régi vonalról szinte valamennyi távolsági vonat. Így tehát a Bécsből nyugat felé induló valamennyi ÖIC, Westbahn, Railjet és ICE-vonat is erre megy, a szövetségi főváros Bécs és az alsó-ausztriai tartományi székhely St. Pölten közötti utazást 25 percre rövidítve. A 200-230 km/h sebességgel robogó vonatok élén csak az ÖBB Taurusait láthatjuk, ugyanis e gépekre felkerült az egységes (?) európai rendszer fedélzeti berendezése is. Igen ám, de nem csak az ÖBB vagy éppen a Westbahn járművei járnak erre, hanem a német vasút is tiszteletét teszi a napi hat pár ICE-vonat szerelvényeivel. A járatokban a DB AG – közösen az ÖBB-vel – 411-es sorozatú, ICE T-szerelvényeket közlekedtet.
ICE T szerelvény robog nyugat felé a régi Westbahnon, annak utolsó, távolsági vonatokkal tarkított napján. Az ÖBB azonban még ide tereli a nem ETCS-képes szerelvények a menetrendváltás után is

A hírek szerint azonban nem mindegyik vonatra került (még) fel az ETCS, márpedig e járműveket a flotta részeként, a többi, szerte Németországban közlekedő szerelvénnyel azonos fordában kezeli a DB AG. Ez pedig komoly gondokat okoz, ugyanis ha a vonaton nincs ETCS, akkor két lehetőség áll a forgalomirányítás előtt:
  • Beengedhetik a vonatot az új pályára, azonban a csak ETCS-rendszerű térközöket nem használhatja, például St. Pölten és Tullnerfeld között az állomásköz lesz egyetlen kvázi térköz, azaz állomástávolságú közlekedést kell bevezetni. Ezt a jelenlegi menetrend lényegében kizárja, mivel az ICE vonatok előtt-után 4 perccel mennek a Westbahn GmbH vonatai. Emellett a PZB-s üzem megkötései miatt 160 km/h-ra kell korlátozni az egyébként LZB esetén rendelkezésre álló 200-230 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebességet a szóban forgó vonat esetében.
    Megjegyezzük: az LZB alkalmazása esetén a pályasebesség legfeljebb 300 km/h lehet, erre példát a Köln és Frankfurt am Main közötti új építésű pálya esetében találhatunk.
  • Elküldik a vonatot régi pályán, ahol 2012. december 8-ig jártak.
Mindkét megoldás komoly hatásokkal jár. Ezt pedig az utasok is érzékelhetik, mégpedig abban a formában, hogy a vonatok többé-kevésbé késve közlekednek. Ez jellemzően 10-15, de sokszor 20-30 perces csúszást jelent a meghirdetett, nagy sebességre tervezett menetrendhez képest.
ETCS-balízok az új Westbahnon, nem sokkal a Wienerwaldtunnel nyugati kijárata után

Az új Westbahn pályája. A jobb oldali oszlop-páron lévő táblák jelzik az LZB-blokkok határát – LZB azonban nincs, ETCS viszont igen. A fiktív, jelző nélküli blokkok működése azonban hasonló

A minap az ÖBB-t több kritika is érte amiatt, hogy több ICE-szerelvényt a régi pályára terelve közlekedtetett, emiatt bő húsz perceket késtek a járatok. A dolog hátterében az üzemirányítás fentebb vázolt döntése állhat.
A hírek szerint a DB AG ICE T szerelvényeinek átépítését vette tervbe az ausztriai üzem miatt, a vonatok közül azonban még nem mindegyik készült el. Adataink szerint a 1158, 1164, 1167 és 1178-os számot viselő szerelvények kapták meg a rendszert. Az új vonatbefolyásolót a Westbahn mellett az ugyancsak december 9-ével átadott Neue Unterinntalbahn vonalán és a 2015-re elkészülő Erfurt–Halle/Lipcse nagysebességű vonalon alkalmazzák majd. Erre az időpontra a DB AG tervei szerint valamennyi ICE T-szerelvény kap majd ETCS-t.

