2013. 01. 22.

Bécsi tulipánok

Holland személykocsi Bécsben? Mit keres az NS az osztrák fővárosban a Bécs és Amszterdam közötti éjszakai vonat leállítása után évekkel? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk: az ÖBB személykocsikat adott bérbe a hollandoknak, akik bizony híján voltak nagysebességű járműveknek a közelmúltban.



Érdekes személykocsikkal lehet mostanában találkozni Bécs környékén. A járművek látszólag semmiben sem különböznek a megszokott ÖBB-s IC-kocsiktól. Azonban alaposan szemügyre véve őket máris láthatók az eltérések: az ÖBB emblémája helyett a holland vasút, az NS logója került a kocsik oldalára; a beállító vasúttársaság jelzése a megszokott A-ÖBB helyett A-NS lett, a kocsik honállomása pedig az egzotikusan hangzó Amsterdam Watergrafsmeer lett.

A beállító vasút A-ÖBB helyett A-NS. A honállomás pedig Amszterdam...

Történt ugyanis, hogy a Schipol és Antwerpen közötti nagysebességű pályára, a HSL Zuidra szánt Ansaldo-Breda motorvonatok nem készültek el időben. Az ÖBB-nél viszont a Railjet-vonatok forgalomba állításával számos személykocsi felszabadult, így tudtak eladni járműveket a ČD-nek és a RegioJetnek, valamint így kerülhetett sor arra, hogy az ÖBB-től tudott járműveket kölcsönözni az NS is. A hat-hét kocsiból álló szerelvényeket az NS ugyancsak bérelt TRAXX-mozdonyokkal továbbította.

A másodosztályú kocsikra szükség volt, azonnal bevetették őket a Westbahnon: ÖIC-kben és REX200-asokban találkozhatunk a Hollandiát megjárt kocsikkal

Az NS logója mellett halványan látszik még az ÖBB emblémája is. Lassan a holland jelképnek kellene eltűnni a kocsik oldaláról

A kocsibérlet azonban úgy tűnik, lassan véget ér: az egyik szerelvény már visszatért Ausztriába, míg a másik még mindig rója a köröket a HSL Zuidon. Az NS logóival ellátott járművek a decemberi menetrendváltástól visszatértek Ausztriába. Az ÖBB-nél viszont egyből forgalomba is álltak a kocsik, mégpedig úgy, ahogy voltak, NS-logóval és holland jelzésekkel. Jellemzően a Westbahnon közlekednek a járművek a salzburgi ÖIC-k és a Bécs és Amstetten között között az új Westbahn pályáját választó REX200-as vonatokban találkozhatunk a hazatért vagonokkal.
Az első osztályú kocsikra még nincs szüksége az ÖBB-nek, egyelőre leállítva várják sorsukat a Westbahnhof szélén
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

2 megjegyzés:

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.