2013. 09. 11.

Mentesítő villamos

Közel másfél évtized után újraindult Bécsben a 72-es villamos. Ezúttal azonban egy kicsit rövidebb útvonalon, de a feladata változatlan maradt: ráhord az U3-as metróra. Teszi mindezt azért, mert az „alapjárat” nem éppen megbízható.


A 2012 decemberi változtatásokkal látszólag jól jártak a Bécs dél-keleti részén élők: Kaiserebersdorf a metrókapcsolat megtartása mellett közvetlen kapcsolatot kapott Favoriten és a Westbahnhof felé, miután a 6-os villamos külső végállomását a köztemetőtől Kaiserebersdorfba helyezték át. Ezzel egyidőben a 71-es csak a köztemetőig jár, belső végállomása viszont a Schwarzenbergplatzról átkerült a Ring északi részére, a Börséhez.
A változtatás papíron remekül működik, azonban a valóság kissé mást mutat. A járatok nem éppen „üzembiztosak”, a menetrendszerűség, a fordulóidők biztosítása miatt rendszeres, hogy a 6-os szerelvényei nem jutnak el Kaiserebersdorfba, hanem visszafordítják a vonatokat a Zentralfriedhofnál. Ez viszont nem éppen kezdvező a kaiserebersdorfiakkal, akik joggal háborognak, hiszen a menetrendben nem ezt ígérték nekik.

A 72-es villamos a kaiserebersdorfi végállomáson
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)

A Wiener Linien tehát lépett: a menetrendi egyenetlenségeket egy új villamosviszonylattal kompenzálják. A 72-es villamos iskolaidőben közlekedik minden munkanapokon 12 és 21 óra között, minden negyedórában egyszer Kaiserebersdorf és a Grillgasse között. A járat célja dedikáltan az, hogy a 6-os és a 71-es vonalán jelentkező zavarok ellenére is biztosítsák Kaiserebersdorf számára a kiszámítható villamosközlekedést. A járatról Simmeringnél a regionális vasúti járatokra és a metróra; a Grillgassénál a metróra lehet átszállni. Viszont meglehetősen furcsa, hogy a villamosvonal menetrendje a Wiener Linien menetrendi oldalán nem érhető el.
A 72-es nem először lép színre: 1991 és 2000 között a Schlachthausgasse és a Zentralfriedhof 3. Tor között járt ilyen számmal villamos: akkor a cél az volt, hogy a még csak Erdbergig járó U3-as metróra való átszállást biztosítsák. Érdekesség, hogy a villamosok indulási időpontjait úgy sikerült meghatározni a metróállomástól, hogy ha valaki igyekezett felfelé a lépcsőn, pont láthatta elmenni a villamost a Schlachthausgassénál.
A szürke hétköznapok felhasználói szemmel
A tavaly decemberi indulás kifejezetten döcögős volt az új viszonylatok számára. Az első napokban az egyébként is Bécs egyik legforgalmasabb viszonylatának számító 6-os igazi káoszba fulladt, a villamosok vagy egymást érték, vagy kínosan hosszú szünetek voltak a követésben. Valamit valamiért, ugyanis a 6-os határozott előnye még a gyakran felboruló menetrend ellenére is a tényleg sűrűbb, 3-6 perces csúcsidei követés – a 71-es csúcsban is 5-6 perc körüli átlagos követéssel jár. A sűrű követés viszont egyúttal a 6-os egyik rákfenéje is, mivel a viszonylat kocsijai a Westbahnhof felé haladva nagy ívben balra fordulnak a Matzleinsdorfer Platz tavaly megújult földalatti csomópontjában, ezzel minden 3-4 percben feltartva az összes többi itt közlekedő villamos (1, 18, 62 és a WLB) forgalmát. A vonalon a másik zavarforrás a 10. kerületi Reumannplatz környéke, ahol csúcsidőben kissé kaotikus a gyalogos- és autóforgalom, így a villamosok sokszor „bukják el” a lámpaütemet.
Ehhez képest a 71-es eleve kevésbé zavarérzékeny járatnak számított, itt a fő probléma hagyományosan a délutáni csúcsban a Schwarzenbergplatz csomópont viszonylag rendszerese bedugulása és emiatt a térbe torkolló Rennwegen az autóforgalommal közös sávot használó villamosok késése volt. A hosszabbítás ezt megfejelte a Ring nyugati részének egyik neuralgikus pontjával: a Ringet keresztezve a Stadiongasse-ra beforduló 2-es villamos lámpaütemre várás közben rendszeresen feltartja a többi, szintén sűrű követésű viszonylat (D, 1, 71) járműveit. Érdekes módon ezzel egyidejűleg a megszüntették a Rennwegről a St. Marx hurokba fordulás lehetőségét, így forgalmi akadály esetén a 71-es viszonylat járműveit a megfordításhoz a St. Marx-tól a 18-as vonalán a Schlachthausgasse végállomásig kell közlekedtetni – ez önmagában 8-10 perces mutatvány. A végeredmény: az új, „hosszú” 71-es menetrendje hetente legalább kétszer kiadósan felborul. A fentiek fényében a 72-es villamossal a Wiener Linien régi adósságát tudja le.
Magyarics Zoltán

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.