2013. 10. 27.

Mariazellerbahn – az utolsó klasszikus hétvége

Amint pénteken hírül adtuk, az osztrák Mariazellerbahn jövő héttől a vasútbarátok szemszögéből nézve sokkal sivárabb vasútüzem lesz. A hétfőtől érvényes menetrend és szerelvényfordulók már csak motorvonatokkal számolnak, valamint fokozatosan bezár a St. Pölten Alpenbahnhof néven ismert vontatási telep, mely a kezdetektől szolgálta a kisvasutat. Az utolsó szombaton búcsúzásképpen komoly mozdonyos üzem folyt a vasúton, a délutánt pedig egy kis rendkívüli esemény is tarkította. Képriportunk következik!



A Mariazellerbahn élete a kétezres évek kezdete óta az átalakulásról szól. Az Osztrák Szövetségi Vasút, az ÖBB már az ezredfordulón jelezte: hosszú távon el szeretné adni vagy tartományi kezelésbe adni a vasutat. Az ügy végére 2010 decemberében került pont, ugyanis a Salzburg tartományban már látott minta (például a Pinzgauer Lokalbahn) alapján Alsó-Ausztria közlekedési társasága, a NÖVOG több más regionális szerepű vonalhoz hasonlóan átvette a Marizellerbahn üzemeltetését. Bár a vasút színes és műszaki kuriózumokat sem nélkülöző járműflottája (két mozdonytípus és kétféle motorkocsi volt napi üzemben) a vasútkedvelők számára mindenképpen vonzó volt, üzemeltetői szemszögből ez nem feltétlenül gazdaságos üzem szinonímája – a mozdonyos vonatok régi kocsijainak utaskomfortjáról már nem is beszélve. A NÖVOG így új járművek beszerzése mellett döntött, a Stadler-gyártmányú Himmelstreppe szerelvények pedig tavaly érkeztek meg a kisvasútra. A próbafutásokat követően idén tavasszal szolgálatba állt az első Stadler-motorkocsi, szeptemberre pedig elég új szerelvény állt a Mariazellerbahn rendelkezésére ahhoz, hogy megtegyék a végső lépést a tisztán motorkocsis üzem felé.
Az utolsó szombaton a vasutat felkereső szép számú vasútbarát közönség különleges élményekben is részesülhetett, ugyanis a két üzemelő, száz évesnél is idősebb 1099-es sorozatú villamosmozdonyon kívül még egy 2095-ös sorozatú dízelmozdonyt is csatasorba küldött a NÖVOG. Igaz, ez a jármű végül inkább akadályozta a normális üzemvitelt – de ne szaladjunk az események elé!

Annaberg megállóhelyet elhagyva kapaszkodik az Ötscherbär-szerelvénnyel kiállított REX 6807-es. E járat jellegzetessége a barna színű személykocsikból álló kocsisor, amely a Mariazellerbahn eredeti színterv szerint festett járműveit hivatott megidézni. A vonóerőt a még üzemképes két 1099-es közül a 016-os, Ober Grafendorf névre keresztelt mozdony biztosítja; a vonal mentén komoly számban voltak jelen a vasútbarátok és vonatfotósok, a figyelmes szemlélő ezen a képen is felfedezheti őket

A vonal egyetlen RegionalExpress-ként közlekedő vonatpárjának szerelvénye már a visszaindulást várja Mariazell állomásán

Ez a sziluett hétfőtől már ritka látványosság lesz, a még üzemképes gépeket valószínűleg csak jeles alkalmakkor fogják bevetni; a gép már külsőre is különleges, alig 11 méteres szekrénye alatt 6 tengely bújik meg. A 6,5 kV 25Hz áramnemű gépek a korban igen előremutató módon forgóvázas kivitelben épültek, az osztrák kivasutakon jellegzetes módon Hardy-féle légűrfékkel

Az Ötscherbär-szerelvény belülről hibátlan állapotban van, így remélhetőleg még sokáig fogja a vonal nosztalgiaüzemét szolgálni

A fenti szerelvényen kívül további kocsik is hordoznak egyedi dekorációt, így például ez a 3110-es pályaszámú másodosztályú is, mely a vonal mentén fekvő Kirchberg an der Pielach települést reklámozza...

