2013. 03. 15.

Forradalmi havazás

Komoly gondokat okozott a havazás március 15-én, szinte az ország minden fővonala és azok vonzáskörzete érintett volt a későn jött havazás és az erős szél együttes hatásának betudható fennakadásban. A MÁV-Start információs csatornái is akadoztak, a helyzet pedig késő estére is csak részben javult, jelenleg is akad olyan vasútvonal, ahol nem sikerült felvenni a forgalmat. Rendszeresen frissülő cikkünk – legfrissebb információk és egyúttal utolsó frissítés: 21:15.



Késő esti körkép, 2013. március 15., 21:15
Először is visszatekintésként érdemes megjegyezni, hogy a kommunikációs malőrökkel együtt is jobban teljesített a győri és nagykanizsai vonal mentén a MÁV, mint az autópálya járhatóvá tételében illetékes szervek. Az is fegyvertény, hogy míg az M1-es és M7-es autópályák sorsa mostanáig sem rendezett, addig vonattal el lehetett érni a nyugati határt, igaz egész napos műsorszám volt.
A most már megbízhatóan üzemelő Vonatinfo térképe szerint a helyzet az esti órákra az 1-es és 20-as vonalon nem javult számottevően. A győri vonalon 2-6 órás késések vannak, az utolsó bécsi Railjet-et (42 sz.) lemondták, a Wiener Walzer jelenleg 85 perces késéssel tör nyugat felé, míg a korábban említett egyesített délutáni Railjet még mindig Komáromnál jár, illetve áll. Keleten a 100-as vonalon továbbra is változatos a helyzet, 20 és 630 perc között minden előfordul - annyi biztos, hogy Debrecen és Záhony között nehéz a közlekedés, illetve a maratoni Budapest–Záhony sebesszemélyvonatok több órás késést szednek össze útjuk során. (A napi első 6200-as intézmény például még nem ért Záhonyba, késése 570 perc.) A Tisza-expressz 10 órán felül késik – ez még a reggeli, Budapest felé tartó 15-ös számú – így a Moszkva felé induló 16-os a Keletiből legalább 5 órás késéssel fog indulni. Nézzük a jó oldalát: a dunántúli késések áldozatainak még éjszaka is lesz mivel hazaindulni Budapestről. Három napi hideg élelem a beugró... A 80-as vonal forgalma is kissé szétzilálódott a késő délutáni állapothoz képest, 10 és 90 perc közötti késések vannak - a kivétel a közel 300 perces késéssel közlekedő 653-as számú kör-IC, amely jó eséllyel egész éjszakás vonat lehetne, ha járható lenne a 100c vonal. Ám...
A MÁV-Start 20 óra 45-kor kiadott közleménye szerint a Szerencs–Nyíregyháza vonal az egyetlen, ahol továbbra sincs forgalom, immár bő egy napja. A jelek szerint az esti utolsó vonatokat nagyjából (és a kéznél lévő járművek erejéig) rendben el tudja indítani a vasúttársaság Budapestről - hogy meddig jutnak és mikorra, az pedig majd reggelre kiderül. Optimizmusra azért van ok, a MÁV-START közleményéből kikerült a „senki ne induljon útnak” kitétel. Azért ettől függetlenül kalandvágy minimum szükségeltetik az éjszakai vonatozáshoz. Az örömhírt a végére hagytuk: a frissítés megírásának végén a 628 perces késésben lévő Tisza-expressz már Gyömrőnél hasít - gratulálunk a nap hősének!

