2014. 02. 04.

Föld alá megy a Dresdner Bahn

Lassan csak lesz valami az újabb reptéri vasúti kapcsolatból a német fővárosban: nyolc éve járnak a vonatok az új főpályaudvarra és immáron tizenhat éve terítéken van, hogy a II. Világháború után felhagyott Dresdner Bahn vágányainak újjáépítése. Az S-Bahn mellé két új vágány kerülne, ám ezt a helyik nem úgy szeretnék, ahogy a DB.


Néhány perces időnyereségért mintegy százmillió eurót költene el a Dresdner Bahn Südkreuz és a Berliner Außenring közötti vasúti pálya fejlesztésére. A tervek szerint az új berlini reptérre tartó vonatok erre járnának, néhány perccel lerövidítve az utazást. A környéken élők azonban nem igazán örülnek a terveknek, hiszen a II. Világháború pusztítása után csak az S-Bahn pályája épült újjá. A vitába a vasút és a város mellett bekapcsolódott a szövetségi kormányzat is és úgy tűnik, hogy talán sikerül lassan kompromisszumos megoldást találni, ami megfelel a lichtenradei lakóknak is, akik a vasúti közlekedés zajterhelése miatt aggódtak.

A DB AG eredeti tervének megfelelő keresztmetszeti rajz


A Südkreuztól délre már megépített elágazási műtárgy – a kép bal alsó széle felé az Anhalter Bahn vágányai vezetnek, erre járnak be dél (és így Drezda felől is) a vonatok Berlinbe

A berlini közlekedési szenátor, Michael Müller szóvivője, Daniela Augenstein kíváncsiságát fejezte ki annak kapcsán, hogy a DB AG első embere, Rüdiger Grube „megígérte” a helyieknek az alagutat. Mindemellett üdvözölte a vasúttársaság kompromisszumkészségre utaló lépését. A város egyébként már csak azért is az alagút mellett voksolt, mert így nem vágja ketté a vasút a városrészt.

A helyik által támogatott megoldás keresztmetszete

A városvezetés már korábban is forszírozta az alagút építését, azonban a szövetségi kormányzat és a DB AG a felszíni vezetést preferálta korábban, már csak annak olcsósága miatt is. Ám a 2013-as év végén a szövetségi kormányzat közölte: készek vállalni a mintegy százmillió euróval nagyobb többletköltséget is. A vasútvonal kiépítésének teljes költsége még úgy is 500 millió euró körül van, hogy a Südkreuznál rendelkezésre áll az elágazó műtárgy, azt az Anhalter Bahn fejlesztése során megépítették.

A kompromisszumos megoldás keresztmetszeti elrendezése

Az eredeti elképzelések szerint egyébként a vasút az észak-déli nagyvasúti alagúttal együtt megépült volna, azonban a lichterfeldei polgárok már akkor tiltakoztak a zajterhelés ellen – a környezetet éppen nem díszítő zajvédő falakat sem szerettek volna a településükre. Így ők már eleve az alagutat javasolták a városrész alatt átvezető szakaszra.
Most már tehát úgy néz ki, hogy csak az alagút hosszában kell megállapodni. A kompromisszumos javaslatnak tűnő megoldás egy 1,2 kilométer hosszú építmény lesz, amelyik a Schichauweg térségében kezdődne. A korábbi tervek szerint északabbra, a Buckower Chausseetől mentek volna a vonatok a föld alá és délen a városhatárnál bukkantak volna ismét a felszínre.
A tervek szerint 2020-ra talán lett volna valami az alagútból, ám nagyon úgy néz ki, hogy a különféle jogi procedúrák miatt csúszik a kivitelezés.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.