2013. 12. 01.

Szigorúan számozott vonatok

Csendben, különösebb előkészítés nélkül „lopakodik be” a budapesti elővárosba a vasútvonalak számozási rendszere. Lesz S10-es, G10, X10-es a menetrendváltától.


Előbb a Déli pályaudvarról induló vonatok esetében, majd hosszabb távon valamennyi elővárosi (?) járat esetén viszonylatszámokat használ majd a MÁV-START. Az tervek szerint a menetrendváltástól az alábbi járatok kapnak új jelzést:
  • S10: Budapest-Déli–Tatabánya–Komárom–Győr
  • G10: Budapest-Déli–Tatabánya–Komárom–Győr
  • S12: Tatabánya–Oroszálny
  • S30: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár
  • Z30: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár 
  • S34: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár–Keszthely
  • G34: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár–Keszthely
  • S35: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár–Nagykanizsa
  • S40: Budapest-Déli–Pusztaszabolcs
  • S42: Budapest-Déli–Pusztaszabolcs–Dunaújváros
  • G42: Budapest-Déli–Pusztaszabolcs–Dunaújváros
  • G43: Kőbánya-Kispest–Kelenföld–Érd felső–Székesfehérvár
Az Sxx járatok a személy, a Gxx a gyorsított személy, illetve gyors; a Zxx-es jelzések pedig a zónázó vonatokat jelzik majd. Azonban a koncepció már most megdőlni látszik: bár Budapest-bérlettel igénybe vehetők, a keszthelyi gyorsok nem éppen elővárosi feladatot látnak el, de ugyanez igaz a győri személyvonatok mellett a gyorsokra is. Bár a személyeknél még belefér a számozás, a gyorsok esetében ennek így sok értelme nincs. Ugyancsak kérdés akkor, hogy ha a nagykanizsai gyorsvonat gyorsított személyvonat számot kapott, akkor a tapolcai „sebes” miért marad ki a körből – vagy éppen a szombathelyi gyorsjárású szerelvény miért nem viselheti a büszke G20-as jelzést? Ugyanez igaz a Keletiből Győrbe induló gyorsvonatokra is, ide is passzolna a G10-es jelzés, ráadásul ez utóbbi még viszonylag elővárosinak tekinthető a megállási rendje alapján.

Balra a Dunaújvárosba induló majdani S42-es, jobbra az S35-ös számra aspiráló személyvonat Nagykanizsáról

Ráadásul a 2013-2014-es menetrendi év menetrendkönyvében ezek a számok nem szerepelnek a menetrendi táblázatban, így az utasoknak nem lesz egyszerű azonosítani egy járatot ezzel az új számozással. A dolog másik buktatója az utastájékoztatás lesz: lehet, hogy a FLIRT-re ki lehet írni és a „parasztinga” szélvédője mögé oda lehet biggyeszteni egy lapot a viszonylat számával, a hangos utastájékoztatás várhatóan továbbra is csak „személyvonatot” fog emlegetni.
A dolog további buktatója lesz majd a megszokás: ahogy a BKK és korábban a BKV is hiába sulykolta az utasok fejébe a H5, H6 és egyéb „HÉV-számokat”, azok az átlagutas számára továbbra is szentendrei, ráckevei és így tovább vonalak maradtak. Itt is ez várható, ráadásul láthatóan nem készült, nem készül fel a MÁV-csoport erre. Hiszen ha a menetrendkönyvben nem szerepel mindez, akkor csak kidobott pénz a marketingre és egyebekre költendő összeg. Ráadásul látható, hogy nincs teljesen végiggondolva a rendszer, hiszen egy elővárosi számozási rendszerben mit keres egy nagykanizsai gyorsvonat?

Szám is kifér a kijelzőre – vajon szükségünk lesz erre?
(fotók: Halász Péter)

A témával komolyabban és bőségesen kívánunk foglalkozni pro és kontra is, várjuk olvasóink véleményét, tapasztalatait, ötleteit is kommentben írásunk alatt, illetve facebook-oldalunkon, valamint az impresszumban olvasható e-mail címben.

