2013. 06. 04.

Troliban utazik a Stadler

A nagyvasút, a városi vasutak és a metrók után újabb közlekedési szegmensbe lép be a Stadler Rail: a genfi UITP konferencián és kiállításon mutatta be a Stadler-csoport a legújabb dobását: trolibuszt gyárt a svájci gyártó.




A Stadler az év elején egy vegyesvállalatot alapított Fehéroroszországban. A céghez a belorusz partnert, a minszki régió a Belkommunmash nevű járműgyártó vagyontárgyaival és technológiájával járult hozzá. Így a korábbi Belkommunmash-termékek a jövőben a Stadler neve alatt, a cég minszki gyárában épülnek majd – elsősorban a volt szovjet tagállamok piacát célozza meg a járművekkel a svájci cégcsoport.

A Stadler trolibusza a genfi UITP-n

A genfi InnoTrans kiállításon a Stadler Rail a VITOVT MAX DUO nevet viselő trolibuszmodellt mutatta be a közönségnek. Az alacsonypadlós, igen feltűnő dizájnnal rendelkező jármű a cég minszki gyárában készülnek. A járművet mozgató villanymotorok 210 kW ladására képesek. A trolibusz felsővezeték nélküli üzemben való hajtásáról egy 100 kW teljesítményű, igény szerint az Euro-4 vagy az Euro-5-ös kibocsátási normáknak megfelelő dízelmotor gondoskodik. Dízel üzemben 50 km/h-val, villamos üzemben pedig 60 km/h-val közlekedhet a jármű.

A jármű látványterve...

...és jellegrajza

A 18750 milliméter hosszú járműnek négy, opcionálisan öt ajtaja van, padlómagassága 360 milliméter. A járműben alapesetben 38 ülőhely és – 8 fő/m2 értékkel számolva – 153 állóhely van. A kocsi alkalmassá tehető az ülőkalauzi rendszerre is és persze eltérő üléselrendezéssel is rendelhető. A kocsi klímaberendezése és fűtése a szélsőséges éghajlati igényeknek megfelelően lett megtervezve.

A Stadler hibrid autóbusza

A trolibusz mellett egy másik újdonsággal is jelentkezik a Stadler: a meglepő dizájnnal rendelkező – egyelőre fantázianév nélküli – hibrid autóbuszról van szó. Az A420-as jelzésű modell műanyag járműborítással és korszerű hajtáslánccal épül. A kéttengelyes, 12090 milliméter hosszú járműbe épített dízelmotor 184 kW teljesítmény leadására képes. A villamos energiát előállító generátor 180, a kocsit hajtó villanymotorok 120 kW teljesítmény leadására képes. Az 18 tonnás járművekben alapesetben 29 ülőhely és – 8 fő/m2-rel számolva – 78 állóhely van.

A hibrid autóbusz jellegrajza

A jármű a hibridhajtásnak köszönhetően a hagyományos buszokhoz képest 25-50 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ. A teljes egészében alacsonypadlós buszt hajtó dízelmotor pedig az Euro-5-ös kibocsátási normáknak felel meg.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.