Frissítés, 2013. március 15., 19:27
A MÁV-START esti körképe szerint „a ország vasútvonalain a havazás és a viharos erejű szél még okoz fennakadásokat a vasúti forgalomban, azonban a közlekedési helyzet már valamelyest javult, számos elővárosi vonalon mérséklődtek a késések. A szerelvényfordulókból adódóan az észak-alföldi, az északkeleti térségben, valamint a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Szombathely–Székesfehérvár és a Budapest–Pécs vasútvonalakon a távolsági közlekedésben még jelentős, akár több órás késésekre is számíthatnak az utasok. Ezért a vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy aki teheti, egyáltalán ne induljon útra vonattal. Azon utasaink, akik az utazásról lemondanak a nem csak a mai napon, hanem a következő napokon is jelezhetik visszatérítési igényüket.”
Jelezték: a pályaudvarok fogadnak és indítanak vonatokat, azonban főleg a távolsági vonatok a szerelvény- és személyzetforduló összekavarodása miatt még jelentősebb csúszások várhatók.
A Dunántúlon több helyen a pályatestre olyan magasan hordja össze a havat a szél, hogy hóekével elhaladó mozdony után sem lehetett indítani vonatot, mert a szélvihar pillanatok alatt újra behordja hóval a vasúti pályát. A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonal Komárom és Győr közötti szakaszán az egyik vágányon keletkezett méteres hóakadályokat hóekés mozdonnyal lehet csak áttörni. A közúton elakadt autósokat a vasúttársaság vonatai felveszik az Ács és Nagyszentjános közötti megállókban – ezt a megjegyzést nem tudjuk értelmezni, tudomásunk szerint Ács és Nagyszentjános között nincs megállóhely a győri vonalon.
A Szombathely–Székesfehérvár vonalon jelentős 60-140 perces késéssel közlekednek a vonatok. A Budapest–Pécs vonalon átlagosan 40-50 perces (egyes vonatoknál 90-180 perces) késések fordulnak elő. A Budapest–Miskolc között átlagosan 20-30 perces késéssel közlekednek a vonatok. A Miskolc–Nyíregyháza vonalon a vonatok továbbra sem közlekednek Mezőzombor és Görögszállás között.  A Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza vonal Budapest Keleti–Szolnok közötti szakaszán a zónázó vonatok minden állomáson megállnak, valamint a Budapest Keleti–Sülysáp közötti elővárosi járatok nem közlekednek a mai napon. A Békéscsaba felé tartó vonatok átlagosan 120 perces késéssel közlekednek.
A viharos erejű szél nem csak a havat hordja a sínekre és hótorlaszokat okoz, hanem a felsővezetéket is elmozgatja az áramszedők fölül. Emiatt több vonalon, főleg az északkeleti országrész egyes vonalain sebességcsökkentést vezettek be a mai napon.
Közölték: a MÁV-csoport munkatársai nagy erőkkel dolgoznak a kiszámítható vasúti közlekedés érdekében. Az Észak- és Dél-Dunántúlon valamint az észak-alföldi és északkeleti térségében újabb vasutas kollégák álltak külső szolgálatba a vasúti pálya mentén, folyamatosan dolgoznak a váltók és a peronok tisztításán, így több mint ötszáz hómunkás munkájával biztosított a folyamatos vasúti közlekedés. A hótorlaszok felszámolására nagyteljesítményű hóekével felszerelt mozdonyok, a peronok és az utasforgalmi területek csúszásmentesítésére több tízezer kilogramm mentesítő anyag áll rendelkezésre. A lehullott havat nemcsak a szél, hanem egy elhaladó vonatszerelvény is a sínek közé sodorja, így pár milliméteres csapadék is megnehezítheti a váltók átállítását. Minden ilyen esetben ki kell söpörni a havat a sínszerkezetek közül, hogy a biztosítóberendezések szerkezetei biztonságosan állíthatóak legyenek. Ahol vannak elektromos váltófűtő berendezések, ott működnek ezek a rendszerek is.
A vasúttársaság kéri az embereket, hogy amennyiben mégis útnak indulnának, előtte mindenképpen tájékozódjanak a vonatok aktuális közlekedési helyzetéről a MÁV-START weboldalán – itt a a térképes Vonatinfó azonban csak akadozva, lassan működik. Jelezték azt is, hogy a MÁVDIREKT 06 40 49 49 49-es telefonszámán a Call Center terhelése igen nagy, hosszú idő után érhetők el csak az információs munkatársak.

Frissítés, 2013. március 15., 18:50
A MÁV-START közlése szerint 18 óra óta Komárom és Győr között nem közlekednek a vonatok a pálya felszabadítása miatt. A hírek szerint a nemzetközi vonatok állnak, várják a pálya felszabadítását. A menetrend szerint Budapestről 17:10-kor induló RJ 42-es az érkező szerelvény késése miatt várhatóan 20 óra után indul Bécsbe. Az utolsó vonat Sopronba és Szombathelyre az IC 918-as lesz, amely gyorsvonati megállásokkal közlekedik és várhatóan 18:38-kor hagyta el a Keleti pályaudvart.
Az esztergomi vonalon a vonatpótló buszok nem tudnak pénteken már bemenni Piliscsév állomáshoz.
Az újszászi vonalon a MÁV-START lemondta a mai napon még hátralévő sülysápi ingavonatokat, a zónázó vonatok mindenhol megállnak – közölte a vasúttársaság.

