2013. 10. 22.

Vonat a reptérre – csak nem úgy

A DB AG gyakorol: bár még mindig nincs megnyitva az új berlini repülőtér, a menetrendváltással beindul a reptéri vasút, igaz, a vonatok a régi schönefeldi állomásra érkeznek, arról szó sincs, hogy az újat nyitnák meg az utasok előtt. Nézzük, mivel készül a német főváros környékén a német vasút a menetrendváltásra.




Beindítja a DB AG az új berlini reptérhez tervezett regionális vasúti járatot a december 15-i menetrendváltással. Az RB19-es Berlin-Gesundbrunnentől a Hauptbahnhof, a Potsdamer Platz és a Südkreuz érintésével jut el Schönefeldre, majd onnan tovább Senftenberg felé megy. A járat a Dresdner Bahn megépítéséig az Anhalter Bahnon és a Berliner Außenringen át éri el a repteret – ami azonban nem az új, hanem még csak a régi repülőtéri állomás lesz. Érdekesség, hogy az új járat nem áll meg Lichterfelde Ost megállóban, mondván, ha elkészül az új pálya a mai S2-es gyorsvasúti viszonylat vágányai mentén, akkor egyébként sem érinti majd ezt a térséget a vonal.

Újabb vonalon jelennek meg a Talent 2-esek: a reptéri gyorsvasúti kapcsolat próbája lesz az RB19-es vonal beindítása

De nem csak Schönefeld térségében lesznek változások. Az RE6-os viszonylat (Berlin–Hennigsdorf–Wittenberge) vonatai ismét továbbmennek Spandauból: a napi csúcsidőszakokban a járatok Berlin-Gesundbrunnenig mennek. Ennek az intézkedésnek köszönhetően Nauen és Berlin között  az RB10-es (Nauen–Berlin) és az RB14-es (Nauen–Berlin–Senftenberg) viszonylattal együtt fél órás vonatkövetést kínál az utasoknak a DB AG.

Nauen és Berlin között fél órás ütemet kínál a DB Regio a menetrendváltás után

Potsdam térségében újdonság lesz, hogy az RB21-es (Wustermark–Golm–Potsdam–Berlin) és az RB22-es (Königs Wusterhausen–Schönefeld–Golm–Potsdam–Berlin) vonatai Golm és Berlin között egyesítve járnak majd és Berlin felé menet megállnak Griebnitzsee állomáson. Ellenkező irányban viszont nem: itt a pályavasút szerint túl sokáig tartana „kilapátolni” a szélső vágányra a vonatot, így csak majd évek múltán, egy új peron építése kerülhet sor arra, hogy Potsdam felé menet is megálljon majd a vonat – pedig igény éppenséggel lenne rá, hiszen a potsdami egyetem egyik campusa is itt található az állomás közelében.

Az RB21-es vonalon közlekedő csatolt Talent 2-es érkezik Golmba. A vonatok az RB22-es szerelvényeivel egyesülnek majd decembertől és együtt jutnak el Berlinbe

Az RE7-es vonalon (Dessau–Berlin–Wünsdorf-Waldstadt) egy perccel hosszabb menetidőt adnak a vonatoknak, így remélik, hogy a járatok pontosabbak lesznek. A viszonylaton Talent 2-es motorvonatok közlekednek, amit viszont az utasok nem igazán szeretnek: szűkösek, zsúfoltak a vonatok. A korábbi négy kocsis emeletes ingákat egy öt részből álló, szóló Talent 2-essel váltották ki az előző menetrendváltáskor. A Talentek esetében gondot okoz az is, hogy a vonatok a felszállást segítő lépcsőket nyitják ki először, majd utána nyílnak az ajtók. Ez pedig lassabb utascserét, hosszabb állomási tartózkodást eredményez. Ráadásul a járatok zsúfoltak is: Berlin-Karlshorst és a városközpont között sokan választják a vonatokat, ugyanis az S3-as gyorsvasúti viszonylat csak az Ostkreuzig jár, így sokan a gyorsabb és kényelmesebb átszállást biztosító karlshorsti megállót választják. Ennek ellenére a DB AG nem tervezi a vonatok kapacitásának bővítését.

Az RE7-es vonalon korábban ilyen emeletes szerelvények jártak (bár a képen látható vonat egy RB14-es viszonylatú járat), de a DB Regio lecserélte őket a szűkebb, kisebb kapacitású Talent 2-esekre
(fotók: Halász Péter)

Végezetül egy jó hír: Berlin és Rostock között a pálya felújítási munkák befejeztével 33 perccel gyorsabbak lettek. A két város közötti utazás így átlagosan 2 óra 11 percre rövidült a korábbi két és háromnegyed óra helyett.

Halász Péter

8 megjegyzés:

  1. Milyen szépek ezek az új Talentek.

    Sokkal jobban néz ki így kevesebb ajtóval.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...és milyen mély, kitartó szerelem dúlhat irányukban az üzemeltető részéről. :)

      Törlés
  2. nézve a Talent 2 a Stadler tovább mosolyoghat... a belső ülés elrendezés egy vicc (2+2 helyett 3+1 bizonyos részeken!): persze ez éppen nem a gyártótól függ

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az üléselrendezés a megrendelő bulija - a gyártó rak bele bőrkanapét is, ha a T. vevő azt kér... Amúgy a 3+1-en szerintem annyira ne akadj ki - Nagy-Britanniában elővárosiban komoly hagyománya van a 3+2-nek (!), és az űrszelvényük ugyebár keskenyebb is egy kicsit.

      Törlés
  3. A Talent-ek lassú ajtónyitása csak részben "köszönhető" a Schiebetritt-nek, az új és kötelező EN14752-es norma is sokat ront a helyzeten. Korábban a vezető által kiadott oldás nem volt állóhelyzethez kötve, vagy ha igen, az állóhelyzet (Stillstand) akkor is 5 km/h alatt volt. Az új normával ez 3km/h (v3) alá került, és az oldás (Freigabe) is csak Stillstandban adható ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sőt (bár ez nem Talent 2), a Stillstand esetében is meg kell győződni, hogy tényleg és tuti megállt-e a vonat, ha jól tévedünk. Anno írtunk erről:
      http://www.regionalbahn.hu/2012/05/kesobb-nyitnak.html

      Törlés
  4. És ilyen sokat számít az a pár másodperc?

    VálaszTörlés
  5. A Talent2-esekről és az üzemi tapasztalatokról lesz majd cikk? Kíváncsi lennék, hogy jogos volt-e a késedelmes munkába állás és hogy igazából jól vagy rosszul sikerült típus lett e?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.