2014. 02. 03.

MÁV-START: megújuló utastájékoztatási rendszerek

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START között megkötött Közszolgáltatási Szerződés fontos elvárásokat támaszt az utastájékoztatást illetően is a vasúttársasággal szemben. A MÁV-START ennek jegyében lehetőségeihez mérten igyekszik fejleszteni a hangos és vizuális utastájékoztatási rendszereket. Mai sajtóközleményük szerint Budapest-Keleti pályaudvar, Debrecen, Füzesabony és Mezőkövesd állomások utasai találkozhatnak a közeljövőben megújult utastájékoztató berendezésekkel. Fontos változás, hogy terjed a kor technikai színvonalát jelentő TTS, azaz a leírt szöveget gépi úton hanggá alakító text-to-speech technológia.



Amint a MÁV-START közleményében írja: „A vasúttársaságnál stratégiai cél a Közszolgáltatási Szerződésben foglalt, állomási utastájékoztatási szolgáltatásminőség minél szélesebb körben történő garantálása, a technikai berendezések üzemeltetőjeként a műszaki feltételek biztosítása.” Ennek jegyében idén jelentősen megújulnak a Budapest-Keleti pályaudvaron, továbbá a debreceni, a füzesabonyi, mezőkövesdi állomásokon található utastájékoztató rendszerek, míg a budapesti Nyugati pályaudvaron a meglévő technikai berendezéseket egészítik ki újabb vizuális elemekkel.

A MÁV Zrt. 2013-ban írt ki közbeszerzési eljárást az említett pályaudvarok és állomások utastájékoztatásának fejlesztésére, a Keleti és a Nyugati pályaudvarokat érintő, 252 illetve 23 millió forintból megvalósuló korszerűsítés eredményét pedig nyárra már az utasok is érzékelhetik. Amint a MÁV sajtósai írják: „Budapest-Keleti pályaudvaron korszerű, új audiovizuális gépi vezérlő berendezést építenek ki. Az élőszavas utastájékoztatás mellett a hanganyagának előállítása TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Az üzembiztonsági és a környezeti zajártalomra vonatkozó előírásoknak megfelelő, de zajos akusztikai környezetben is jó érthetőséget biztosító új hangrendszer telepítése is megvalósul a külső és belsőtéri hangsugárzókkal. A meglévő, mára elavult vágányvég kijelző táblákat korszerű kijelzők váltják fel. A pályaudvar területén az utasáramlási irányok figyelembe vételével 107 cm (42”) és 140 cm (55”) méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzők, illetve a rendkívüli helyzetekben történő plusz információk átadása érdekében további kijelzők is tájékoztatják majd az utasokat. A Nyugati pályaudvaron a meglévő utastájékoztató rendszer bővítéseként 107 cm méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzőket helyeznek el.”

A nyugat-európai vasutaknál már jó ideje bevett megoldásnak számító TFT-kijelzők terjedése mellett az igazi újítás a text-to-speech technológia alkalmazása. Ez elvileg javíthatja az operatív tájékoztatás minőségét is, így kíváncsian várjuk a gyakorlati megvalósítást! A budapesti fejpályaudvarok mellett vidéken is telepítenek hasonló berendezéseket - a debreceni és füzesabonyi állomásokat érintő közbeszerzési eljárások már zajlanak. Ezeken a helyszíneken új audiovizuális gépi vezérlő berendezések lesznek, a gépi hanganyag előállítására pedig szintén a TTS technológiát alkalmazzák.
A Debrecent illető fejlesztésekről a helyi média híre alapján novemberben számoltunk be először. Itt az átszálló utasok dolgát is megkönnyítő 107 cm-es összesítő kijelzőket szerelnek fel a peronokra, a meglévő, elavult perontáblákat pedig új, 97 cm-es (38”) kijelzőkre cserélik. Az utasáramlási irányokra tekintettel további 107 és 183 cm (72”) méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzők, valamint „interaktív INFO oszlop” is elhelyezésre kerül a „Nagyállomás” (helyi zsargonban Debrecen állomást hívják így a Tócóvölgytől - Kisállomás - való megkülönítés érdekében) épületében. Ezzel együtt búcsúznak a lassan műszaki emléknek minősülő Pragotron lapozós kijelzők - ezek közül a legérdekesebb a debreceni állomás indulási oldalának jókora összesítőtáblája. Vajon gondolnak majd a szakemberek az egyik (vagy az) utolsó hazai Pragotron-összesítő megőrzésére valamilyen formában?
Füzesabonyban a tervek szerint LCD perontáblákat telepítenek; az állomásépületbe 107 illetve 183 cm-es összesítő kijelzők kerülnek, az aluljáróba 140 cm-es összesítő kijelzők illetve a vágányfeljárókhoz 97 cm-es kerülnek telepítésre. Mezőkövesden új audiovizuális gépi vezérlő berendezés létesül, az itt alkalmazott hangos utastájékoztatási technológia pedig szintén TTS-alapú lesz, a vidéki kisebb állomások között úttörő módon.