Frissítés, 2013. március 15., 18:30
Orbán Viktor miniszterelnök este fél hét előtt nem sokkal rendkívüli sajtótájékoztatóján köszönetet mondott az osztrák autópálya-kezelőnek, akik a Bábolna térségében összegyűlt, mintegy tizenkét kilométernyi hóakadály eltávolításában nyugat felől segédkeznek. Megjegyzte: egy ember van életveszélyben, aki egy elakadt mentőautóban várakozik. Jelenleg a helikopterek bevetése az erős szél miatt nem lehetséges. A kamionosok és sok más vezető nem akarja elhagyni a járművét – jelezte a miniszterelnök. Arra kért mindenkit, hogy a hatósági kéréseknek tegyenek eleget.
A kelet-magyarországi helyzetről szólva Orbán jelezte: Hajdú-Biharban még az éjszaka, Szabolcsban pedig reggel tudja visszakapcsolni az áramszolgáltató a villanyt, ahol jelenleg áramszünet van.

Frissítés, 2013. március 15., 18:20
A MÁV-START 17:45-re datált helyzetképe szerint a Railjetek csak a menetrendben meghirdetett helyeken állnak meg. Emellett az RJ 42-es 17:10 helyett várhatóan 19 óra körül indul majd Budapestről Bécsbe az érkező szerelvény késése miatt – az RJ 63-as ugyanis 90-100 perc késéssel tud Győrből elindulni. Ugyancsak jelezte a MÁV-START: az ÖBB tájékoztatása szerint a jegyvizsgálói tudnak a magyarországi hóhelyzetről, így rugalmasan kezelik a vonathoz kötött jegyek elfogadását.
Az Esztergom és Almásfüzitő közötti vonalon ma egyetlen vonat sem indult el és ez már így is marad – legközelebb holnap csattoghat végig a pályán a Bézé.
A MÁVINFORM munkatársai egyébként optimisták: a 8008-as számú sebesvonat közlésük szerint pontosan, 19:10-kor indul majd a Déli pályaudvarról Pécsre.
A szobi vonalon a nemzetközi vonatok 140-200 perces késéssel járnak, általában a szerelvényforduló csúszása, az érkező vonat késése miatt tudnak a járatok csak jóval később indulni a tervezettnél.
Az újszászi vonalon a szolnoki zónázó vonatok mindenhol megállnak, míg a sülysápi vonatok közül csak minden második indul útnak. A békéscsabai vonatok egyébként – stílusosan – 120 percet késnek jellemzően. Igaz, a Traianus IC Bukarest 07:10 helyett 16:37-kor indult e sorok megjelenésekor 575 percet késik a vonat.
Nem mellesleg a MÁVINFORM közlése szerint: „A Budapest Déli pályaudvarról induló valamennyi személyvonat csak Déli pályaudvarig közlekedik.” E mondat értelmezésén egyelőre dolgoznak szakértőink.

A MÁV-START éppen nehezen, de elérhető térképén egyre szaporodnak a piros pontok, amelyek a 60 percen túli késéseket jelzik. Látványos a hegyeshalmi vonal forgalma, ahol délelőtt egyáltalán nem lehetett közlekedni Almásfüzitő és Komárom között

Az Állami Autópályakezelő jelezte: 14 órától díjmentesen lehet igénybe venni a gyorsforglami utakat, akiknek időközben lejárt a megvásárolt úthasználati jogosultságuk, azoknak sem számláznak büntetést.

Frissítés, 2013. március 15., 17:55
Hegyeshalom és Győr között már járható az M1-es autópálya, de azt kérik, hogy ne hajtsanak fel az autósok a pályára. Itt osztrák hókotrók segítettek rendet tenni. Tatabánya és Budapest között a főváros felé ugyancsak lehet haladni – tudatta az Útinform este fél hatkor. Elvileg március 15-én, nemzeti ünnep lévén teljes kamionstop van érvényben 22 óráig, ehhez képes számos 7,5 tonna feletti tehergépkocsi van úton és sokszor bénítja meg a forgalmat, vélhetően egy ilyen jármű miatt állt le a Budapest–Győr–Hegyeshalom vasútvonal forgalma délelőtt.

