2013. 04. 05.

Feltételes megállás, felár, új vonatok: itt az idei menetrend első módosítása

Április 7-étől, vasárnaptól lép életbe az idei vasúti menetrend első módosítása. Új vonatok, bővülő kínálat, rövidebb feltételes megállók az egyik oldalon. A másikon pedig felár, igaz, még csak „pianóban”. Nézzük, mit hoz a két füzetesre duzzadt „1. sz. Módosítás”.

A 2012-2013-as menetrend első módosítása komoly változásokat hoz, bár ennek kommunikálásban nem járt élen a vasúttársaság: a sajtónak szánt közlemény alig két nappal az érvénybe lépés előtt, pénteken kora délután landolt szerkesztőségünk postaládájában. A közleményben azonban fontos változásokról esik szó. Nézzük, mik lesznek ezek!
A MÁV-START közlése szerint új vonatok közlekednek majd Budapest és Győr között: az Ex 948-as a Keletiből 20:10-kor indul Győrbe, az Ex 954-ös Győrből 16:46-kor indul majd Budapestre. A vonat csak 2. osztályú kocsikkal és kötelező helybiztosítással közlekedik majd. A járművek pedig a MÁV-START Talentjei lesznek a tervek szerint, amelyekre felkerül az ülőhelyszámozás. A vonatpár iskolaidőben, vasárnaponként közlekedik majd.

Egy Talent indul Győrből Bécsbe személyvonatként, de vasárnaponként Budapestre is tesz egy kanyart expresszként
(fotó: Magyarics Zoltán)

Új vonatpár indul majd Celldömölk és Szombathely között a tanítási időszakban, munkanapokon. A 9022-es Celldömölkről 06:48-kor indul és Szombathelyre 07:35-kor érkezik. Ellenkező irányban a 9035-ös 13:36-kor indul és 14:22-kor érkezik Celldömölkre.
Bővül a kínálat a 75-ös vonalon is: új 32223-as számú vonat közlekedik majd Diósjenő és Vác között minden nap. A vonat Diósjenőről 17:30-kor indul és 18:23-ra ér Vácra.
A szegedi vonalon is több vonat jár majd: a 7130-as hétköznaponként 06:34-kor indul Kiskunfélegyházáról és minden állomást és megállóhelyet kiszolgálva 07:46-ra ér Szegedre. Ha már a szegedi vonalnál járunk: az InterCity-k kecskeméti érkező és induló adati megváltoznak. Emellett pedig a 7009-es számú vonat immáron csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik.
A MÁV-START közlése szerint a Kál-Kápolna és Kisújszállás közötti vonalon csökkent a vonatok menetideje, így kényelmesebb csatlakozást biztosítanak majd Cegléd felé – legalábbis az elképzelések szerint. A gyakorlatban azonban mindez egyetlen vonatot érint.
A Bakonyt átszelő vasútvonalon is rövidül némelyik vonat menetideje, van, amelyik 22 perccel gyorsabb lesz vasárnaptól. A Karcag és Tiszafüred közötti pályán is rövidül néhány vonat menetideje pár perccel.

A Rédicsről Zalaegerszegre tartó motorvonat Csömödéren. Itt biztosan megáll, de sok másik megállóhelyen csak akkor, ha jeleznek
(fotó: Halász Péter)

Ahogy arról írtunk már, a GYSEV vonalain április 7-étől bevezetik a feltételes megállásokat. Itt arra kérik az utasokat, hogy leszállási szándékukat idejében jelezzék a kocsik belsejében lévő gombokkal, míg a felszállók úgy helyezkedjenek el, hogy őket a mozdonyvezető idejében észrevegye. Emiatt új jelzést is bevezettek a jelmagyarázatba: fekete kör közepén egy fehér X az időadat előtt. Kérdésünk csak annyi, hogy ezt ki fogja bevezetni kézzel a jelmagyarázatba? Márpedig egy szabályszerűen módosított menetrendhez  ez hozzátartozik. Elgondolkodtató, hogy az időadat elé miért nem volt elég egy sima kis X, ahogy azt a DB, vagy éppen a ČD és a ZSSK is használja? És ha már feltételes megállás: a MÁV sem akar lemaradni, a Zalaegerszeg–Rédics vonalon is megjelenik ez a rendszer.

Részlet a módosító füzetből. Vajon mindenki szépen be fogja rajzolni ezt a jelet? Miért nem volt jó a sima X, mint Európa boldogabbik felén?
(Ráadásul pár éve ez a jelzés még a külön rendeletre közlekedő vonatokra utalt...)

