2013. 03. 16.

Egy nehéz nap éjszakája – után

Úgy tűnik, lassan normalizálódik a vasúti forgalom Magyarországon. A hófúvásokkal és egyéb akadályokkal nehezített nemzeti ünnep után március 16-án, szombaton reggel már a lehetőségekhez képest rendben közlekednek a vonatok országszerte.

Március 16-án reggel a Vonatinfó térképét szemlélve láthatjuk, hogy az előző napihoz képest sokat javult a forgalmi helyzet. Az elmúlt nap során számos vonalon akadozott a forgalom, hófúvások és egyéb, téli akadályok nehezítették a vasúti közlekedést, amely, alighanem bátran kimondhatjuk, az összeomlás szélén volt az országban. Részletes összefoglalónk ide kattintva olvasható.
A legsúlyosabb helyzet Kelet-Magyarországon, Debrecen és Nyíregyháza, valamint Békéscsaba térségében volt; míg nyugaton a Budapest és Győr közötti vaspályán akadozott, majd állt le a forgalom hosszú órákra, amikor kiderült: Almásfüzitő és Komárom között egy teherautó akadt el a síneken.

A szombat reggeli térkép sokkal biztatóbb, mint a péntek délelőtti helyzetkép

Több órás késések, elmulasztott csatlakozások és információhiány „színezte” a március 15-i ünnepet. A MÁV-START információs szolgálata sok aktuális hírrel nem tudott szolgálni az utasoknak, általában a „nem tudjuk, mikor indul” volt a válasz az utasok érdeklődésére. Ezzel szemben a végrehajtó szolgálatok munkatársai, a forgalmi szolgálattevők, mozdonyvezetők és sokszor a vonatkísérők is jobban tájékozottak voltak, akik alighanem számos túlórát begyűjtve dolgoztak pénteken.
A vasúttársaság nem kerített túl nagy feneket neki a tájékoztatás során, de olvasónk jelezte: a 35-ös, Siófokról Kaposvárra vezető vasútvonalon egész nap nem volt közlekedés, mert hajnali 3 óra körül egy Bz-motorkocsi a pályán vesztegelt Tab és Kapoly között. A személyzet és az utasok gyalog visszatértek Tabra, a vonat mentése pedig tegnap nem kezdődött meg. Vajon a MÁV-START-nak nem hiányzott a motorkocsija?
A pénteki nap összefoglalójában a MÁV-START jelezte: a nagyobb vidéki állomásokat péntekről szombatra virradó éjszakára nem zárták be, hogy a várható éjjeli fagyok miatt betérőknek melegedő helyet biztosíthasson. A Keleti pályaudvarra pedig három hálókocsit állított be a MÁV-START, hogy a nap utolsó csatlakozásait mulasztó utasok éjszakára szállást és alvóhelyet kapjanak. Közel 120-an férnek el a fűtött kocsikban. Ugyanezen a főpályaudvaron forró teát is oszt a vasúttársaság egész éjszaka. Arról egyelőre nincs hír, hogy mennyien vették igénybe ténylegesen ezt a lehetőséget.

A Tatabányán órákig várakozó RJ 162-es végül 09:02 helyett 16 óra körül ért Bécsbe.
További képeinket ide kattintva nézhetik meg!
(fotó: Halász Péter)

