2013. 07. 02.

Hello TRAXX, viszlát Fyra!

Döntöttek a hollandok: az AnsaldoBreda Fyra-motorvonatai helyett a Bombardiertől rendelnek új mozdonyokat. Az olaszok látványosan befürödtek, hiszen a belgák már korábban kiszálltak a projektből.


A Bombardier TRAXX-ai válthatják az olasz AnsaldoBreda nem éppen sikerült Fyra-motorvonatait. A hírek szerint az NS, a holland vasúttársaság is kihátrált a szerződésből, amelyből a belga NMBS/SNCB már korábban kiszállt.

Egyelőre még nem ismert a rendelendő mozdonyok darabszáma vagy éppen azok kialakítása, ám a rövid szállítási határidőre tekintettel – várhatóan még decemberben forgalomba állnának a gépek – aligha lesz majd eget rengető újdonság az NS gépeiben. Az biztos, hogy a leggyorsabb TRAXX-ok jelenleg a TRAXX P160AC2-es konfigurációval épülő gépek, ezek elméletileg alkalmasak a több áramrendszer kezelésére is, így akár P160MS2-es is építhető belőlük. Az új pályán ugyanis 25 kV 50 Hz-es váltóáram, az NS hagyományos vonalain 1500 V-os egyenáram, Belgiumban pedig 3000 V-os egyenáram alatt közlekednek a vonatok. Elméletileg képes a Bombardier a TRAXX-család 200 km/h-s változatát is megépíteni, azonban ezek fejlesztéséhez idő szükséges, nem is beszélve az új vátlozat engedélyeztetésének időszükségletéről. Ami viszont nem nagyon áll rendelkezésre, az éppen az idő...

Az NS-nek október 1-jén be kell mutatnia az új, 2013-2014-es menetrendjét - addigra pedig a mozdonyok ügyében is döntésnek kell születnie, így a határidő szoros. Az is kérdéses, hogy milyen kocsikat húznak majd a gépek? Az NS eladásra kínált több személykocsit a közelmúltban; kérdés, hogy a használt német járműveket végül újra bevetik-e vagy valahonnan bérelnek járműveket? Legutóbb az ÖBB-től béreltek feleslegessé vált személykocsikat a hollandok, amelyeket azonban már javarészt visszaadtak a tulajdonosnak.

Az is kérdéses, hogy a motorvonat-pótló mozdonyos vonatokat hajlandó-e közlekedtetni a belga fél? A hollandok erre szeretnék rávenni déli szomszédaikat, azonban azt tudni kell, hogy a jelenlegi TRAXX-os Fyra-pótló vonatok csak a holland szakaszon járnak a HSL Zuid vonalán. Kérdés tehát számtalan van még, amelyet tisztázni kell.

Egy azonban biztos: az AnsaldoBredának nem ez az első bukása: korábban már a dán DSB IC4-es motorvonatai kapcsán is komoly szankciókat helyezett kilátásba a vásárló, ha a sorozatos hibákat nem javítja ki a gyártó.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Miért mozdonyos vonatban gondolkodnak, mikor van választék bőven?

    Az ICE3 átjár a hollandokhoz is, kiforrot típus, tudja a több áramnemet, max sebessége 300 km/h.

    De van TGV is, 4 áramnemmel 320 km/h-val, jelenleg is gyártásban van, és legalább 10 országban rendelkezik már engedélyekkel!

    Esetleg Railjet, a Siemens biztos eladná nekik is az opciót, de még van Talgo is, esetleg valami ázsiai motorvonat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ICE 3-ast nem gyártanak már. Van olyan, hogy Velaro, de abból a németeknek megfelelő változat éveket csúszik...

      TGV: lehetne, ez igaz.

      Railjet: nincs holland engedélye... Taglo úgyszintén.

      Alighanem arról van szó, hogy a Bombardiernek van rakatra való készletmozdonya, kocsi az meg csak akad. Viszont itt decemberre virítani kell, annyi idő alatt egyetlen alternatíva (ld. fent) sem készülne el. Valószínű egyébként, hogy a vásárlás az inkább lízing lesz, bár ez még nem biztos, illetve nem erősítették meg az információt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.