2013. 04. 30.

Új IC Kaposvárra

Több közvetlen vonatot, ingyenes internetezést és javuló pályaállapotokat ígér a MÁV-START a kaposvári utasoknak. Decembertől új, közvetlen IC eleveníti fel a régi, Kaposvár felé kerülő Dráva IC emlékét.

A 2013-2014-es vasúti menetrendtől kezdve új, közvetlen IC-vonat jár majd Budapest és Kaposvár között. Az új vonat nem kaposvári járat lesz, hanem a Budapest és Zágráb között közlekedő járat kerül majd a 41-es vonalra. A tervek szerint a vonat közlekedtetésével nemcsak a somogyi megyeszékhely és a főváros között lesz újabb, átszállás nélküli vasúti kapcsolat, hanem közvetlen eljutási lehetőség lesz a megye és a szomszédos horvát régió között is. A vonat Budapestről várhatóan kora délután, Kaposvárról pedig kora este indul majd. A vonatot a MÁV-START és a HŽ állítja majd ki, a vasúttársaság ígérete szerint komfortos, légkondicionált, hangszigetelt és kényelmes utazási körülményeket biztosítanak. A jelenleg is közlekedő, közvetlen vonatok (a fővárosból késő délután indulva a somogyi megyeszékhelyre, és vissza a reggeli órákban) megmaradnak a menetrendváltás után is.
A vasúttársaság tervei szerint szerint május végétől a kaposvári utasok számára az InterCity-vonatokban elérhető lesz az ingyenes wifiszolgáltatás, így a menetidőt hasznosan, munkavégzéssel, vagy akár szórakozással, levelezéssel, közösségi oldalak látogatásával is eltölthetik az utasok – ami nem éppen rövid idő, hiszen a 41-es vonal kritikán aluli állapotban van. A vezeték nélküli internet minden IC-vonatban ingyenesen vehető igénybe.
A vasúttársaság ígérete szerint a szakemberek a kaposvári utasok komfortérzetének javítása érdekében felmérik a város vasúti közlekedésében részt vevő IC-kocsik műszaki állapotát, és megszüntetik a műhelyekben a rongálásokból illetve a járművek életkorából és kihasználtságából adódó hiányosságokat – reméljük azonban, hogy valamennyi jármű esetében megteszik mindezt. A munkák során elvégzik az üléshuzatok, ablaküvegek cseréjét, a mellékhelyiségek teljes körű felújítását, illetve a hiányzó eszközök pótlását. Ezen felül az itt közlekedő vonatokon az országban elsőként papír alapú fejtámlahuzat-védőket kapnak az ülések, ami szintén hozzájárul az utazási közérzet javításához. Ez persze csak a MÁV-START-nál újdonság: számos európai vasúttársaság esetében ez már bevett gyakorlat.
A MÁV-csoport elképzelései szerint javítják jelenleg a Kaposvárt Budapesttel összekötő vasúti pálya állapotát, ennek köszönhetően egy hónapon belül az érintett szakaszon nő a megengedett sebesség, és visszaáll a menetrend szerinti vasúti közlekedés. További pályakorszerűsítés, karbantartás is várható a somogyi megyeszékhelyt a fővárossal összekötő vasútvonalak esetén, a munkáknak folyamatban van az előkészítése. A pályafelújítási munkálatok eredményeképpen csökken a vonatok menetideje, így versenyképesebbé válik a vasúti közlekedés.
Kaposvárt is érinti a MÁV állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálati fejlesztési programja, amelynek köszönhetően a vasútállomás nagyszabású rekonstrukciója valósul meg, a műemléki értékek megőrzése mellett. A belső, utasforgalmi terek úgy kerülnek kialakításra, hogy azok az önkormányzat által tervezett intermodális csomópont kialakításával összhangban legyenek. Az ütemterv szerint a kivitelezés előreláthatóan – a tervezést és engedélyeztetést követően – 2014 nyár elején indulhat, és 2015 nyarára fejeződhet be.

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. most sírjunk, vagy nevessünk...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem könnyű eldönteni, az már tény. :)

      Szerintem nettó semmi sem történik nagyjából (egy vonat mínusz a 30-as, egy plusz a 41-esen), de az intenzíven (visszaáll [?] az amúgy is gatya pályasebesség). Papír fejvédő mintha anno lett volna az xx-71-es kocsikon nemzetköziben, ennél a világújdonságnál az "országban elsőként", azaz belföldi forgalomban először kitételen van a hangsúly. Tudod mit, egye fene, nevessünk: lesz WiFi és állomásfelújítás!

