2013. 02. 05.

Mint az új! – Megújuló személykocsik a MÁV-START-nál

A MÁV-START vezérigazgatója, Ungvári Csaba a tavalyi esztendő végén jelentette be a személykocsi-állomány átfogó felújítási programját, melynek első kézzelfogható jele a „hangulatjavító fecskék” megjelenése volt. Most azonban az elvi szempontokat tekintve komolyabb dobás zajlik, ugyanis a „mezei”, nem feláras távolsági flotta járművei is megfiatalodnak. Immár talán joggal remélhetjük: valami komoly változás kezdődött el a vasúttársaság háza táján.

A mostani lépések már aligha az „új seprű jól seper” mondás hatásának tudhatók be. Dávid Ilona és csapata közel egy esztendeje irányítja a magyar vasutat, és ennek egyre több látható eredménye van az utasok szemszögéből is. Fontos különbség, hogy nem csak ködös, távoli jövőre vonatkozó elképzelések, hanem kézzelfogható eredmények. Bár a „fecske-program” kezdetén még meglehetősen szkeptikusak voltunk, most ismét mondhatjuk, hogy határozottan jó irányba haladunk, az apró lépések politikája érdemi eredményeket hoz. Természetesen a hibrid-IC esetéhez hasonlóan ez is a jelenlegi keretek között értelmezve igaz, de legalább az elmúlt évtizedek ide-oda kapkodó hozzáállása után jó látni egy-egy megújult B vagy éppen Bp sorozatú személykocsit. Bizony, végre valaki gondolt azokra az utasokra is, akik nem tudják vagy nem akarják a feláras IC-ket választani!

A megújult 29-05 076-os pályaszámú kocsi utastere. Kellemes látvány az esztétikus utastér
(fotó: Nagy Tibor)

A 20-30-asok utastere is az új színekben pompázik
(fotó: Pekács Ádám)

A megújult fülkés kocsik előtere is jól néz ki
(fotó: Pekács Ádám)

A felújítási program eredményeként eddig egy 20-30-as és egy 29-05-ös személykocsi készült el. A program keretében új üléshuzatot, vidám belső tereket kaptak a kocsik. A megújult utastérben az ülések kék színű huzatot kaptak, a kocsi falai világosak, vajszínűek (29-05) illetve sárgák (20-30), a csomagtartók a Bp-kocsiban pedig narancssárgát lettek éppúgy, mint az üléseken a kapaszkodók. A 20-30-as kocsiban az ablakkeret, a fülkeajtók, illetve a szemetes pompázik narancssárgában.

Az egységes belső mellé egységes külső is dukál, így a 29-05-ös esetében is megjelent a MÁV-START gyorsvonati kocsijaira annyira jellemző szürke csík a kocsi oldalán. Emellett az ajtók a megszokott sötétszürkéről az oldalsó csíkkal azonos világosszürkére változtak. E lépéssel a kocsik közelebb kerültek a halberstadti kocsiknál megismert színtervhez. Ugyancsak újdonság az ablakok felett végigfutó szürke díszítőcsík, amely szintén a „halbiknál” jelent meg először. Korábban ez nem volt szokásban, az ablakok felett csak az első osztályt jelző sárga csík volt jelen. Felvetődik a kérdés, hogy ha ez az új, egységesnek szánt színterv, akkor a többi, csak fővizsgán áteső kocsi miért nem kapja meg. A választ (még) nem tudjuk, de az is közrejátszhat, hogy az új külsőt az új belsővel együtt járó arculati elemnek szánja a vasúttársaság.

A kocsik külseje is a gyorsvonati kocsikra és a halberstadti személykocsikra emlékeztet
(fotó: Nagy Tibor)

A 20-30-asok is a halberstadti kocsiknak megfelelő fényezést kaptak
(fotó: Pekács Ádám)

Kulturált, egységes megjelenés
(fotó: Pekács Ádám)

Érdekesség a kocsik feliratozása is. A 29-05-ös esetében például a kerékpárszállításra alkalmas előtérbe vezető ajtón kerékpáros piktogram jelzi e lehetőséget. Korábban semmi sem volt itt, vagy ha igen, akkor a kocsiosztályt jelző szám alatt kellett kibogarászni a bicikli-szimbólumot. Ugyancsak újítás, hogy a kocsik adatai teljes egészében a hossztartókra kerültek, azaz a pályaszám már nem foglalja el a kocsi közepén a szürke sávot, hanem az Európában megszokott módon a kocsiszekrény alsó felületére került át minden adat.

