2014. 01. 08.

Típuscsere – Generációváltás Bécsben

Január 7-én forgalomba álltak a Wiener Linien vadonatúj Mercedes-Benz Citaro 2-esei. Az első kocsik a 7A és a 35A buszok vonalán jelentek meg és ezzel megkezdődött a generációváltás a bécsi tömegközlekedésben.




A Wiener Linien a buszflotta megújításának első lépéseként még 2013 tavaszán rendelt 217 vadonatúj Mercedes-Benz Citaro 2-es csuklós autóbuszt. A társaságnak ez az első rendelése hosszú évtizedek után dízelmotoros járművekre: 1977 óta ugyanis csak gázüzemű autóbuszokat rendelt a társaság. Azonban mint emlékezetes, az MAN leállt az LPG-s gázmotorok gyártásával, így a bécsi társaságnak új gyártó és új motor után kellett néznie. Az alapos tesztek után, melyek során számos gyártó megannyi autóbuszát próbálták ki, a Wiener Linien a Mercedes-Benz terméke mellett tette le a voksát. Mint arról korábban beszámoltunk: a csuklósok mellett négy hibridbuszt is rendeltek a Volvótól, ezeket majd a 4A vonalon, a Karlsplatz és a Prater széle között vetik majd be.

Pihenő: a 8714-es Citaro 2-es a Spetterbrücke garázsban pihen
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az új buszok a bécsiek által választott, a hagyományokhoz illő fényezést kaptak

Az új Mercedes-Benz buszok közül az első kocsik november elején érkeztek Bécsbe. A buszvezetők képzése után a Spetterbrücke garázsban honos járműveket január 7-étől a 7A (Bahnhof Meidling, Eichenstraße–Reumannplatz) és a 35A (Spittelau–Salmannsdorf) vonalon álltak forgalomba. Az új csuklós autóbuszok a korábbi MAN vagy e cég licensze alapján gyártott járműveket váltották.

Az új buszok a 35A mellett a 7A vonalán álltak forgalomba 2014. január 7-én

Az első napon a 7A-n a 8707, 8708, 8709, 8711, 8712,8713, 8714, 8716, 8718, 8719, 8722; a 35A-n pedig a 8701, 8702, 8703, 8704, 8705, 8706, 8710, 8715, 8717, 8720, 8721 és 8723 azonosítószámú kocsik szolgáltak. A Wiener Linien állományában jelenleg 23 vadonatúj csuklós autóbusz van.

Az új buszok a 7A vonalán, a Gesundheitszentrum Süd megállóhelynél
(fotó: Manfred Helmer / Wiener Linien)

A Meidling, Philadelphiabrücke megállónál készült képen jól látható a kifelé nyíló lengő-tolóajtó a buszok elején is

A 18125 milliméter hosszú járművek hajtásáról egy OM 470 LA.6-5 típusú, hathengeres, négyütemű dízelmotor gondoskodik, melynek teljesítménye 265 kW, legnagyobb fordulatszáma pedig 1800 min-1. A jármű üzemanyagkészlete 300 liter dízel üzemanyag, illetve további 33 liter Adblue. A 17,45 tonna tömegű járműben 41 ülő- és 88 állóhely van. Érdekesség, hogy a busz valamennyi ajtaja kifelé nyíló lengő-tolóajtó. A belső térben az utastájékoztatásról a Wiener Linien esetén első alkalommal színes monitorok gondoskodnak.
A további járművek várhatóan 2014 folyamán állnak majd forgalomba az osztrák fővárosban.

A típusból összesen 217 darabot rendelt első körben a Wiener Linien
(fotók: Johannes Zinner / Wiener Linien)


A Spetterbrücke garázsban január 8-án reggel egymás mellett pihent egy vadonatúj Citaro 2-es és egy Siemens-Rampini villanybusz
(fotó: Magyarics Zoltán)

Sokasodó Citarók
Bécsben nem a Wiener Linien az egyetlen és főképpen nem az első szolgáltató, aki Mercedes-Benz Citaro 2-eseket üzemeltet. A Wiener Lokalbahnen Busbetrieb GmbH-t 2012 tavaszán megvásároló Gschwindl 2012. december 17-én vette át a kaisermühleni és egyes asperni vonalak üzemeltetését. A 92A és a 92B vonalán a cégcsoport szóló és csuklós buszokat is üzemeltet e típusból.
Csuklós Mercedes-Benz Citaro 2-es a Gschwindl üzemeltetésében a Donaustadtbrücke metróállomásnál. A cég szóló és csuklós változatot is vásárolt
A Gschlwindl mellett a Dr. Richard, a Zuklinbus és a Postbus is szerzett be a típusból, ezeket jobbára az új koncessziós vonalakon üzemeltetik.
A Zuklinbus Citaro 2-ese Liesingben, a 61A vonalán
A Dr. Richard Citaro 2-ese a hausfeldstraßei lakótelepet is kiszolgáló 95B vonalán, egy nappal az U2-es metró seestadti hosszabbításának és a környék közlekedési hálózatának átszervezése előtt
A Postbus is vásárolt az új koncessziós vonalak üzemeltetéséhez a típusból. A képen a frissen megnyitott seestadti metróállomás előtt pihenő buszokat látjuk
A második generációs Citarókat 2011 májusában mutatták be és az első vásárló a Stadtwerke Trier volt, amely két csuklós kocsit vett. E típusból vásárolt 79 szóló és 80 csuklós példányt a VT-Transman Kft. is, amelyeket 2013. május 1-jétől több ütemben állítottak forgalomba.
A VT-Transman üzemeltetésében álló Citaro 2-es az 5-ös busz vonalán
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.