Halász Péter

10 megjegyzés:

  1. a balatoni vonatok közül a napi 1 személyt tették bele a számozásba - meg a nyári bagolyvonatot :P -, nem a gyorsokat..:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na ez az, ami hivatalosan nem derült még ki. :) Viszont így meg mi értelme van?

      Törlés
    2. Nem tudom, hogy miket számoznak be, de a fordított logika is logika. Nem az elővárosi vonatokat számozzák be, hanem azok a vonatok kapnak számot (vagyis kapják ugyanazt a viszonylatjelzést) amelyek az elővárosi szakaszon azonos megállási renddel közlekednek. Gondolom nem a kanizsai gyorsok lesznek beszámozva, hanem mindenhol "az utolsó vonat" ami bokorugró. Lesz még ebből G140 is Szegedre, mert az utolsó kettő a ceglédi gyorsított menetvonalán megy odáig. Van benne logika, ha úgy nézzük, hogy az elővárosi utasnak mondjuk meg, hogy mivel tud eljutni mondjuk Monorra.

      Törlés
    3. Ez jó, de akkor pl. a 120a esetében a reggeli páratlan szolnoki zónázók más számot kapnak, mint a napközbeniek, mert megállnak Gyömrőn? Ugyanez a kérdés a reggeli kátai páratlan személyekre, mert délután meg gyorsítottak... Szóval elég szép katyvaszt lehet itt teremteni. Előbb talán beszámozható "S-Bahn-hálózat" kellene, legalábbis én ezt gondolom.

      Törlés
    4. :) Pontosan, előbb hálózat kéne, aztán számozás!

      Törlés
  2. A 142-es vonalon közlekedő, 2900< számokat viselő vonatokat tutira senki sem nevezi majd S70-esnek vagy valami hasonlónak.

    Mindenki a lajosmizsei személyvonatot keresi majd. A számozgatás hamvába holt dolognak tűnik.

    VálaszTörlés
  3. Érdekes, hogy kimaradt a számozási rendszerből a Tatabányára, Martonvásárra illetve Százhalombattára közlekedő vonatok mindegyike.

    VálaszTörlés
  4. A gyorsvonatok nem kapnak számot, csak az elővárosi személyek :) Az S34-es keszthelyi személy az a 30a-n pont ugyanolyan megállási renddel megy, mint az S30-as (tehát mindenütt megáll), csak a célállomása Fehérvár helyett Keszthely. S34-ből évente (!) egy darab közlekedik, méghozzá a 18610-es számú augusztus 20-ai mentesítővonat :D Ennek párja visszafelé a G34-es viszonylatba tartozó 18611-es személyvonati, szintén évi egy alkalommal.

    Az S35-ös nagykanizsai vonatból van napi egy darab (8510), párja a 8511 már szám nélkül jön, mert Fehérvártól Budapestig nem áll meg sehol. Az X10-es fölösleges szám a heti egy darab Tálentum expresszre (ezt senki nem fogj X10-nek hívni... meg amúgy is távolsági járat). A G10 szintén fölösleges, napi egy ilyen vonat van (4909)

    Tehát ha ezeket az egy vonatos hülyeségeket levesszük, már egész normális a koncepció:
    - S10: mindenütt megálló személyvonat az 1-esen
    - S30: mindenütt megálló személyvonat a 30-ason
    - Z30: zónázó vonat a 30-ason
    - S40: mindenütt megálló személy Százhalombattára
    - S42: mindenütt megálló személy Dunaújvárosba
    - G42: gyorsított személy Dunaújvárosba
    - G43: KÖKÖ - Fehérvár

    Az X10 fölösleges, mert távolsági, a G10-nek nem kellene szám, az S34 és S35 mehetne S30-ként (mivel például a fonyódi mindenütt megállós is S30). A G34 fölösleges, évi egy alkalommal járó mentesítőnek minek szám?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a 18610/11-es megy nyáron heti háromszor...az már nem évi 1 alkalom...:)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.