A kocsi adatai a szekrény alsó részére kerültek át a szürke mezőből. Igényesebb így a jármű megjelenése
(fotó: Nagy Tibor)

Tudomásunk szerint egyes járművek műszaki tartalma is változik a felújítások során: a wifi-s internet-elérési lehetőség mellett például másfélszáz, jelenleg tuskófékes halberstadti kocsi új, tárcsafékes forgóvázakat kap információink szerint a felújítási program keretében. Az okostelefonnal vagy laptoppal utazók pedig vadászhatják a wifi-jelet: egyre több, egyelőre még jelöletlen személykocsiban indult meg már most az internet-szolgáltatás a MÁV-START járatain.

A kocsifelújítási programmal és annak részleteivel kapcsolatosan keressük a MÁV Kommunikációs Igazgatóságát is, kérdéseinkre várjuk a választ. Annyit azonban már most leszögezhetünk, hogy a jelek szerint elvi fordulóponthoz érkeztünk. Úgy tűnik, a MÁV-START saját, illetve elődeinek korábbi stratégiájától eltérően az eddig minden fórumon prioritásként deklarált minőségi távolsági és budapesti elővárosi szegmensek mellett végre rendelkezik elképzeléssel a „mezei” távolsági szegmens járműveiről is. Ebben a szegmensben célzott lépésekre lassan 30 éve nem került sor, csak nemzetközi illetve minőségi távolsági forgalomból levetett járművekkel (xx-80-as bautzeni és első generációs Bko IC-kocsik), vagy pedig ajándékszámba menő alkalmi beszerzésekkel (használt német halberstadti kocsik) seperték a szőnyeg alá a problémákat. Az alig bújtatott üzenet végig az volt, hogy aki finnyás a minőségre, járjon IC-vel. Kíváncsian várjuk tehát a folytatást - már csak azért is, mert a sima távolsági flotta hazai eredetű része szinte teljes egészében nullára futott. A mostani fejlemények mindenesetre egybecsengenek azzal, hogy a pontosság tekintetében is kezdik komolyabban venni ezt az évi közel 100000 járatból álló elfeledett szegmenst.

Az alábbi sorokat legutóbbi cikkünkből idézzük. Ehhez képest a mai hír lényegi elmozdulást jelent, és bár látszik a fény az alagút végén, azért hosszú még ez a képzeletbeli alagút.

Európa elfeledett szeglete, avagy a MÁV-Start távolsági és fővonali regionális személykocsiparkja
Az IC presztízs, az elővárosi forgalom kirakat, a záhonyi személy... az meg a záhonyi személy. A MÁV-Start igazi roncsderbit örökölt jogelődeitől, és a távolsági flottának csúfolt vashulladék-gyűjtemény jövője a Startos érában sem tűnik szebbnek, mint korábban. Ebbe a két szék közé esett kategóriába utoljára bő 30 éve, a „poznani heringesek” (xx-37-es középszámcsoport) beszerzésével került nagyobb darabszámban új kocsi, azóta néma csend. A By (20-06 / 20-17), Bp (29-05) és xx-35-ös kocsik túl vannak a negyvenedik évükön, gyakorlatilag az eredetihez képest változatlan (= a mai kor színvonalához képest évtizedekkel elmaradt) műszaki tartalommal. Az elmúlt 20 év egyetlen komoly dobása a halberstadtiak beszerzése volt. Ezen kívül csak az IC-flottából nyugdíjazott Bko-kocsik (= első generációs IC-kocsi, poznani heringesből nagyon minimalista módon kipofozva) és a keleti blokkos nemzetközi forgalomból kihullott bautzeni gyártású (xx-80-as középszámcsoport) szekerek javították az amúgy siralmas mérleget.
Az egyetlen komolyabb széria, amelytől sikerült megszabadulni, a kétezres évek elején már szó szerint szétmálló „pápaszemes” (xx-57) család volt. A múltnál már csak a jövő nagyobb talány, mivel egyetlen Startos vezetői gárda sem mártotta a lábát ebbe a pocsolyába, a távolsági flotta soha nem volt prioritás. Ideális esetben a túlfutott By, Bp, A/B sorozatok útja a vastelep, a poznani kocsiké pedig talán egy élettartam-növelő felújítás lehetne – utóbbiakból egyébként a lengyel ipar egészen korrekt felújított verziókat ki tudott hozni. Hogy mi lesz a valóságban, azt csak tippelni tudjuk: status quo, amíg a rozsda végképp nem győz.