...vagy éppen a mariazelli Adventre csábító 3354-es kocsi

A délutáni 6813-as számon közlekedő vonatot meglepetésre (a fővonal végig villamosított, dízelekre főleg a 2010-ben bezárt manki szárnyvonalon volt szükség) a 2095.10-es dízel továbbította, melyen a pályaszám felett még szépen kivehető az ÖBB „Pflatsch” logó helye is. A vonat 10 perces késéssel érkezett Mitterbach állomására, a személyzet pedig érkezés után élénk tanakodásba kezdett...

Jobb szeműek már az előző képen észrevehették a tanakodás okát: az elvileg Mitterbach állomásán keresztező REX 6810 menetvonalán gépmenetben érkezett a szombaton tartalék szerepét játszó 1099 013-as!

A veterán villanygép a dízelmozdonyos szerelvény élére járt...

...a jegyvizsgálók gyors összeakasztást hajtottak végre...

...majd a vonat már segélymozdonnyal várta a közel fél órás késést szenvedett REX 6810-es érkezését

Mikor indulunk már? Hétfőtől ez a klasszikus ÖBB Jaffa-színetervet viselő kocsi is relikviának számít már – csakúgy mint honállomása (St. Pölten Alpenbahnhof) és a NÖVOG-matrica alól kikandikáló ÖBB-felirat

Jó az öreg a háznál – ha az „alig” 50 éves 2095-ös dízel fekve marad, a száz éves 1099-es kisegíti

Megérkezett az ellenvonat, a reggel már látott 1099.16 továbbításával – egyúttal az utolsó előtti St. Pöltenbe tartó menetrend szerinti Ötscherbär-vonat

Hétfőtől papíron már csak a motorvonatoké a szerep – a képen látható Himmelstreppe fantázianevű Stadler-szerelvények mellett néha még találkozhatunk az ÖBB nem éppen szerencsésre sikerült 4090-es villamos motorvonataival is, amelyeket a NÖVOG 2010-ben a vonallal együtt vett át
(a felvételek a szerző munkái)


Magyarics Zoltán

1 megjegyzés:

  1. "A Salzburg tartományban már látott minta (például a Pinzgauer Lokalbahn) alapján Alsó-Ausztria közlekedési társasága, a NÖVOG több más regionális szerepű vonalhoz hasonlóan átvette a Marizellerbahn üzemeltetését."

    Azért nem árt, felidézni:
    – Az eredeti forgatókönyv szerint ezt a patinás vasutat is kinyírták volna (villamosított elővárosi vonal helyett dízelesítés, turisztikai csonkaüzem). Valószínűleg helyesen felmérték, hogy ez ebben az esetben politikailag már végképp nem vállalható, így aztán "ha lúd, legyen kövér" elven a vasútfejlesztés mellett döntöttek ebben az egy esetben. Sajnos egyrészt a fejlesztés az infrastruktúrát csak kismértékben, pontszerűen érinti, ellentétben a korszerűsített Pinzgauerrel és Zillertalerrel. Másrészt a kétségtelenül profi fejlesztéseknek, az egésznek az időzítése (választások) nem nélkülözi a presztízs jelleget, főleg a többi NÖVOG fegyverténnyel összehasonlítva.
    Vasútüzemi szempontból legfeljebb erős fenntartással lehetne a profi jelzőt használni. Az átvett és jórészt az újonnan felvett vasutasok nyilván most is teszik a dolgukat, de a vezetői kontárkodás és hibás döntések sora üzemeltetési rendellenességekhez, minőségcsökkentéshez, sőt vasútbiztonság szempontjából aggályos helyzetekhez vezetett.

    (Mellesleg tavaly csak az első Stadler szerelvény érkezett és nem tavasszal, hanem most ősszel álltak szolgálatba az elsők. Egy darabig a dízel motorvonatok egy része is üzemben marad.)

    – A többi NÖVOG vonal szinte semmiben nem hasonlít a Mariazellerre, hiszen azok kivétel nélkül "turista-módba" lettek áthelyezve, a hivatásforgalom számára buszkoncepciókkal helyettesítették a vasutat.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.