2013. 07. 02.

Hello TRAXX, viszlát Fyra!

Döntöttek a hollandok: az AnsaldoBreda Fyra-motorvonatai helyett a Bombardiertől rendelnek új mozdonyokat. Az olaszok látványosan befürödtek, hiszen a belgák már korábban kiszálltak a projektből.


A Bombardier TRAXX-ai válthatják az olasz AnsaldoBreda nem éppen sikerült Fyra-motorvonatait. A hírek szerint az NS, a holland vasúttársaság is kihátrált a szerződésből, amelyből a belga NMBS/SNCB már korábban kiszállt.

Egyelőre még nem ismert a rendelendő mozdonyok darabszáma vagy éppen azok kialakítása, ám a rövid szállítási határidőre tekintettel – várhatóan még decemberben forgalomba állnának a gépek – aligha lesz majd eget rengető újdonság az NS gépeiben. Az biztos, hogy a leggyorsabb TRAXX-ok jelenleg a TRAXX P160AC2-es konfigurációval épülő gépek, ezek elméletileg alkalmasak a több áramrendszer kezelésére is, így akár P160MS2-es is építhető belőlük. Az új pályán ugyanis 25 kV 50 Hz-es váltóáram, az NS hagyományos vonalain 1500 V-os egyenáram, Belgiumban pedig 3000 V-os egyenáram alatt közlekednek a vonatok. Elméletileg képes a Bombardier a TRAXX-család 200 km/h-s változatát is megépíteni, azonban ezek fejlesztéséhez idő szükséges, nem is beszélve az új vátlozat engedélyeztetésének időszükségletéről. Ami viszont nem nagyon áll rendelkezésre, az éppen az idő...

Az NS-nek október 1-jén be kell mutatnia az új, 2013-2014-es menetrendjét - addigra pedig a mozdonyok ügyében is döntésnek kell születnie, így a határidő szoros. Az is kérdéses, hogy milyen kocsikat húznak majd a gépek? Az NS eladásra kínált több személykocsit a közelmúltban; kérdés, hogy a használt német járműveket végül újra bevetik-e vagy valahonnan bérelnek járműveket? Legutóbb az ÖBB-től béreltek feleslegessé vált személykocsikat a hollandok, amelyeket azonban már javarészt visszaadtak a tulajdonosnak.

Az is kérdéses, hogy a motorvonat-pótló mozdonyos vonatokat hajlandó-e közlekedtetni a belga fél? A hollandok erre szeretnék rávenni déli szomszédaikat, azonban azt tudni kell, hogy a jelenlegi TRAXX-os Fyra-pótló vonatok csak a holland szakaszon járnak a HSL Zuid vonalán. Kérdés tehát számtalan van még, amelyet tisztázni kell.

Egy azonban biztos: az AnsaldoBredának nem ez az első bukása: korábban már a dán DSB IC4-es motorvonatai kapcsán is komoly szankciókat helyezett kilátásba a vásárló, ha a sorozatos hibákat nem javítja ki a gyártó.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Miért mozdonyos vonatban gondolkodnak, mikor van választék bőven?

    Az ICE3 átjár a hollandokhoz is, kiforrot típus, tudja a több áramnemet, max sebessége 300 km/h.

    De van TGV is, 4 áramnemmel 320 km/h-val, jelenleg is gyártásban van, és legalább 10 országban rendelkezik már engedélyekkel!

    Esetleg Railjet, a Siemens biztos eladná nekik is az opciót, de még van Talgo is, esetleg valami ázsiai motorvonat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ICE 3-ast nem gyártanak már. Van olyan, hogy Velaro, de abból a németeknek megfelelő változat éveket csúszik...

      TGV: lehetne, ez igaz.

      Railjet: nincs holland engedélye... Taglo úgyszintén.

      Alighanem arról van szó, hogy a Bombardiernek van rakatra való készletmozdonya, kocsi az meg csak akad. Viszont itt decemberre virítani kell, annyi idő alatt egyetlen alternatíva (ld. fent) sem készülne el. Valószínű egyébként, hogy a vásárlás az inkább lízing lesz, bár ez még nem biztos, illetve nem erősítették meg az információt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.