2013. 07. 08.

Nyári nosztalgia Bécsbe – de osztrák, vagy magyar?

A megszokott adventi mentesítő-roham után szinte üdítő látvány magyar élményvonatot látni Bécsben – főleg, ha a kocsiösszeállítás miatt akár osztrák nosztalgiaélményvonatnak is elmegy. A MÁV-Nosztalgia 2013. július hatodikán K. u. K. Expressz fantázianéven indított járatát a hazaút első méterein lestük meg.



A bécsi Advent szerves része a karácsonyi vásárra érkező turisták özöne, a vaspályákon pedig a decemberi szombatok állandó vendége a MÁV-Nosztalgia „mindent bele” jeligére összeállított végeláthatatlan különvonata. Ehhez képest szokatlan látvány a magyar nosztalgiás cég vonata a nyár derekán. A Budapest és Bécs között közlekedő vonat neve ezúttal K. und K. Expressz, és bár az adventi kerítésekhez képest nyúlfarknyi szerelvényről beszélünk, a K. u. K., azaz császári és királyi monarchiás testvériség hű követe lett a szerelvény. A hét kocsiból öt ugyanis osztrák eredetű Schlierenwagen volt, mindössze két magyar eredetű kocsival találkozott az utas, vagy éppen a vasútfotós. Megérne egy misét annak elemzése, hogy mennyire autentikus egy Schlierenekből kiállított vonat, amikor ennél még a MÁV-START adventi mentesítőbe puszta kényszerből összekapart műbőrős csodái is sokkal jobban kimerítik a nosztalgia és a retró fogalmát. Furcsa ez a taktika, mivel bőséggel pusztulnak hazai eredetű kocsik MÁV Nosztalgia környékén – a pénzügyi kényszert persze értjük, a Schlierenek futhatnak külföldön, míg a szocializmus hazai vasúti gyermekei nem feltétlenül. A vonatban egyébként a tervek szerint a VELO Veled! fantázianevű kerékpáros kocsi is futott, a gyakorlatban ennek csak hűlt helyét találtuk.

Osztrák Taurus Schlierenwagenekkel – melyik ország nosztalgiája is ez a vonat?

Az osztrák eredetű Schlierenek színterve ráadásul semmilyen magyar színtervre sem hasonlít, ellenben erősen emlékeztet az ÖBB Elebnisbahn szintén Schlierenekkel kiállított RadExpress Donau fantázianevű keréképáros vonatára

Az NDK-ban gyártott étkezőkocsiból átalakított Budapest nevű szalonkocsi gyakori vendég Bécsben, az adventi vonatoknak is stabil tartozéka

Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Hol olvasták a MÁV Nosztalgia honlapján, hogy ez egy nosztalgia vonat lenne? Ez csupán egy élményvonat, amire ez a kocsipark tökéletes...
    Manapság az igazi nosztalgia utazásokat nem ilyen áron mérnék, nem is csoda, hogy egyre kevesebb van...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sehol, mivel ez egy élményvonat. A kocsipark is tökéletes, a Schlierenek kényelmes, jó futású kocsik. Ár-érték arányban kiváló csomagokat rak össze a Nosztalgia a bécsi utak kapcsán.

      Az már viszont vicces, hogy egy neve alapján magyar és alapvetően vasúti nosztalgiával foglalkozó cég osztrák kocsikra épít, miközben tele vagyunk hangulatos, kiszuperált személykocsikkal. Kicsit olyan, mintha az ÖBB Erlebnisbahn 'nagy-RÁBA' kocsikkal erősítene - ők persze nem teszik. Ennyi az alapjelenség, amin kicsit csipkelődtünk. Bécs kontextusában amúgy - ahogy a cikkben is írtam - még némi monarchiás nosztalgiára is okot ad ez a járműipari összeborulás. :)

      Az valóban sajnálatos, hogy nincs fizetőképes kereslet igényes nosztalgiautakra, és a járművek is anyagolással kénytelenek megkeresni a kenyerüket. Reméljük, ez az állapot már csak javulni fog a jövőben. Akkor talán majd a közelmúlt hazai vasúttörténelmének részét képező kocsikat is érdemes lesz előrántani a parajosból, és Schlieren helyett elküldeni Bécsbe.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.