Osztrák hókotrók segítenek az M1-es autópálya takarításában. Az osztrák autópálya-kezelő, az ASFINAG további öt hókotrót állított készenlétbe

A pályán rekedt autósokat az osztrák Vöröskereszt is segít ellátni
(fotók: Krizsán Csaba / MTI)

Frissítés, 2013. március 15., 17:15
A MÁV-START 17 óra előtt frissítette a vonalankénti összefoglalót, időközben pedig a Vonatinfo is kezd életre kelni. A 70-es, 120-as és 140-es vonalakon és vonzáskörzetükben viszonylagos rend van már késő délutánra. A Dunántúlon a 40-es vonalon Dombóvár környékén, illetve az 1-es vonal teljes hosszán továbbra is komoly késések vannak, a vonatközlekedés kissé esetleges. A Dunántúl igazi mélypontja most éppen (ismét?) a 20-as fővonal, gyakorlatilag kiszámíthatatlan a közlekedés. (300 perces késésről szóló jóslatok mellett inkább ne is viszonyítsunk a menetrendhez...) Kelet-Magyarországon vegyes a kép a 80-as vonalon, míg a tegnapi este és az éjszaka nagy vesztesének számító 100-as vonalon kezd normalizálódni a helyzet - ami egyelőre csak annyit jelent, hogy az extrém késett (120-260 perc) vonatok között egyre több a magát valamilyen menetrendhez tartó járat.
Az egyik extrém eset a Tisza nemzetközi gyors, mely 10 órás (!) késéssel tart a főváros felé, és páros irányban várhatóan legalább 3 órás késéssel fog visszaindulni a Keleti pályaudvarról. Közel 10 órás késéssel elindult Budapestről a 73-as számú Traianus IC is Bukarestbe, de a 100-as és 120-as vonalon más nemzetközi vonatok is 1-3 órás késést görgetnek maguk előtt. A Szerencs–Nyíregyháza vonalon még mindig nem indult meg a forgalom, itt már lassan egy napja nem sikerül helyreállítani a közlekedést. Délen a 150-es vonal áll rosszul, itt egy-két órás késése minden járatnak van, bár a csatlakozó vonalak (pl. 154-es) egészen tűrhető képet mutatnak 20-50 perces késésekkel.
A Volánbusz tájékoztatása szerint pénteken nem indulnak buszok a Dunántúl felé, de a Csepel-sziget déli részében is akadozik a forgalom. A Volánbusz ügyeletese az Info Rádió műsorában azt mondta, hogy legjobb esetben csak vasárnap délelőtt indulhat meg a menetrend szerinti autóbusz-forgalom.
A Vértes Volán egyáltalán nem közlekedteti a helyközi és a távolsági járatait, általában a Dunántúl jelentős részén nem közlekednek az autóbuszok.

Frissítés, 2013. március 15., 15:30
Délután kettő előtt nem sokkal megindulhatott a forgalom a hegyeshalmi vonalon. Ennek csalhatatlan jeleként 14:45-kor megérkezett az egyébként 08:54-kor érkező Kálmán Imre EN – 411 perces késéssel. A MÁV-START közlése szerint egy vágányon zajlik a forgalom Almásfüzitő és Komárom között, ahol korábban egy útátjáróban elakadt kamion miatt állt meg a vasúti forgalom.

Érkezik az EN 463-as a Keleti pályaudvarra – pontosan 411 perccel az eredetileg tervezett időpont után
Kattintsanak további képeinkért!

