2013. 11. 04.

Nagydízelt vesz a DB

Október végén jelent meg a tenderkiírás, ami szerint a DB AG 7-10 darab új dízelmozdonyt venne a DB Fernverkehr. A távolsági forgalomért felelős ágazat ugyanis erősen híján van a saját, nagy teljesítőképességű mozdonyoknak és több vonal villamosítása még sokat várat magára.


Legalább hét és legfeljebb tíz dízelmozdonyt venne és legalább ennyi mozdonyra vonatkozó opcióra szerződne a majdani gyártóval a DB AG. A német vasút távolsági forgalomért felelős ágazata, a DB Fernverkehr nemzetközi tenderen keresi a gyártót a legalább 2700 kW teljesítményű, legalább 140 km/h-s tempóra alkalmas mozdonyhoz. A gépnek legalább 270 kN indító vonóerőt kell tudnia kifejteni és a legszigorúbb, Stage IIIB emissziós normáknak is megfelelő motorral kell bírniuk. Feltétel még, hogy a gépek előkészítettek legyenek az ETCS majdani beépítésére.

Ha nem a „piaci” konstrukciót kínálják, a Bombardier is esélyes lehetne a DB Fernverkehr tenderén. A képen a DB Regio számára épített dízel-TRAXX Multi Engine változata a 2012-es InnoTranson
(fotó: Magyarics Zoltán)

A szakértők, így a mainlinediesels.net elemzése szerint is viszonylag szűk a lehetséges pályázók köre. Nem rúghat labdába a jelenleg elérhető változatokat figyelembe véve a Bombardier a TRAXX DE-vel, annak ellenére sem, hogy a DB Regionál sikeres megrendelést tudhat maga mögött a kanadai-német cég, hiszen a típus Multi Engine változatát hamarosan szolgálatba állítják. Ugyancsak esélytelennek tűnik a Siemens Vectron DE és a PESA GAMA is, ezek ugyanis jellemzően csak 2000-2400 kW körüli teljesítmény leadására képesek. Esélyesnek tűnne a Voith Maxima, azonban a dízel-hidraulikus erőátvitelű gépek egyébként sem sikeresek, a gyártásukat feladták. És ez utóbbi egyébként lassú, csak százhúszas tempóra alkalmasak – hasonló igaz a GE PowerHauljaira is, igaz, azok nem hidraulikus, hanem dízel-villamos erőátvitelűek.

A tenderen nem túl nagy esélyekkel indul a Voith Maximája, ami önmagában sem egy sikeres konstrukció. Würzburg fűtőháza előtt pihent egy Voith Maxima CC 2011. augusztus 16-án
(fotó: Halász Péter)

A legesélyesebb a németországi Kielben a Voith gyárával „szemben”, a Nord-Ostsee-Kanal északi partján székelő Vossloh EURO4000-es típusa, annak is a személyvonati változata. Egyetlen probléma van: az emissziós szintet nem teljesíti a jelenleg elérhető változatokban a típus. Egyebekben azonban megfelel a kritériumoknak: motorja 2800 kW-os, indító vonóereje 300 kN, engedélyezett legnagyobb sebessége pedig 140 km/h.

A piacon elérhető konstrukciók közül legjobban a Vossloh Euro 4000-ese illeszkedik a DB Fernverkehr elvárásaihoz
(fotó: Magyarics Zoltán)

A szakértők azonban hozzáteszik: egyáltalán nem biztos, hogy a gyártók a szigorúan piaci változatokkal jelentkeznek majd. Valószínűbb inkább, hogy a Siemens és a Bombardier is a megrendelő igényeire szabott, „felturbózott” mozdonyokat kínál majd. Így tehát mindenképpen érdekes lesz ez a tender és megmutathatja, hogy milyen irányban fejlődhet tovább a dízelmozdonyok piaca.
A tenderre 2013. november 28-án 12 óráig adhatják be jelentkezésüket a pályázók.

A száznegyvenes Ludmillákból már csak két darab van és azok is csak Berlinen belül jönnek-mennek átállítós szerelvényeikkel
(fotó: Magyarics Zoltán)

Németországban a DB Fernverkehr jelenleg a nem villamosított vonalakon a DB Regiotól bérelt, vagy korábban a DB AutoZug állagában lévő 218-as sorozatú dízel-hidraulikus mozdonyokat használja az InterCity-vonatok továbbítására. Ritkábban vetik be a DB Schenkertől bérelhető szovjet Ludmillákat: bár a 232-esek elegendő teljesítménnyel bírnak a vonatok vontatásához és energiaellátásához, engedélyezett legnagyobb sebességük csak 120 km/h. A száznegyvenes tempóra alkalmas Ludmillákból, a 234-esekből pedig csak kettő üzemel még - ezek pedig egyéb munka híján szerelvényvonatokat továbbítanak a Berlinben rummelsburgi és a grunewaldi előkészítő pályaudvarokról az indulási helyekre és vissza.

Hamburg és Westerland között továbbra is szükség lesz a nagyteljesítményű dízelekre. Ma dupla 218-asok húzzák itt az IC-ket – a képen egy ilyen szerelvény halad át Hamburg-Dammtor állomáson
(fotó: Magyarics Zoltán)

Visszatérve a 218-asokra: ezek a dízelek korlátozott teljesítményük – és élemedett koruk – miatt általában párban továbbítják a nehezebb, energiaellátást igénylő vonatokat. Emiatt felhasználásuk mindenképpen gazdaságtalan és ezért a néhány, dízelgéppel kiszolgálandó viszonylatra új gépeket szeretne beszerezni a DB Fernverkehr. A beszerzés révén talán hamarosan új mozdonyok jelenhetnek meg a villamosítás előtt álló München–Lindau viszonylaton, valamint Hamburg és az északi Westerland (Sylt) között, a Hindenburgdammon közlekedő vonatok élén.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.