2013. 09. 04.

Megjöttek a pótos buszok

Bemutatta a müncheni közlekedési társaság, az MVG az új, pótkocsis autóbuszokat. A kocsik októberben szállíthatnak először utasokat és rendkívül rugalmasan illeszkedhetnek az utazási igényekhez.





Tíz pótkocsit és tizenegy szóló Solaris autóbuszt vásárolt a müncheni MVG. A pótkocsis buszok beszerzéséről a RegionalBahn még a télen számolt be. A társaság szerint a pótkocsis szerelvények harminc százalékkal több utast tudnak elvinni, mint egy hagyományos csuklós busz – ráadásul a kevéssé forgalmas órákban a járművek pótkocsi nélkül is közlekedhetnek, így nem kell feleslegesen kapacitásokat mozgatni a hálózaton. De nem is kell plusz járműveket készenlétben tartani, hogy mondjuk este a csuklós buszokat szólóra cseréljék.


A tizenegy vontató busz között van egyébként a Németország számára készült 2000. Solaris kocsi is. A lengyel gyártó nagyon jól áll a német közlekedési cégeknél: szerte az országban megannyi járművük fut és láthatóan fel tudják venni a versenyt a nagy hazai gyártókkal, a Mercedesszel és az MAN-nel is.
A 12 méteres szóló buszból és egy 11 méteres pótkocsiból álló szerelvény 133 utast szállíthat, ami jóval több, mint egy csuklós busz mintegy száz fős kapacitása, de az átlagosan 220 fő befogadóképességű villamosoktól elmarad. Az MVG tervei szerint az új járműszerelvények München északi részén, az 53-as (Müncher Freiheit–Aidenbachstraße) és a 60-as (Dülferstraße–Dessauerstraße) MetroBus-vonalakon, valamint a 140-es (Scheidplatz–Kiefergarten), a 141-es (Scheidplatz–Dülferstraße) és a 171-es (Feldmoching, Bahnhof–Kiefergarten) vonalakon járnak majd. A buszok szóló üzemben közlekednek majd hétvégén és ünnepnapokon, míg a munkanapokon magukkal viszik a pótkocsikat is. A választás nem véletlenül esett ezekre a vonalakra: az MVG közleménye szerint ugyanis ezeken a járatokon a legnagyobb az utasszámok eltérése a hétköznapi és a hétvégi forgalomban, így ki tudják aknázni a pótkocsis üzem előnyeit.
A Solaris Urbino 12 III-as vontató buszból és a Göppel Go4City T pótkocsikból álló szerelvény fontosabb adatai:
  • A szerelvény hossza: 22,99 méter
  • A járművek szélessége: 2,55 méter
  • A járművek magassága: 3,09 méter
  • Engedélyezett össztömeg: 32,4 tonna
    • ebből az autóbusz: 18 tonna
    • ebből a pótkocsi: 14,4 tonna
  • Férőhely: 133 utas, 61 ülőhely
    • ebből az autóbuszban: 69 férőhely, 31 ülőhely
    • ebből a pótkocsiban: 64 férőhely, 30 ülőhely
  • A motor teljesítménye: 265 kW (360 lóerő)

A buszok bemutatója a Bayern München meccseinek is otthont adó Allianz Arena előtt
(fotók: SWM/MVG)

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Én azon gondolkoztam el, hogy a hétköznap is szóló buszos vonalakról hétvégente nem szabadul fel annyi (tehát az egész városban összesen csak 10) kocsi amivel ki lehetne szolgálni ezeket a vonalakat is?

    VálaszTörlés
  2. Budapesten volt pótkocsis üzem egyes belvárosi troli-vonalakon a '70-es években, de nem vált be.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.