Az EN 463-as után egyébként sorban érkezett a többi beragadt vonat is a Keletibe, így a Sopronból érkező IC-k is sorban gurultak be a budapesti terminálra. Ez utóbbiak közül az IC 919-es például 14:59-kor érkezett a már foglalt nyolcadik vágányra, ahol egy előkészített soproni IC-szerelvényre járt rá a GYSEV mozdonya. A korábbi kocsik lehúzása után pedig már indulhatott is vissza a járat.
Az ÖBB közlése szerint az első, ismét Budapestig közlekedő vonat az RJ 63-as lesz. A reggeli, a hóakadály miatt megállt vonatok pedig 15 óra körül szivárogtak be Budapestre.
A keleti országrész esetében a nap egyik „vesztese” a Keleti pályaudvarról induló Traianus IC, amely 15 órakor még gép nélkül vesztegelt a hetedik vágányon. Igaz, a csütörtöki IC 731-es is csak pénteken fél nyolc körül ért Budapestre, holott már 21:50-kor meg kellett volna érkeznie.
Miskolc felé az IC is megállnak Rákos, Gödöllő, Aszód és Hatvan állomáson, míg Hatvan és Miskolc között minden megállóhelyet kiszolgál valamennyi közlekedő vonat.
A többi vonalon is általában esetleges a vasúti közlekedés, Pozsony felé is több vonatot lemondtak, illetve utasaikat más vonatra irányították át.
A MÁV-START ügyfélszolgálati irodái előtt egyébként óriási a tömeg, sajnos a Keleti pályaudvaron mindössze három ablakban zajlik az egyébként is lassú ügyintézés – erre is legalább fél órát kell várni. Sajnos ezek a munkatársak túl sok információval nem rendelkeznek, az utasok jobban járnak, ha egy mozdonyvezetőt kérdeznek meg, aki kapcsolatban van az üzemirányítással is.

A 15:40-kor készült pillanatkép az éppen működő Vonatinfóról nem túl rózsás helyzetet tár az utasok elé

Mozdonyon a szülőszobába
Mint ahogy arról korábban hírt adtunk, 2013. március 14-én éjszaka segélyhívás érkezett Bodajkról egy várandós asszonytól. A kismamánál - akinek hasában lévő magzata farfekvéses volt - megindult a szülés, és a szélsőséges időjárás miatt nem tudott elindulni a kórházba.
Így a rendőrökből, a Katasztrófavédelem munkatársaiból, illetve a Mentőszolgálat orvosából és ápolóiból álló mentőegység a hölgy segítségére indult.
A hóhelyzetre tekintettel ehhez összefogásra volt szükség a Rendőrség, a Katasztrófavédelem, valamint a Mentőszolgálat és a MÁV munkatársai részéről. A kismama mentéséhez több irányból indultak mentőegységek.
Végül a Katasztrófavédelem Székesfehérvári Hivatásos Tűzoltó Egysége szállította a hölgyet a bodajki vasútállomásra, ahonnan a MÁV egyik mozdonya vitte Székesfehérvárra. A megyeszékhelyi vasútállomáson már mentő-gépkocsi várta, ami azonnal a Fejér Megyei Szent György Kórházba szállította.
A kismama 07 óra 37 perckor császármetszéssel hozta világra egészséges fiúgyermekét, aki 2800 grammal, 50 centiméterrel született, és a Zoltán nevet kapta. A kisfiú és az anyukája is jól vannak.

Frissítés, 2013. március 15., 12:40
A MÁV-START sajtósai délelőtt 10 órakor végre frissítettek, és arra is ráébredtek 11:38-kor, hogy akár vonalankénti helyzetképet is ki lehet adni, ha már a Vonatinfo meghalt. Jobb későn, mint soha, csak nehogy egyszer tényleg a műsor végére érjenek oda... A Vonatinfonak még erre is van esélye, továbbra sem elérhető a valós idejű követés. A MÁV-TRAKCIÓ követője, az eMig él és virul, de mivel menetrendet és vonatszámot nem közölhetnek, csak találgatni lehet, az adott pályaszámú Szili mégis mit akar és mivel, hogy már mai, vagy még tegnapi vonatot továbbít. Reggel egyébként még az utóbbi fajtából is akadt a 10 órás sajtóközlemény szerint: „A MÁV hálózatán, főleg az észak-keleti, keleti országrészben a Budapest-Szolnok-Nyíregyháza-Záhony, a Miskolc-Nyíregyháza, és a Budapest-Hatvan-Miskolc vonalakon szinte alig tudnak közlekedni a vonatok. Számos vonalon a tegnap este elindult vonatok még nem érkeztek meg a célállomásra.” Az eMig helyzetképe alapján amúgy az 1-es vonal továbbra is halott Tatabánya és Győr között, bár a Start 12:36-os közleménye szerint újraindult a forgalom. A 20-as vonalon áll a forgalom Székesfehérvár és Boba között, a 30-as vonalon pedig minden távolsági járatot személyvonatként közlekedtetnek.