Halász Péter, Magyarics Zoltán

25 megjegyzés:

  1. Hát a fülkés kocsiban azok a csomagtartók nem narancssárgák...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...mint ahogyan a falak sem vajszínűek, hanem inkább sárgák. Köszönjük, javítva!

      (A kevéssé ezoterikus magyarázat az, hogy először a Bp-kocsi képei érkeztek, a cikk pedig már javában készült, mikor befutott a 20-35-ös is.)

      Törlés
  2. Na, gratulálok a MÁV-nak! Csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
  3. Kezd megjönni a MÁV esze? Remélem nem csak 10-10 darab készül belőlük!

    VálaszTörlés
  4. Ez mind szép és jó, csak amíg vannak selejtes emberek, akik semmire nem tudnak vigyázni, sőt! Szándékosan rongálják, addig sajnos ezek a kocsik sem lesznek sokáig ilyen állapotban! :(

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Légkondi?
    Úgy látom erre nem futotta. Nem csak a vidám hangulat számít negyven fokban elég hamar lehervad. (külső hőmérsékletre gondolok a negyven fokra, odabent ??? mennyi, vagy ha ablak le van húzva mekkora huzat?)
    Wi-fi ez OK, de 220V-os dugaljakat is szerelhettek volna a kocsikba.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogyan a fecske is, ez most egy (relatíve) kis pénzből összedobott, szigorúan véve hangulatjavító program az utasok felé, és egyáltalán nem az emelt műszaki tartalomról szól.

      A javasoltak közül a 230V dugaljaknak is nagyobb a költsége a festékhez képest, de a klíma már egyértelműen az a kategória, ami a jelen pénzügyi keretek között nem fér bele - a tényleges klímán kívül az ablakok is cserélendők, plusz fülkés kocsiba kapásból minden fülkébe kell(ene) szabályzóegység. Arról nem is beszélve, hogy az IC-flottában is van még klímátlan, csak légjavítós kocsi. Innentől kezdve termékpozicionálási zűröket is eredményez, ha csoffadt 20-35-ös kocsikba kerül klíma.

      A következő kellemetlen kérdés, hogy pontosan meddig is számítunk ezekre a kocsikra? Mert ha 5 évig, akkor nem éri meg sokat költeni rájuk. Ha meg 15-20, ami reálisabb, akkor meg a műszaki tartalmat növelni kellene, aminek a klíma már csak egy kis része lenne: forgóváz, zárt rendszerű WC, meg ilyenek.

      Mellékesen: anno a posta-Bhv program eredeti verziójában klímát is tartalmazott volna. Úgy még lett is volna értelme, de ott is először a klíma esett áldozatul a költségcsökkentésnek.

      Törlés
  7. Akkor végre megindul a minőségbeli közeledés a cseh vasutakhoz?

    Igényesnek tűnnek a kocsik, igaz némileg alakítanék a belső, kissé papagájosra sikerült színvilágon (főként a fülkés esetében).

    Ami viszont az aggályom az a leromlás és ennek legláthatóbb jele: a rozsda. Amit nem a felület korróziója vált ki, hanem a fékezéskor keletkező vaspor, ami viszont csak a vastuskós fékkel együtt tűnhetne el. A forgóvázak tárcsafékessé alakítása (netán teljes cseréjük) ilyen kis volumenű kozmetikázásnál nem jön szóba nyilván, de a más vasutaknál alkalmazott kompozit fékbetétek miért nem jelenthetnének megoldást? Nem csak a járművek, de az egyéb vasúti műtárgyak is tisztá(bba)k maradhatnának...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy merre indulunk, az majd egy év múlva kiderül, elvégre a 3G IC-program is elindult, csak aztán azzal a lendülettel meg is állt, mint egy jófajta pécsi sebes. :)

      Színvilág: ízléses, de pár ponton kicsit merész a hazai környezetbe, az már igaz. Részemről a Bp világoskék fejtámláját és a narancssárga kukákat féltem, ezeket gondozni is kell majd, ha nem akarjuk, hogy igénytelenül nézzenek ki nagyon hamar. (Itt most nem a rongálásra gondolok, hanem a tényleges napi koszolódásra.)

