2013. 12. 13.

Százezrek számára kedvező változásokat hoz az új vasúti menetrend

Ritkán teszünk ilyet, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START közös közleménye megütötte azt a szintet, hogy egy az egyben, „vágatlanul” mutassuk meg olvasóinknak – természetesen a helyesírási hibák magától értetődő javítása után. Érdemes. A téma természetesen mi más lenne, mint a vasárnap hajnalban esedékes menetrendváltás. Egy megjegyzés: írásunk címe a közlemény eredeti címe.


Az elmúlt évek legjelentősebb kínálatbővítéseivel lép életbe az új vasúti menetrend 2013. december 15-én. A legtöbb utast érintő fejlesztésekre a Budapest–Székesfehérvár vasúti korszerűsítés lezárása biztosít alapot. A Kelenföld és Tárnok között idén nyáron átadott második vágánynak köszönhetően nőtt a fehérvári vonal átbocsátóképessége, a vonatok akár 120 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek. A MÁV-START a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakmai támogatásával új menetrendi szerkezetet alakított ki a Dunántúl több vasútvonalán.

9-12 perces fővárosi eljutással és bővebb menetrendi kínálattal számolhatnak az érdi ingázók. Minden eddiginél több vonatot és Budapestig 39 perces menetidőt nyújt a vasúttársaság székesfehérvári utasai számára. Öt év után ismét InterCityk indulnak, és csökken a menetidő Zalaegerszeg és Budapest között. Hattal több vonatpár és InterCityk állnak a veszprémiek rendelkezésére. Újabb fővárosi IC-kapcsolatnak örülhetnek a kaposváriak és a győriek. A debreceni utazók egy, a cívisvárosig csak budapesti megállásokkal közlekedő gyorsvonatot is igénybe vehetnek. Kelenföldről Kőbánya-Kispestre a vasút 14 perces eljutást biztosít, amelynek előnyeit főként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre tartók és a dél-pesti agglomerációban utazók élvezhetik. A MÁV-START a könnyebb tájékozódás érdekében elővárosi forgalmában bevezeti a viszonylatszámozást. A nemzetközi vasúti közlekedés is új vonatokkal és úti célokkal bővül.

Több vonat és csökkenő menetidő Érd és Budapest között

Csúcsidőszakokban 5-10 percenként követik egymást a járatok Érd alsó vagy Érd felső és Budapest között. Az utasforgalmi igényekhez igazodva az eddigi személyvonatok mellett zónázó vonatok is indulnak, amelyek nem állnak meg Kelenföldig. A főváros Érd alsóról így tizenkét perc alatt lesz elérhető, visszafelé pedig kilenc percbe telik az út. Az új zónázó vonatok Tárnok, Martonvásár és a Velencei-tó partján fekvő települések számára is 30-40 százalékos menetidő-csökkenést hoznak.

Székesfehérvár: minden eddiginél gyakoribb vonatindulás - Kelenföldig 39 perc alatt

A Budapest - Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon az eddigi leggyorsabb és legsűrűbb eljutási lehetőséget biztosítja december 15-étől a MÁV-START. Székesfehérvárról gyorsvonattal már 39 perc alatt elérhető a főváros (Kelenföld). A csúcsidőszakokban félóránként követik egymást a gyorsvonatok. A zónázó- és személyvonatok döntő többsége légkondicionált, alacsonypadlós FLIRT-típusú motorvonat lesz. A komfortosabb utazás érdekében egyre több megújult belső terű jármű áll be a gyorsvonati forgalomba.

InterCity a zalaegerszegieknek – csökkenő menetidővel, három óra alatt a fővárosba

Öt év után újra InterCity-vonatok közlekednek vasárnaptól a zalai megyeszékhely és a főváros között. Az eddig megszokott, kétórás ütemes menetrendben induló gyorsvonatokon túl napi két pár InterCityvel: a Göcsejjel és a Citadellával is számolhatnak az utasok. A Déli pályaudvarról kora délután és késő délután induló járatok a fővárosi ügyintézéshez igazodó hazautazási lehetőséget kínálnak. Zalaegerszegről minden nap kora reggel és délután indul InterCity Budapestre. Tanítási időben, vasárnap késő délutánonként egy harmadik IC vonat, a Hetés IC segíti majd a diákokat, heti ingázókat. Az InterCity-vonatok Zalaegerszeg és Budapest között csak Ajkán, Veszprémben és Székesfehérváron állnak meg, az eljutási idő ezzel három órára csökken. A folyamatos járműfelújításoknak köszönhetően egyre több felújított, komfortosabb kocsi közlekedik a gyorsvonatokban is.

Újabb hat vonatpár Veszprémbe, InterCity-járatok és fél órával csökkenő menetidő

Minden eddiginél bővebb menetrendi kínálatot és gyorsabb, rugalmasabb eljutási lehetőséget nyújt a MÁV-START Veszprém és a főváros között. December 15-étől a kétóránként közlekedő gyorsvonatokon felül további napi hat pár járat indul, és a zalaegerszegi InterCity-vonatok is megállnak a megyeszékhelyen. Így a csúcsidőszakokban átlagosan harminc percenként követik egymást a vonatok. További jó hír, hogy Budapestig – a fejlesztés előttihez képest mintegy 30 perccel – egy óra huszonegy percre csökken a menetidő. Az utazási komfort javítása érdekében itt is korszerűsített kocsik közlekednek majd a gyorsvonatokban.