A nap egyik pechmadara a kora reggeli RJ 162-es. Az egyébként órák óta Tatabányán rostokoló vonat már a MÁV-START üzemirányítási rendszerének radarernyőjéről is eltűnni látszik, érdemi késési vagy várható érkezési adat nincs

Frissítés, 2013. március 15., 9:45
A MÁV-START Vonatinfo oldala továbbra sem elérhető, de legalább a MÁV-TRAKCIÓ e-menetigazolvány oldaláról kiderül, hogy mozgásban vannak a vonatok a tegnap este lefagyott vonalakon is, például a 100-as vonalon Szolnok és Debrecen között – igaz, Debrecentől Záhonyig már csak álló járművek akadnak. Az is látszik, hogy komoly sebességkorlátozások mellett zajlik a forgalom például Püspökladány és Debrecen között. Az eMig adatai alapján úgy tűnik, az 1-es és 30-as vonal van a legrosszab helyzetben, előbbi forgalma gyakorlatilag áll. A MÁV-START oldala akadozik, az éppen aktuális hírben sok a tegnapi, „újrahasznosított” részlet, például a nyugati országrészben akár 15-100 késésekről szóló mondat is. Eközben az ÖBB már lemondott a Tatabányán veszteglő 162-es Railjet érkezéséről, mint az alábbi képen is látható. Az ÖBB egyébként Bécstől nyugatra igyekszik pótolni a Magyarország felől meg nem érkező járatokat, bár ez nyilván nem sokat segít a Budapestről indult utasoknak. A legfrissebb, eddig hivatalosan meg nem erősített hírek szerint a Keleti pályaudvar forgalma akadozik, a tájékoztatás esetleges, illetve a Nyugatiból is bizonytalanná vált a 100-as vonal távolsági járatainak közlekedése – a felborult szerelvényfordulók miatt ez nem meglepő.

Az ÖBB mentesítővonatot indított a Budapestről bizonytalan időpontban várható RJ 162-es helyett

A MÁV-START hajnali helyzetképe szerint a felsővezetékre fagyó csapadék továbbra is zárlatokat okoz, elsősorban Miskolc, Mezőzombor, Nyékládháza és Nyírbogdány környékén. Kétvágányú pálya esetén előfordul, hogy csak egy vágány használható. Ilyen esetben váltakozó irányban, egy vágányon közlekednek a vonatok.
Bizonyos szakaszokon a biztonságos közlekedés érdekében 60, illetve 40 kilométer/órás lassújeleket kellett bevezetni. Van olyan szakasz is, ahol a felsővezeték viharos kilengése miatt villamos vontatással nem engedélyezett a közlekedés.
A tájékoztatás szerint a Nyíregyháza–Záhony szakaszon több helyen is leszakadt a felsővezeték. Ott több vonat áll a vonalon, jelentősek a késések. A MÁV-START ide vonatpótló buszokat rendelt.
Felsőzsolca és Hernádnémeti-Bőcs állomások között egy vágányon váltakozó irányban dízelmozdonyos segítséggel közlekednek a vonatok.
A Debrecen–Tiszalök vonalon távközlési oszlopok dőltek a vasúti sínekre Hajdúdorog és Hajdúnánás között, a forgalom szünetel.
A Nyíregyháza-Szerencs szakaszon, Nyírteleknél egy fa dőlt a távközlési kábelekre, és a pályára is belógott. Nyékládháza és Tiszaújváros állomások között egy áramszedő tört el, a vonatok dízelvontatással közlekednek.
A Budapest–Szolnok–Záhony vonalon Karcag és Püspökladány állomások között csütörtökön este szintén egy mozdony áramszedője tört el, de az egyik vágányon dízelvontatással haladni tud a forgalom.
Hajdúszoboszló és Kaba állomások között is csak egy vágány járható.
A Fegyvernak-Őrményes és Kisújszállás között közlekedő egyik személyvonat áramszedője eltörött, a felsővezeték megsérült, csak egy vágányon, váltakozó irányban folyik a vasúti közlekedés a szakaszon.
A Budapest–Békéscsaba vonalon Mezőtúr és Tiszatenyő között az egyik vágányon felsővezeték-szakadás miatt nem közlekednek a vonatok, a másik vágányon felsővezetéki zárlat nehezíti a közlekedést.
Az ország nyugati részein a hófúvások miatt már 15-100 perces késésekkel járnak a vonatok.
Sárvár és Porpác között az egyik tehervonat áramszedője eltörött, a felsővezeték leszakadt. A munkavezeték helyreállításáig a szakaszon a vasúti forgalom szünetel.
A Budapest–Nagykanizsa–Gyékényes vonalon Gyékényes és Őrtilos között fa dőlt a vasúti felsővezetékre.