      Rozsda: a külső mosás lesz valóban az egyik komoly próbatétel. Erről a Tisztán robogunk című cikkben értekeztünk még tavaly, és komolyan kíváncsi leszek, hogy lefestés után lemosás is lesz-e majd időnként. Kételyeim vannak, de szeretnék pozitívan csalódni. :)

      Törlés
    2. De még mindig nagyságrendekkel jobbak a műanyag bevonatú fejtámlák, még ha világosak is, mint a szövetből készültek. Én legtöbbször a Southern járataival járok, ahol elég gyakori a fejsárgította fejtámla (a zöld huzaton ugye elég gusztustalan, és ez nem egy Kelet-közép-európai ország)

      A narancssárga szín nagyarányú belső használata azon túl, hogy nagyobb felületen ripacsnak hat, még megtévesztő is, hisz az a figyelmet érdemlő dolgok színe (kapaszkodó, nyitott ajtó, stb.), nem kéne csomagtartóra és ablakkeretre figyelmeztetni vele :)

      De tényleg, mi az akadálya a kompozit fékbetétek használatának? Nyugaton alkalmazzák?

      Törlés
    3. Vitán felül jobb a műanyag, és az is lehet, hogy a színnel sem lesz baj. Csak korábbi tapasztalataim miatt félek mindentől, ami a magyar vasúton van és (eredetileg) világos. :)

      A narancssárgának még igyekszünk utánajárni, mert valóban nem egy szokványos vasúti kuka-szín, de az általad érintett egységes színkoncepciót szerintem korai még a MÁV-STARTon számonkérni. Az is komoly fegyvertény, hogy már nincs négyféle különbözö posta-Bhv színterv forgalomban...

      Kompozit fékbetét: beépített fékes szakértőnk véleményezését várjuk, nem szeretnék féligazságokat terjeszteni.

      Törlés
    4. Igazán személykocsikon nyugat Európába nem lehet találkozni kompozit fékbetétekkel mert.... már csak tárcsafékek használnak! A kompozit fékbetétek a teherkocsikon kísérletezik: a legsikeresebb a "K" típusú fékbetét de eszt a fékberendezés módosítás kivan. De kidolgoztak az "LL" típusú fékbetétet amit már nem követel módosítások de nem annyira sikeres. A kompozit fékbetétekkel alkalmazás nem könnyű mert fékhatással nem lehet játszani.

      Törlés
  8. Jó cikk, de sok kérdés még megválaszolatlan! :) Mekkora darabszám újul meg? Merre fognak közlekedni? Mennyibe került a felújítás? Meddig tervezik még ezeket a kocsikat üzemeltetni?

    Én szerintem a Halbi sorozat jó vétel volt, lobbizni kellene még továbbiakért! Folyamatosan várható, hogy kiesnek a német regionális forgalomból, és bár régiek, mégis sokkal fejlettebbek, mint ezek a felújított régi kocsik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valószínűleg a vezetés is jó vételnek tartja a Halbikat, különösen ha komplett forgóvázcserét terveznek sokuknál (és nem csak az átalakítás és a csere szavakat keverték össze). De ha tényleg csere, akkor annak költségvetésébe bőven belefér a wifi+konnektor+utastájékoztatás kombó is.

      Törlés
  9. Azért (is) sok a kérdőjel, mert hétpecsétes projekt volt ez is - a sajtósok válaszait tűkön ülve várjuk.

    A bevetési terület az elsőknél adja magát, ti. a 29-05-ös Nyíregyházán került lencsevégre, honállomása Debrecen. Hogy mennyi lesz még, és merre szórják őket, arra igyekszünk választ kapni.

    Halberstaedter: finoman szólva is bomba üzlet volt, már csak azt nem értem, miért kellette magát olyan sokáig a MÁV, illetve miért nem lomizzák/lomizták az osztrák Schlieren-eket és Schnellzugwagen-eket, szakadt By helyett bármi jobb. Hogy mi fog még kiesni nyugaton, az egy érdekes kérdés, mert most mintha visszacsapna a trend: hagyományos kocsit alig gyárt valaki, a még létező igényeket lomizással elégítik ki a piaci szereplők. De Németország nagy, és biztos lesz még alkalmi vétel - reménykedjünk!

