2013. 02. 21.

Szabadulnak a Desiróktól

Szabadulna a Desiro ML motorvonataitól a belga vasút és felbontaná a Siemensszel kötött szerződést. Túl sok a gond a motorvonatokkal.


Különös megvilágításba helyezheti az osztrák vasút motorvonat-beszerzésre vonatkozó terveit a belga vasút, az SNCB-NMBS minapi döntése. A belga vasút ugyanis felbontja a szerződést a Siemensszel, amely összesen 305 motorvonat szállítására vonatkozik – írja a flanderinfo.be. A lépés érzékenyen érintheti a gyártót, ugyanis 1,53 milliárd eurót buknak. Az összeg felét a belga vasút már kifizette, most visszakérik az összeget és ráadásul kártérítést is követel a belga partner, ahogy a brüsszeli lapok jelezték.
A hírek szerint a belga vasúttársaság joggal „ideges” a motorvonatok kapcsán. Az elsőnek leszállított vonatokon másfélezer technikai és minőségi hibát találtak a szakemberek. A sajtóban keringő hírek szerint a legfontosabbak ezek közül a következők:
  • Alulméretezett a hajtás teljesítménye a nehéz, háromrészes motorvonatokhoz.
  • Az ajtók mozgatásához szükséges levegős rendszer túl sűrűn eltömődik.
  • A WC-k öblítését vezérlő érzékelők egyszerűen nem látták el a feladatukat.
  • Rendkívül sűrűn meghibásodtak a klímabendezések.
  • A hajtásvezérlés programja szoftverhibás.
A hírek szerint a másfélezer pontos hibalistából mintegy kilencszázat a Siemens kijavított a garanciális munkák keretében, további ötszáz esetben pedig folyik a vizsgálat. Hetvenhét esetben pedig a Siemens nem tartja magát felelősnek a hibák miatt.

Az egyik első motorvonat próbaúton Belgiumban
(forrás: Wikipedia)

A jelenlegi helyzetkép szerint eddig összesen 61 vonatot szállítottak le az összesen megrendelt 305 szerelvényből. Az eredeti tervek szerint azonban az összes vonatnak már 2011 óta szolgálatba kellett volna állnia. Emiatt a belga vasút 25 millió eurót követel a Siemenstől.
A Siemensnek ráadásul nem ez az egyetlen „buktája” Belgiumban. Az 1800-as és 1900-as sorozatú villamosmozdonyok késett és problémáktól nem éppen mentes forgalomba állítása miatt már folyamatban van az SNCB/NMBS kártérítési igényének elbírálása. Tegyük hozzá: a mozdonyok azóta kielégítő üzemkészséggel működnek.

Az NMBS 1800-as sorozatú mozdonyainak egyike a 2008-as InnoTranson. Ezt sem szállították le időben...
(fotó: Halász Péter)

Az egyenáramú motorvonatokkal a belgák szomszédjainak, a hollandoknak sincs jó tapasztalata: az AnsaldoBreda a Fyra-motorvonatok szállításával késlekedik, nem véletlenül kellett az NS-nek az ÖBB-től kocsikat, az AngelTrainstől pedig mozdonyokat bérelni a nagysebességű városközi forgalom számára.

Az AnsaldoBreda a 2008-as InnoTranson büszkén mutogatta a Fyra-motorvonatok első példányának néhány darabját. A hollandok nem jártak jól, hogy őket választották
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.