Reggel hat óra körül a helyzet egyáltalán nem mutat javulást. A Keleti pályaudvarról induló és oda érkező vonatok a rendkívül „nagy” mennyiségű csapadék miatt hatalmas késéssel közlekednek. A Budapestről Hamburgba tartó EC 174-es a 05:25-ös indulása helyett hat óra előtt nem sokkal még a csarnok hatodik vágányán rostokolt. A Nagykátáról menetrend szerint 05:04-kor érkező személyvonat úgyszintén hat óra előtt nem sokkal landolt a Baross téri terminálon.
Helyszíni tapasztaltaink szerint az információszolgáltatás éppolyan gyatra, mint az internetes adatszolgáltatás. A 162-es számú Railjet fedélzetén például a menetrend szerinti indulás után pár perccel közölte a jegyvizsgáló, hogy a vonat „bizonytalan ideig késik” – mindezt úgy, hogy el sem indult a budapesti pályaudvarról.
A Keleti pályaudvaron eközben a pályások folyamatosan takarítják a váltókat, azonban a szél a frissen leesett csapadékot visszahordja a tő- és a csúcssínek közé, emiatt számos váltónak nincs végállása. Különösen a 8-13. vágányokról induló vonatok forgalmát nehezíti az időjárás.
A különféle nehezmények miatt a Lőkösházáról Budapestre közlekedő IC 731-es csütörtök este 21:50 helyett pénteken reggel 7 óra után nem sokkal érkezett meg a Keleti pályaudvarra, ahol egyébként viszonylag rendben zajlik 1-7. vágányok forgalma.
A Budapestről Zürichbe közlekedő 162-es Railjet végül 07:20-kor indult el a Keleti pályaudvarról – 75 perccel később, mint a menetrendben szerepel.

A MÁVINFORM reggel hat órára datált körképe szerint a Budapest és Győr közötti vasútvonalon Komárom és Győr között hófúvások akadályozzák a vasúti közlekedést, emellett pedig több helyen leszakadt a felsővezeték. Jelezték: szinte az egész országban késnek a vonatok.

A MÁV-START reggel hat órás közlése szerint a feláras vonatokra nem kell sem hely-, sem pedig pótjegyet váltani a rendkívüli időjárási körülmények okozta késések és fennakadások miatt.

A hegyeshalmi vonalon igen komolyak a fennakadások. A helyszíni információk szerint Almásfüzitő állomáson és Almásfüzitő és Komárom között vannak zavart okozó események. Utóbbi szakaszon egy útátjáróban elakadt autó nehezíti a vasúti közlekedést.

Az ÖBB közlése szerint a Budapestről Zürichbe tartó Railjet 162-est Bécstől lemondták, helyette másik szerelvényt indítanak a menetrend szerinti indulási időben. Hasonló sors vár az egy órával később Budapestről Münchenbe tartó RJ 60-asra és utasaira is.

Budapesten és környékén elrendelték a II. fokozatú hóriadót a MÁV hálózatán. A budapesti pályaudvarok nem fogadnak és nem indítanak tehervonatokat. Eközben a MÁV-START térképes keresője és maga a vasúttársaság főoldala is elérhetetlen. Vajon a vasúttársaságnál nem készültek fel a nagyszámú látogatóra, vagy csak éppen befújta a szervertermet is a hó?

Ugyancsak szünetel a vasúti közlekedés északi szomszédunknál: Párkány és Érsekújvár között nem járnak a vonatok.

A közutak kapcsán sem jobb a helyzet: a Volánbusz előre láthatólag délig nem indít járatokat Budapestről a Dunántúl felé. Az Alba Volán helyközi és távolsági járatai szintén nem közlekednek.