Viszonylatszámozás először a magyar vasúton

A könnyebb és egyszerűbb tájékozódás érdekében új utastájékoztatási jelzésrendszert vezet be a MÁV-START, hogy ezzel is erősítse a vasút szerepét az elővárosi forgalomban. A vasúttársaság legfeljebb négykarakteres betű- és számsorral jelzi, hogy az adott vonat merre közlekedik és hol áll meg. A számok útvonalat jelölnek, a betű pedig vonatnemet. Az S30 jelentése például a 30-as vasútvonalon (Budapest-Déli–Székesfehérvár) közlekedő személyvonat (S), a zónázóvonatok ugyanitt a Z30-as megjelölést kapják. Az utasok első ütemben a Déli pályaudvaron és a kapcsolódó elővárosi vonalakon találkozhatnak a viszonylatszámozással, amelyet a vasúttársaság a tapasztalatok értékelése után az összes vonatra kiterjeszthet majd.

Budapesten belül is vonattal: Kelenföldről Kőbánya-Kispestre csak 14 perc alatt

A fővároson belüli tömegközlekedésre és a reptéri eljutásra is megoldást jelent a MÁV-START új viszonylata Székesfehérvár, Érd felső, Kelenföld, Ferencváros és Kőbánya-Kispest között. Az óránként közlekedő vonatok 14 perc alatt teszik meg a Kelenföld és Kőbánya-Kispest szakaszt. A dunántúli régióból így egyetlen átszállással elérhetőek lesznek a kelet-magyarországi nagyvárosok.

Kengyelfutó Debrecenből – nincs megállás Budapestig

Kengyelfutó néven új gyorsvonat közlekedik a hétvégi csúcsforgalom megfelelőbb kiszolgálása érdekében tanítási időszakban péntek délutánonként Budapest-Nyugati és Debrecen között, tanítási időszakban vasárnap délutánonként pedig visszafelé. A vonat csak Zuglóban, Kőbánya-Kispesten és Ferihegyen áll meg.

Új IC-járatot indít a MÁV-START a folyamatosan növekvő utasforgalmú Győr - Tatabánya - Budapest útvonalon. A Győrből kora reggel induló Arrabona IC utasai már nyolc óra előtt megérkeznek a fővárosba. Budapestről Győrbe egy további esti indulási lehetőséget ad a kényelmes, ingyenes internetet is biztosító IC.

Rippl-Rónai InterCity közlekedik Budapestről Kaposvárra és tovább, Zágrábba. A vonattal a somogyi megyeszékhelyről indulók közvetlenül, átszállás nélkül juthatnak el a fővárosba.

Kiszámítható, kétórás ütemű menetrend lép életbe a Dél-Dunántúlon, a Pécs–Villány vasútvonalon csúcsidőben sűrűbb kínálat mellett.

Óránkénti közlekedést vezet be a vasúttársaság egész napra, kiszámítható és rugalmasan tervezhető utazási lehetőséget biztosítva Szeged, Hódmezővásárhely, Orosháza és Békéscsaba utazóinak. A szegedi és békéscsabai csatlakozásoknak köszönhetően a térségből a főváros felé is óránként lesz eljutási lehetőség.

Lényegesen bővebb vonatkínálat várja a Debrecen–Sáránd–Nagykereki felé utazókat vasárnaptól a reggeli és a délutáni csúcsidőben. Rugalmasabbá válik a hajdú-bihari megyeszékhely térségébe ingázók kiszolgálása, javulnak a Budapest és Nyíregyháza/Miskolc irányú, távolsági csatlakozások is.

Újabb közvetlen railjet közlekedik Münchenbe a Keleti pályaudvarról 9.10 órakor az egyre bővülő németországi utasforgalom jobb kiszolgálása érdekében. A Dacia nemzetközi gyorsvonat Bécs és Bukarest között egész évben az utazók rendelkezésére áll. Egy újabb vonatpár indul Budapest és Zágráb között Rippl-Rónai néven a horvátországi utazásokat elősegítve. Ismét közvetlen magyar-szlovén eljutást biztosítanak a vasúttársaságok Budapestről Veszprémen és Zalaegerszegen át Mariborba, amelyhez Ljubljana felé és felől a szlovén vasút csatlakozást biztosít.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vasút megerősítése érdekében folytatja a hazai pályahálózaton megkezdett átfogó felújításokat. A tárca a jelenleg is zajló vagy a jövőben induló beruházások lezárását követően további kínálatbővítésre készül.  A jövő évtől érkező újabb elővárosi FLIRT motorvonatok komfortjavítással teszik teljessé a menetrendi fejlesztéseket.

A 2013. december 15-től 2014. december 13-ig érvényes menetrendi információk megtalálhatók az ELVIRA internetes menetrendi keresőben és a 200 nagyobb vasútállomás pénztáraiban megvásárolható menetrendkönyvben. Információ kérhető a MÁVDIREKT 06 (40) 49 49 49-es telefonszámán is.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály

MÁV-START Zrt.

Budapest, 2013. december 13.

2 megjegyzés:

  1. nem kell csodát várni, más cikkekben is fényezték magukat már a politikusok, hisz tudjuk mi lesz tavasszal...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marad a jelenlegi kormány, árakat felemelik, visszatemetik a 4-es metrót... :))

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.