Az azonban mindenesetre elgondolkodtató, hogy vajon miért nem sikerült időben felszerelni a DB AG-nak a vonatokra az ETCS járműoldali részét? Vagy éppenséggel miért is nem megfelelő az ÖBB-nek e pályán a hagyományosnak és főképpen folyamatosnak tekinthető LZB alkalmazása? Ez a megoldás ugyanis jelentős mértékben korlátozza a bevethető járművek körét. Mivel azonban az új Westbahn pályáját akár tehervonatok is használhatnák, aligha engednek fel a vonalra egy csak PZB-vel felszerelt gépet, hiszen a 100-120 km/h sebességű vonat alaposan szétverheti a menetrendet... Azonban az is jellemző, hogy még ha van is a vonat gépén LZB, jellemzően csak 100 km/h-s menetvonalat kapnak ezek a vonatok is a folyamatos vonatbefolyásolásra kiépített pályákon.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy az osztrák és a német szabályok szerint a PZB kiiktatása vagy üzemképtelensége (például a pályaoldali berendezések hiánya) esetén 100 km/h a vonatok engedélyezett legnagyobb sebessége, ha az éberségi berendezés, a Sifa jól működik a mozdonyon.

Vajon melyik teherfuvarozó vasút szereltet ETCS-t a mozdonyaiba csak az új Westbahn miatt? A legtöbb társaság szinte biztosan a régi Westbahnt választja

Az érem másik oldala, hogy nem minden vasúttársaság, főleg nem a nem túlzottan vastag pénztárcával bővelkedő cégek maradhatnak hoppon, ha elviszi előlük a boltot az ETCS-sel bíró gépekkel rendelkező cég - már ha mérhető előnyt jelent egyáltalán ez a gyorsulás. Ha pedig a fuvarozó megmarad, akkor viszont mehet a vonat a régi pályán, ahol viszont már csak a regionális vonatokat tartja fel, illetve a regionális vonatok tartják fel őt.

Akár Budapestre is elmehetne a Railjet ETCS-ssel. De egyelőre ez még csak utópia. A képen az RJ 561-es robog Lindauból Bécs felé az új Westbahnon
(fotók: Halász Péter)

Tegyük hozzá: a dolognak magyar vonatkozásai is vannak. Mivel a Budapestet érintő Railjet-vonatok java része használja az új Westbahnt is, így szükségessé vált az ETCS felszerelése a szerelvényekre. Így viszont – ha működne és ki lenne építve egészen a Keleti pályaudvarig a rendszer, akkor – bár ez alighanem szélsőséges utópia – akár még a hegyeshalmi, üzem- és személyzetváltást elkerülve, „egy huzatra” léphetnék át a vonatok az osztrák-magyar határt. A megbízhatóan működő magyarországi ETCS azonban egyelőre még távol van. Addig egy másik, fontosabb megoldandó kérdéssel kell foglalkozni Magyarországon: a közeljövőben egyáltalán járható lesz-e a hegyeshalmi vonal 120 km/h-nál nagyobb sebességgel?

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. "Addig egy másik, fontosabb megoldandó kérdéssel kell foglalkozni Magyarországon: a közeljövőben egyáltalán járható lesz-e a hegyeshalmi vonal 120 km/h-nál nagyobb sebességgel?"

    Szerintem ezen tök felesleges lovagolni, ha fontos nekik ,akkor meghosszabbítja az engedélyt a hatóság, aztán kész. Amúgy meg a Flirtek és a Talentek kivételével az összes emelt sebességre alkalmas vonójárművön fent lesz az ETCS az a jövő év végéig.

    "Vagy éppenséggel miért is nem megfelelő az ÖBB-nek e pályán a hagyományosnak és főképpen folyamatosnak tekinthető LZB alkalmazása?"

    Mondjuk azért, mert nem arra kapták a pénzt. No meg a sugárzókábelek telepítése nem olcsó megoldás. No meg a GSM-R amúgy is rendelkezésre áll nekik, akkor máris kézenfekvő, hogy mit telepítenek.

    "Megjegyezzük: az LZB alkalmazása esetén a pályasebesség legfeljebb 300 km/h lehet..."

    Azt is hozzá lehet tenni, hogy az ETCS esetében ez 400 km/h. (Eredetileg 500km/h-t tudna max. kijelezni, de ezt levették 400-ra.)

    VálaszTörlés
  2. Akkor nem is az ÖBB a felelős csak a DB, mióta tudták hogy az új szakaszra csak ETCS lesz? És az ÖBB minek pazaroljon pénz az LZB csak egy másik társaság kedvéért?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.