A nemzetközi forgalomban is lesz némi változás: megváltozik az EC 170/EC 171 és az EC 532/EC 533 számú vonatok összeállítása.
A MÁV-START menetrendjének új kiadását az első füzetben találjuk, a GYSEV-vonalakra pedig a második füzetben foglaltak érvényesek.
A módosítás PDF-ként elérhető a MÁV-START honlapján külön és a menetrendkönyvbe bevezetve is. 
A Corona nemzetközi gyorsvonat Kolozsváron. Budapest és Püspökladány között feláras lesz a járat
(fotó: Magyarics Zoltán)

Végezetül egy nagyon fontos és alighanem jövőbemutató változásról is szólunk kell: sokszor és sokat beszéltünk már a (távolsági) felár intézményéről. Alighanem ennek az előszele lehet, hogy a MÁV-START menetrendjében utalás jelenik meg arra nézvést, hogy tovább bővül a felár-köteles vonatok száma: április 7-étől a 15-ös és a 16-os számú Tisza nemzetközi gyorsvonatra Budapest és Záhony; a 406-os és a 407-es számú Corona nemzetközi gyorsvonatra Budapest és Püspökladány; az EC 272 és az EC 273 (Avala), valamint a 340 és a 341-es (Beograd) számú vonatokra Budapest-Keleti és Kelebia közé kell felárat és kötelező helyjegyet váltani az utasoknak. Sajnos azonban minderről nem szól a MÁV-START közleménye.

Prágából érkezik az Avala Keletibe. Vajon ha az utasnak egy korábban kisorozott kocsiba szól a kötelezően megváltott helyjegye, akkor a MÁV-START majd mossa kezeit?
(fotó: Halász Péter)

Az Avala „felárasítása” nem mellesleg önmagában kérdéses, hiszen a Szerbia felől belépő járat szinte mindig késik, így kissé kacagtató a felárral minőségi szolgáltatásnak titulálni mindazt, mit a szerb vasút és a 150-es vonalon a MÁV-csoport előad. Nem mellesleg: ezzel az ötlettel pár éve próbálkoztak, amikor még Bécsből indult az Avala, de akkor nagyon sürgősen elvetették végül a 150-es vonali részre vonatkozóan az akkor még „helybiztosítás nélküli IC-pótjegy” néven tisztelt felár intézményét. Az meg már csak hab a tortán, hogy rendszeresen kell kocsit kisorozni e vonatpárból. Vajon azt a kedves utast, akinek a belföldi helyjegye a mondjuk Brnoban kisorozott kocsiba szól Fülöpszállás és Soltvadkert közé, vajon kárpótolja a MÁV-START? Vagy vajon lazán a társvasutakra mutogat majd és mossa kezeit? És még egy nüansz: az Avalára és a Beogradra nemzetközi forgalomban csak lehetőség a helyjegy váltása. Vajon egy Prágából Belgrádba tartó utast fel fognak állítani, mert éppen egy belföldi utasnak szól oda a helyjegye, ahol ül? (Ez a probléma zsúfolt időszakokban a bécsi Railjet-vonatokon is felmerül, amint arról korábban írtunk.)
A felárakkal kapcsolatos döntést leginkább azonban az helyezi különleges fénybe, hogy szerkesztőségünk megbízható forrásokból származó értesülései szerint május 15-ével valamennyi belföldi vonaton bevezetik a távolsági felárat. Azonban bő egy hónappal ennek bevezetése előtt még semmilyen hír nincs a változásokról.

Halász Péter

10 megjegyzés:

  1. A röhej ott kezdődik, hogy bármit is EC-nek neveznek, ami a 150-es vonalra lép. Nagyon szeretem azt a vasútvonalat, de a jelenlegi műszaki adottságai mellett ez nonszensz.
    A MÁV teljesen devalválta az egykori minőségi vonatainak márkaneveit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az Avala nem a teljes útvonalán közlekedik a szántóföldön, Szobtól északnyugatra még vasúti pálya is jut alá néhol.

      Amúgy valóban felhígult a szakma. Anno 2001 májusában a MÁV Személyszállítási Szakigazgatóság (a tízzel ezelőtti szemétszállító szervezeti egység ugyebár...) gyengébb pillanatában kiadott egy kissé emelkedett hangulatú "Személyszállítási Minőségnyilatkozat" című kis könyvecskét, Kukely Márton aláírásával (ergo a tizenöttel előző vez.ig.) Az utolsó oldalon az IC mint termék kritériumaként 80 km/h szerepel minimális utazási sebességként. Akárhogy értelmezzük (átlag vagy minimális pályasebesség), ez bizony a Somogy IC esetében bizony már eposzi messzeségben van.