Pénteken este a Székesfehérvár–Szombathely, a Miskolc–Nyíregyháza és a Nyíregyháza–Záhony vonalszakaszok kivételével szinte minden más vasútvonalon, ahol eddig jelentős fennakadások voltak, lecsökkentek a késések a gyérebb éjszakai vonatforgalom mellett. Normalizálódott a helyzet a Budapest–Szolnok–Békéscsaba, a Budapest–Szolnok–Debrecen és a Budapest–Pécs vasútvonalon. A szerelvényfordulókból adódóan egyes vonatoknál még előfordulhatnak egy óránál hosszabb késések. A főváros elővárosi közlekedésében nincsenek jelentős fennakadások a győri vonal kivételével.
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonal Komárom–Nagyszentjános közötti szakaszán a hóátfúvások és a méteres hótorlaszok miatt mintegy másfél órára szünetelt a vonatközlekedés mindkét vágányon. Az egyik vágányt 21:30 előtt sikerült felszabadítani hóekével felszerelt mozdony segítségével, és megindulhatott a vonatforgalom. Emiatt ezen a vonalon továbbra is több órás késéssel közlekedtek a belföldi- és nemzetközi vonatok, késő éjjel állt helyre a közlekedés mindkét vágányon. A Szombathely–Székesfehérvár vonalon is jelentősek még a késések, amely akár a 60-200 percet is elérheti.
A Miskolc–Nyíregyháza vonal Nyíregyháza–Görögszállás közötti szakaszán dízel vontatással megindult a forgalom. Itt a felsővezetékekre boruló faágak miatt nincs még feszültség a felsővezeték-hálózatban. A délelőtti órákban a MÁV már jelezte: ezen a vonalon várhatóan öt vonat közlekedik csak, ezekről ide kattintva olvashatnak részletket.
Érdemes egy mondataot szó szerint idéznünk: „A MÁV Zrt. javasolja az utazni kívánóknak, hogy a biztos eljutás érdekében hosszabb távolságokra a biztonságos megérkezést kínáló vasutat válasszák, de előzetesen tájékozódjanak a közlekedési körülményekről.
Az időjárás-előrejelzéseket olvasva láthatjuk, hogy még szombaton is kisebb hóátfúvások várhatók a Dunántúlon, ezek azonban várhatóan már nem okoznak komolyabb fennakadást a vasúti forgalomban. Szombaton csapadék már nem várható, a szél pedig bár délelőtt még sok helyen, főleg az ország középső részén viharos lehet, délutánra mindenhol elcsendesedik majd.

A Volánbusz még pénteken közölte: több dunántúli járata nem közlekedett. A szombati forgalom kapcsán továbbra is fennáll számos korlátozás, emellett egyes járatok indítása attól függ, hogy melyik autópályát és mikor sikerül megnyitni a forgalom előtt. A Volánbusz közlekedési rendjéről részletesen itt tájékozódhatnak olvasóink.

Az M1-es autópálya Budapest felé már végig járható a pálya; azonban az országhatár felé Budapest és Győr között nem lehet autózni a pályán, az 1-es főúton is komoly gondok vannak még. Az M7-es autópálya reggelre már járhatóvá vált teljes hosszában, mindkét irányban.
A facebookon megjelent hírek szerint az M1-es autópálya térségében folyamatos volt a katonai jelenlét az éjszaka folyamán, ám a többi, a katasztrófavédelmi feladatba bevont katona visszaérkezett a laktanyákba, hogy pihenjen. Természetesen azonban a készenlétet továbbra is fenntartják, azaz, ha újabb feladat érkezik, a katonák rövid időn belül készen állnak annak végrehajtására – írta oldalán a Magyar Honvédség.
Március 15-én, pénteken mintegy 150 katona vett részt a segítségnyújtásban. A szombati teendőkről egyelőre csak azt lehet tudni, hogy tovább folytatják már megkezdett feladatokat. Illetve a debreceni székhelyű MH 5. Bocskai István Lövészdandár katonái a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Ibrányban hajtanak végre egy speciális feladatot: egy vízben álló magasfeszültségű távvezeték-oszlopot kell megközelíteniük PTSZ lánctalpas kétéltűjükkel, hogy a szakemberek el tudják hárítani a balesetveszélyt.
A pénteki nap folyamán nem számos más helyen is segítettek a katonák különféle lánctalpas eszközökkel, vontatótokkal vagy éppen tankokkal. A részletes összefoglaló a Magyar Honvédség facebook-oldalán olvasható.

Halász Péter
frissítve: 2013. március 16., 08:50

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.