2013. 12. 03.

Van egy jó hírük a berlini zöldeknek

Alighanem szállóige lett az MSZP-s főpolgármester-jelölt Horváth Csaba 2010-es kampányban használt egyik szlogenének. Olvasóink emlékezhetnek: akkor a politikus ingyenes BKV-t ígért. Most Berlinben akarják ezt az ellenzéki zöldek: legyen ingyenes a városlakóknak a tömegközlekedés. Kérdés csak az, hogy ki fizeti meg mindezt?


A zöldpárti frakció ingyenes tömegközlekedést szeretne Berlinben. Az ellenzéki párt úgy képzeli el mindezt, hogy senkinek sem kell jegyet váltania a tömegközlekedési járatokra, hiszen szerintük így jelentősen csökkenthető az autóforgalom a német fővárosban ezáltal pedig kisebb lehet a környezetszennyezés.
A tömegközlekedési társaság, a BVG az ötlet kapcsán elmondta: ők nyitottak minderre, azonban azt mindenképpen tisztázni kell, hogy ki fizeti meg mindennek az árát? A kieső bevételek ugyanis a berlini AB zónára (a város területére) vetítve éves szinten mintegy 1,2 milliárd eurót jelentenek a BVG és a berlini S-Bahn esetében. A zöldek viszont erről hallgatnak. A BVG-nél egyébként is számít minden eurocent, így hiszen a céghez eljutó szövetségi és tartományi támogatások java része, de még a jegyárbevétel egy része is „címkézett”, csak meghatározott célra lehet ezeket a pénzeket fordítani.

A zöldek ingyenes tömegközlekedést szeretnének – de ki fizeti meg a jegyeket, illetve az elmaradó jegyárbevételt?

A BVG számításai szerint mintegy 100 millió euróval többre van szüksége évente a közlekedési cégnek. Eddig évente 260 millió eurós támogatást kapott, azonban ez nem elegendő – fogalmazott a BVG vezérigazgatója a Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) kelet-németországi csoportjának minapi ülésén. A BVG tervei szerint az éves veszteségüket szeretnék 40 millió euró alá vinni, ehhez azonban hitelfelvétel szükséges. A BVG első embere szerint ez megvalósíthatónak tűnik anélkül, hogy a „családi ezüstöt” eladnák, azaz áruba bocsátanák a társaság legfontosabb eszközeit. Az éves hiány jelenleg 54 millió euró, ebből 28 millió a különféle hitelek kamata, amelyek összértéke mintegy 800 millió euró. A BVG tervei szerint 2016 körülre szeretnék nullszaldóssá tenni a gazdálkodásukat.

A BVG szeretne 2016-ra nullszaldós lenne, ez azonban a különféle támogatások rendezésével együtt lehetséges csak
(fotók: Halász Péter)

Sigrid Evelyin Nikutta valamelyest megkönnyebbülhet, hiszen a CDU és az SPD koalíciós szerződése értelmében a kötött pályás közlekedést felmentik a megújuló energiákat terhelő adók megfizetése alól. ez éves szinten mintegy 19 millió eurót jelent a BVG számára. Ha ez elmarad, akkor a jövőre mintegy 3 százalékos viteldíj-emelést látnak szükségesek a szakemberek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.