    VálaszTörlés
  10. "De Németország nagy, és biztos lesz még alkalmi vétel..." Ha a Wikipedia-n talált szám stimmel, akkor bőven van még remény: "1991-től folyamatosan több mint 12 000 kocsi (Halbi) lett átépítve"

    Nálunk is nagy színvonaljavulást hoztak a halbik, na de az albánoknál... ahol a "bedobásálló" ragasztott ablakaiknak köszönhetően ezek járnak a sötétedés utáni járatokon...

    VálaszTörlés
  11. Nekem csak az a kérdésem hogy ez a kocsi miért áll már hétfő óta nyíregyházán rákarcolva/festve hogy 6150 ?

    VálaszTörlés
  12. És azt lehet már tudni, hogy mennyibe került egy halbi annó? Mert csak mellébeszélés volt, hogy "olcsóbb, mint egy felújítás..." Árakkal azért más lenne, talán még a forgóvázcserével is megéri... Meg azért egy halbi bizonyos keretek között még IC kocsinak is jó a MÁV-nak, annyira rosszak csak nem lehetnek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel közpénzből történt, ezért "természetesen" ez a hétpecsétes kategória, de ha valahogy megszerzi valaki a következő évi üzleti jelentést, abból még akár ki is lehet bogarászni.

      Halbi IC: a Halbi nagyon nem erre való, amit jól jelez, hogy _még a MÁV sem_ vetette be ilyen formában. A halbira felárat szedni már a nettó pofátlanság kategória lenne. :)

      Törlés
    2. Nana... Volt, van azért IC-Halbi: kerékpárszállító vezérlők pl. mi más lenne? A minap pécsi cuccban meg nem kerékpárszállítós Halbit is láttam.

      Törlés
    3. A Debreceni IC-k 99%-ának a végén ott lobog egy Halbi vezérlő...

      Törlés
    4. Az én olvasatomban a Halbi vezérlő arra való az IC-n, hogy legyen kerékpárszállításra alkalmas kocsi. Vezérlőkocsiként nem használják (ezt a történetet a tizehnatféle vezérléssel bíró Szili-variánsokról és a megbuherált ZWS-ről ugye ismerjük...), tömegesen azért nem veti be a MÁV helyjegyes IC-kocsinak, ergo dísznek és bringásnak van.

      Ha már debreceni IC, anno volt egy olyan dobás is valamelyik bringás fellángolásban 2000 körül, hogy Ds-kocsit dobtak bringásnak a reggeli "Zakó Gyuri" IC (a mindenkori 7 óra előtti indulás Debrecenből Bp. felé) végére. Persze tök üresen húzgálták, miközben párosban az 5627-2 fedélzetén egymást taposták a Zemplénbe és Tokajba tartó bringások. A MÁV-nak már akkor is volt érzéke a dolgokhoz. :)

      Törlés
  13. Örültem mikor megtudtam, hogy a MÁV elkezdi felújítani ezeket a kocsikat, ez azért nem túl gyakori a MÁV-nál. Összességében tetszik, szak a különböző színek használata egy kicsit lehetett volna visszafogottabb. A B 20-80-as kocsik felújítása is jó lenne, én nagyon szeretem azokat a kocsikat, de lehet annál már késő pl: egyszer mikor utaztam egy ilyen kocsin, mikor megláttam, hogy egy helyen gondolom festéskor ugyanazzal a színnel lefújták a fa burkolólemezt, a gumi díszítőcsíkokat, a fém keretet, hát enyhén szólva meglepődtem. Jó lenne őket felújítani, mert biztos nagyon kényelmesek lennének, és szépek is, de ennek is örülök, főként, hogy a Debreceni vonal közelében vagyok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A színek kissé meglepőek, ám alapvetően jól néz ki, nem igaz? :) A fő kérdés, hogy mennyire fogják a gyorsvonatoknak járó törődés mellett bírni a kiképzést - az ilyen élénk színek pongyola takarítás mellett hamar feladhatják.

      xx-80 széria: a bautzeni valóban jó cucc, és a poznani heringesekkel (xx-37) együtt pont most vannak abban a korban, amikor valami kell velük kezdeni: kuka vagy felújítás. A gyakorlat azt mutatja, hogy a két opció közül a harmadikat fogják választani: nyúzzák még 10 évig, míg tényleg nagyon lepusztulnak, és akkor újra felteszik a kérdést. Aztán ki tudja...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.