      Törlés
    2. Azért a cselák pályákkal szemben a magyar hálózat még nem szántóföld. Tegnapelőtt jártam Kassán vonattal, no az az utazás is tartogatott meglepetéseket. Főleg azt, hogy nem itthonra tartogatta őket. :) Meg aztán, félig sváb gyerekként olyan szocio-flashben nőttem fel, ahol Magyarország sokak számára Trollia volt, míg Németország nevét csak lassan és behunyt szemmel szabadott kiejteni..., csak azt akarom ezzel kapcsolatban írni, hogy nagyon jó ez a honlap, szeretek ide járni, épp azért - a nyugati oldalt és a magyarországi germánszobizmust egyaránt jól ismerve - kár lenne, ha erre tendálna a honlap. Nem is a hozzászólásodra reflexió ez - nagyon örülök, hogy beszélgetünk! - hanem általában a cikkek sodorvonalára. De ez abszolúte jószándékú észrevétel. :)

      Törlés
    3. Cégen belül pont én nem vagyok germánsznob, és a DB AG-t is alapvetően a "romjaiban is impozáns" cognomen-el szoktam a számra venni. :)

      Rossz pálya mindenhol van persze, de pont a 150-es vonal az, aminél már csak a román fővonalak vannak közelebb a szántóföldhöz. Nem jártam arra mostanában, de állítólag a Szob - Érsekújvár - Pozsony szakasz is gatyásodik lefelé. Viszont ha a vonal hivatalos besorolását nézzük (fővonali, európai x korridor, stb.), akkor nettó siralmas a kelebiai oldal - én elsősorban erre gondoltam. Tovább sok olyasmit is látunk és hallunk, amit nem lehet, vagy nem illik, vagy csak nem célszerű leírni (néha ezek kombinációja), és pont ilyesmivel találkoztunk a napokban szlovák vs. hazai pályaállapotok kapcsán.

      A sodorvonal továbbra is: 1) nem szolgai módon, de örülünk az apró lépéseknek (kocsifelújítás és WiFi), 2) nem engedünk a minőségi normákból (150-es és 41-es vonal + IC/EC-k viszonylata) és utáljuk a sumák hülyeséget (távolsági felár).

      Törlés
    4. Tökéletes támogatásom! :)

      Törlés
  2. Pótjegy téma: ha egy 200 km-es jegy többe kerül, mint a 40 km-es jegy - merthogy, ugye, többe kerül -, akkor önmagában ez a tény nem hordozza már magában azt a sajátosságot, hogy a távolsági jegy drágább, mint a helyközi?
    Ha pedig magában hordozza, és a távolsági utazás többletértékét a megtett kilométer alapján többe kerülő jegy már tartalmazza, akkor mi az, aminek ellenértéke a pótjegy ára? Egyszer kifizetem azt, hogy felszállhatok a vonatra, aztán külön kifizetem azt, hogy el is indul?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos a felvetés, ergo nem jó irányból tetszik közelíteni a témát!

      Az átvágandó gordiuszi csomó jelenleg a következő: adva van egy tonna nyugdíjas és egyéb ingyen van olcsón (90% kedvezménnyel) utazó elem. Ezektől többet kellene beszedni. Jegyárat emelni nem lehet, mert lassan mondom hogy n e m l e s z g á z á r e m e l é s. Úgy kell emelni, hogy az áremelés szót nem mondjuk ki. Namost ezt a KTI politikai posvány színvonalához méltóan meg is oldotta. Ebben az inerciarendszerben értelmezhető az egész, az összes többiben nettó hülyeség. De ugye akinek csak kalapácsa van, az mindent szögnek lát...

      Törlés
    2. Asszem, felvilágosítást kérek e-amilben az NFM-től. Kíváncsi vagyok, hogy emelnek-e gázárat. :D

      Törlés
    3. No, Németh Laci néniéknek emil ment. Amint válaszoltak, rögtön megírom. :D

      Törlés
    4. Ha magánemberként keresed őket, jó eséllyel amúgy sem válaszolnak, de ha mégis, akkor nem teheted közzé - sajnos. Ha sajtóként írunk, akkor meg jönnek a szokásos sumák válaszok, mint a múltkori közlemény, amiben nagyjából annyi volt a szubsztancia, hogy áprilisban nem lesz felár.

      Mellékszál, de a Startos ügyfélszolgálati válaszokkal ugyanez a baj: ha magánemberként kapok egy választ, annak az alján ott van a 'disclaimer', ami lényegében tiltja a sajtós felhasználást. Ergo ha ilyesmiből cikket akarok, mindig két kört kell futni - csak éppen a sajtós válaszok már a kincstári porhintéssel vannak felöntve, ha kapunk egyáltalán.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.