      Törlés
  2. Újabb nemzetközi vonatot el a Balatontól, rohadtul értelmesek!
    Mi értelme van, Kaposvárra egy külföldi se jön, a Balatonhoz annál többen!
    Megölték a Venezia Expresszt, később EuroNightot.
    majd a Kvarner Intercity-t, abszolút ne lehessen vasúton nyugatra jutni csak Budapesten keresztül!
    Most megölik a Maestral-ról átnevezett Agram nemzetközi gyorsot!
    Személy szerint mindhárom járat megszűnését nagyon-nagyon bánom!!!
    Dilettáns marhák!!!!!!
    Őszintén mondom az összes menetrendkészítőt lelőném! (Nem mint 1 kutyát, azokkal semmi bajom!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Balatonra érkező külföldi turisták elenyésző része érkezik közvetlenül nemzetközi vonattal, ezt nem árt szem előtt tartani. Ami pedig a Horvátország felé/felől közlekedőket illeti, azt azért nem gondolod komolyan, hogy az egyébként ötvenszer vonzóbb tengerparttal rendelkező horvátok tömegei járnak vonattal a Balatonra, akik alól most kiveszik a vonatot? Már ne haragudj, de ez kb. az a szint, mint amikor a vonatot sosem látott országgyűlési képviselők négyévente egyszer hazaugranak a falujukba, és a vidék elsorvasztásáról szónokolnak a tök üres Bzmot mellett az állomáson.

      Az utolsó célzott balatoni vonatok a nemzetközi forgalomban a Németország felől érkező idényvonatok, pl. a Favorit, illetve a Kálmán Imre közvetlen részei voltak. Azóta történt egy s más, a berlini fal ledőlésén túl valami fapados meg last minute dolog is van.

      Menetrendszerkesztők: nem könnyű munka, ez a "lelőni" szöveg gáz, mert inkább tessék jobban csinálni! A konkrét esetben arról (is?) van szó, ami amúgy is gyakori: két lovat kell egy fenékkel ülni. A kaposvári és Somogy megyei "local hero"-k, azaz képviselők már hosszú ideje lobbiznak IC-ért, viszont a város ahhoz kicsi, hogy ütemes IC legyen, vagy akár több mint a napi kettő. A dél-balatoni forgalomban egész évben meglévő minőségi kereslet nincs (nincs nagyváros a 30-as mellett, ami egész évben forgalmat generál), ergo IC-t járatni az év 12 hónapjából 9,5-ben tök felesleges. Ez a megoldás szerintem vállalható.

      Törlés
  3. Szerintem a Kaposvári kerülő nem is a nemzetközi kapcsolat miatt létesítették, hanem hogy a Somogy fővárosnak legyen IC kapcsolat amit régóta téma.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így van, a helyi képviselők hosszú évek-évtizedek óta stabilan lobbiznak az ügyben. Pusztán piaci alapon olyan nagyon sok keresnivalója nincs ott napi egynél több IC-nek (reggel páratlan, délután páros irány), de ha már egyszer lobbi van, és kitartóak, akkor vonat is lesz. Nem ördögtől való dolog ez, viszont azon már lehet gondolkodni, hogy vajon egy ténylegesen ütemes menetrend (ahol Kaposvár mondjuk kétóránkénti gyorsvonatot kapna Bp. felé egész nap, de ütemen felüli IC-k nélkül) és ezek az "álljon meg az IC a falumban" lobbik összebékíthetőek-e. Sajnos a kérdés így nem merül fel, egy rendes országos ütemes menetrendtől most annyira vagyunk, mint a mongolok az űrprogramtól.

      Törlés
  4. Hát, örülünk, hogy valami történik.

    De a legfontosabb az volna, hogy a pálya állapota javuljon, ez fontosabb a kaposvári állomás átalakításánál, új IC-nél, egyebeknél.

    Ha már vonat, akkor a Szombathely-Nagykanizsa-Kaposvár-Pécs és vissza vonatot szeretnénk újra látni, azon ugye sokan utaztak.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.