2013. 08. 07.

Vízhiány a DB-nél

Aki a nyáron járt Németországban, meglehetősen furcsa látvánnyal találkozhatott, ha egy ICE 1-es szerelvényt látott. A szokásosnál jóval koszosabb szerelvények megjelenésének oka egyszerű: vízhiány volt a német vasútnál.





A nyáron az árvíz mellett a vízhiánnyal is meg kellett küzdenie a DB AG-nak. A német vasút távolsági forgalmának zászlóshajói, az ICE 1-es szerelvények esetében ez különösen szembetűnő lett. A hírek szerint ugyanis még júniusban egyszerre három helyen romlott el a vasúti mosóberendezés. Így sem Hamburgban, sem Berlin-Rummelsburgban, sem pedig Baselben nem tudták lemosni az ICE 1-es szerelvényeket. A nagysebességű vonatok honos bázisa Hamburg-Eidelstedt, így komoly gondokat okozott a mosó hiánya. Ráadásul nem egyszerű átvinni a vonatokat másik bázisra, mert – ahogy láthatjuk – ott sem működik a mosó vagy egyébként is annyira terhelt, hogy további járművek csutakolását nem tudják bevállalni.

Hamburg-Altona pályaudvarra érkezik a 401 064-es motorkocsival az élén egy Münchenből indult szerelvény. A motorkocsi orra nem éppen arról árulkodik, hogy mostanában lemosták volna... A felvétel július 18-án készült

Egy másik ICE 1-es érkezik Hamburg-Altonából a dammtori állomásra. A vonat Nürnberg felé tart, kocsimosót nem mostanában látott a szerelvény. A kép ugyancsak július 18-án készült

Így kell kinéznie egy szerelvénynek – egy ICE 1-es robog át Berlin-Zoologischer Garten állomáson 2012. szeptember 22-én

A nyári időszakban ennek köszönhetően finoman szólva is kifogásolható lett a vonatok megjelenése. A különböző hibákat azóta elhárították a hírek szerint, azonban az összes szerelvény alapos takarítása egy hosszabb folyamat, hiszen meg kell várni, amíg az adott vonat sorra kerül.
Itt jegyezzük meg: nem csak idén nyáron lehetett kifejezetten koszos, rossz megjelenésű ICE 1-eseket látni. Az alábbi felvételünk 2012 nyarán készült Münchenben, akkor is látszott a vonaton, hogy nem éppen az indulás előtt gurult át a mosón a szerelvény.

2012 nyarán is gondok lehettek a kocsimosóval. Hamburgból érkezett Münchenbe a képen látható ICE 1-es szerelvény és látható, hogy a koszt az orrán nem útközben szedte össze
(fotók: Halász Péter)

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a többi típus megjelenése ezekben az időszakokban is viszonylag vállalható állapotban jelent meg a síneken, hiszen ezeket máshol is lemosták, nem csak a meghibásodott mosóval rendelkező telephelyeken.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Nálunk állandó vízhiány van ezek szerint...immár 20. éve lassan!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 1992 óta vagyok napi szinten a MÁV utasa, és teljes bizonyossággal állíthatom, hogy a személykocsik jobb állapotban (festés, külső tisztítás) vannak napjainkban, mint a '90-es években. A mélypont egyértelműen a '90-es évek második fele volt. Egyrészt sokkal nagyobb volt akkoriban az elöregedett járműállomány aránya (Apv, By, Bhv kocsikkal; 120/120-as sebességre szinte kizárólag az IC és expresszvonatok voltak képesek, a gyorsok nem, a sebesek végképp nem, az elővárosiaknál a 120 pedig perverz gondolat volt - ma pedig mindez már működik), másrészt sokkal igénytelenebb volt a takarítás. Graffiti kívül-belül, fékpor, rozsda volt mindenhol. Nem azt mondom, hogy ami most van, az hú de jó, de hogy valamelyest javult a helyzet, abban a konkrét emlékeim alapján biztos vagyok.

      Törlés
    2. Szerintem is a 90-es évek vége volt a mélypont, jócskán belelógva a 2000-es évek elejébe is. A "piros csíkos" fővizsgahalasztott kocsik, Bx-betétkocsik a 100-as vonali személyekben, a pápaszemesek utolsó rúgásai a mátészalkai borzasztóban - azért a 2000-2005 közötti időszak még bővelkedett ilyen mutatványokban.

      Szerintem az igazi lökést a halberstadtiak érkezése és emiatt, illetve az utasszámcsökkenés miatt lehetővé vált selejtezés adta meg, a következő rúgás pedig a FLIRT-ek érkezése és a posta-Bhv program volt. Azóta a kocsiállag hangyányit javult. Ezért is nyílik a bicska a zsebemben, amikor lebarnult, retkes posta-Bhv-t látok. Rákentük a festéket, ezzel feldobtuk a vasútimázs labdáját, aztán a mosás hiánya miatt hagyjuk újra leesni. Kár érte.

      Törlés
    3. No meg a tárcsafék hiányát se felejtsük el... Ha a posták és a halbik tárcsásak lennének, lényegesen másképp néznének ki mind a vonatok, mind a vasúti ingatlanok és környékük, - bár ez utóbbiakat a tehervonatok továbra is kínálnák rendesen. Azonban a retek aránya nem lenne akkora, mert mondjuk egy Ceglédbercelnek nem mindegy, hogy napi ötven pár postainga reszel rá x tonna vasat, vagy ezek nélkül csak úgy simán átrepeszt rajta a tuskófékes teher.

      Törlés
    4. Jó, persze, a posta-Bhv programból végül kispórolt dolgok eléggé csökkentik az egész erőfeszítés értékét, de ez messzire vezet... :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.