Búcsúzik a debreceni Pragotron-összesítő. Vajon mi lesz a sorsa a hazai vasúttörténet ezen érdekes darabjának?
(fotó: Magyarics Zoltán)

A mai hír igen örvendetes vonatkozása, hogy jelentős elmozdulást vetít előre az utastájékoztatás, különösen az operatív tájékoztatás vonatkozásában. A sajtóközlemény megfogalmazásában: „A fejlesztéseknél prioritást élveznek a szokásos tájékoztató összesítő kijelzőkön, perontáblákon felül az úgynevezett „havaria monitorok”. Ezek a monitorok nagyméretű, minimum 107 cm-es TFT kijelzők, alapesetben menetrendi összesítő információkat, reklámokat jelenítenek meg, rendkívüli esetben kizárólag a késési információkat, havaria helyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. MÁV által biztosított busz), időjárási információkat, stb. mutathatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többlet információkat az utasok számára.
További külön megemlítést érdemel a nagyméretű TFT kijelzővel szerelt infó-oszlopok elterjesztése is, melyek statikus verzióban alapvetően a menetrendi információk megjelenítésére szolgálnak, interaktív kiépítésben pedig további lehetőségek merülnek fel a felhasználó számára az interaktív felületen keresztül a beépített web böngésző segítségével. Az érintőképernyő segítségével az utasok plusz (MÁV portál, utazástervezési, átszállási, országos menetrendi /ELVIRA/, egyéb közlekedési, városi, stb.) információkat is elérhetnek.”

Remélhetőleg ezen fejlesztések nem állnak meg a most említett állomásokon, és a jövőben egységes(ebb) arculat és műszaki koncepció szerint megvalósuló fejlesztések szemtanúi lehetünk!


RegionalBahn információk / MÁV-START

12 megjegyzés:

  1. Ez a debreceni olyan pörgő-kattogó lapozós tábla, mint a szolnoki?

    Elavult megoldás, de működik, csak ne tartana olyan sokáig ameddig átíródik a tábla.
    A Keletiben remélem azért az eredményjelzőnek hívott mindentudó nagy kék táblát meghagyják az aluljáró kijáratnál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megoldását tekintve igen, mindkettő lapozós, de a debreceni egy generációval idősebb, csehszlovák Pragotron, míg Szolnokon emlékeim szerint olasz Solari van.

      A lapozóssal az a baj, hogy operatív helyzetben meg vagy lőve, a rendelkezésre álló táblákkal lehet csak gazdálkodni. Másrészt a menetrendváltások miatt a lapokat cserélgetni kell. Bár a debreceni Pragotron pl. nemrég is 'tudta' még a Puskin-expresszt például, ami bő évtizede nincs már.

      Törlés
  2. Gondolom Szalóczy Pali bácsi hangját nyugdíjazzák Debrecenben és a Keletiben is... :(

    VálaszTörlés
  3. "Búcsúzik a debreceni Pragotron-összesítő. Vajon mi lesz a sorsa a hazai vasúttörténet ezen érdekes darabjának?"
    Ha vasúttörténet, akkor a Vasúttörténeti Múzeumba kéne kerülnie.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kellene... aztán majd meglátjuk, hova kerül... Vasúttörténeti Múzeum nincs, a Vasúttörténeti Park környékén pedig elég sok érdekes és értékes dolog rozsdált már el szép csendben és érdektelenül. A Közlekedésiben is lenne helye ennek a táblának, de ott meg kb. 30 éve látványosan a nagy semmi történik a gyűjtemény bővülését illetően. A reményhal meg utoljára... :)

      Törlés
    2. A Park, arra gondoltam. Valamennyire csak működik az. Csak ugye a pénz. Amikor az aktuálisan használt dolgokra is szűkösen jut, a régiségekre még kevesebb.
      De van annyi berendezés, hogy jut a Közlekedésibe is. Utóbbiba tényleg elkélne egy alapos vérfrissítés.

      Törlés
  4. A Kelenföldi pályaudvar 14-15. vágányának a peronkijelzőit és az összesítőkijelzőt nem cserélik le digitálisra?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs tudomásunk ilyesmiről. Egyébként a keleföldi Solari lapozósok hazai viszonylatban a közepesen modern mezőnybe tartoznak, ezek cseréjénél vannak még sokkal égetőbb kérdések.

      Különben nem is olyan régen még a próbaüzem-matrica is rajta volt a 14. vágány peronkijelzőin: http://www.regionalbahn.hu/2012/12/kelenfold-a-varos-kapuja.html :)

      Törlés
    2. Nekem az a tippem, hogy Kelenföldön most már annyi minden lesz, hogy a vasútállomást is lassan felújítják, mert túlságosan kilóg a sorból, olyan lepukkant. Logikus lenne a magántőkét is bevonva valami pláza/irodaközpontot építeni. Berlinben működik, a Köki terminál viszont nem egy nagy sikersztori.

      Törlés
  5. Szerintem a Gyermekvasút eggyik végállomására rakhatnának egy-két pragotorn összesítőt vagy vágány táblát.

    VálaszTörlés
  6. 14-15. vg is le lesz cserélve

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erről megtudhatunk egy kicsit többet? Milyen program keretében és mire?

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.