A MÁV-START térképe reggel negyed öt körül. Vajon a rendszer „ragadt be” vagy valóban ott vannak a nyílt pályán a tegnap esti vonatok? A MÁV-START weboldaláról ez nem derül ki

A MÁV-START főoldalán továbbra sem találni egy árva szót sem a havazásról és a rendkívüli forgalmi helyzetről

Az információszolgáltatás továbbra is gyatra. A Vonatinfó térképén például még Debrecen térségében csütörtök esti vonatokat lehet látni, kérdés, hogy ezek azóta célba értek-e vagy sem? Erről azonban semmilyen hír sincs a MÁV-START főoldalán, továbbra is alapos kutakodás után jutunk el a legfrissebb hírösszefoglalóhoz.
A MÁV-START térképes Vonatinfója a hajnali órákban jól működött, azonban reggel fél héttől kezdve csak akadozva vagy éppen egyáltalán nem érhető el az a honlap, amelyet maga a MÁV-START is javasol az utasoknak a tájékozódáshoz.
A rendőrség honlapján eközben ez a tájékoztatás olvasható pénteken reggel: „A rendkívüli időjárási- és útviszonyok miatt a Komárom-Esztergom Megyei Védelmi Bizottság 2013. március 18-ig megtiltotta a közlekedést Kisbér, Komárom, Oroszlány, Tata és Tatabánya és térségeik területén.

RegionalBahn információk

utolsó frissítés: 2013. március 15., 21:15
eredetileg megjelent: 2013. március 15., 04:30

8 megjegyzés:

  1. Szerencs-Nyíregyháza 1279 perc késés!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. No igen, Rakamaznál baleset történt, így a 100c vonal mai délelőttje is gallyra ment. :(

      Különben nem egészen világos a dolog az ilyen extrém késett roncsderbiknél (már csak azért sem, mert a Vontinfo meghalt), mert egyes vonatszámok már régen értelmetlenek lehetnek, főleg ha operatív lemondások vannak és eltérnek a "leerőltetjük a vonatszámot ha beledöglünk is" alapszabálytól.

      Törlés
  2. Nagyon örülök, hogy rendben megszületett a kisgyerek. Hajnalban láttam a szóbanforgó Csörgőt érkezni Székesfehérvárra.
    Hosszú, boldog életet kívánok szülinaposnak! (És, remélem, egy leendő vasútrajongót tisztelhetünk benne :D)

    VálaszTörlés
  3. Arról sehol sem írnak, hogy a 35-ös vasútvonalon egész nap nem volt közlekedés, és hajnali 3 óta egy Bz a pályán vesztegel Tab és Kapoly között. A személyzet és az utasok gyalog visszagyalogoltak Tabra, azóta se kezdődött meg a szerelvény mentése.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük az információt, ezt valóban nem reklámozták túlzottan.

      Törlés
  4. Nos, néhány ünnepi impresszió, a teljesség igénye nélkül. Pénteken az RJ 60-asunk 7 (sieben) órás késéssel érkezett Bécsbe (közben ugyan többször nevet váltott, 66-osra, majd vissza 60-asra, végül ismét 66-osra), továbbá a végcél is változott (Wien, München, Frankfurt), de a MÁV-ÖBB kettősre egy rossz szavunk nem lehet. Fütés, világítás, kaja, pia rendben volt végig -
    mennyei állapotok az országutakon rekedt autósok sorsához képest. Információkkal nem terheltek túl minket, de a hangulat jó volt, kalandtúrának megfelelő.
    Szinte rögtön indulhattunk is vissza, a 165-ös a Zürich felől hozott 20 perces késést "csak" négyórányira növelte, ennek javarészét az tette ki, hogy mozdonyvezetőnknek lejárt a munkaideje
    és a váltásra vártunk. Az utazószemélyzet többi tagja ekkor már 20 órája talpon volt.
    Megnyugtató látvány volt viszont, amikor Győrben elénkhúzott a hatalmas tolólapokkal felszerelt Szergej! Továbbá egy érdekesség: ezen az éjszakán csatolt RJ-k közlekedtek az 1-es vonalon,
    többek között az "igazi" RJ 66 is párban jött szembe, de mi is rátolattunk valamire Győrben.






    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csatolt RJ: azt te rosszul láttad, és különben is, ilyen állat (a nagytudású NKH szerint legalábbis) nincs. Legalábbis Magyarországon nincs, vagy legalábbis elvileg, szóval ezt hagyjuk. Maradjunk abban, hogy az NKH is elakadt a hóban, nem látták, ez a lényeg. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.