2014. 02. 03.

MÁV-START: megújuló utastájékoztatási rendszerek

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START között megkötött Közszolgáltatási Szerződés fontos elvárásokat támaszt az utastájékoztatást illetően is a vasúttársasággal szemben. A MÁV-START ennek jegyében lehetőségeihez mérten igyekszik fejleszteni a hangos és vizuális utastájékoztatási rendszereket. Mai sajtóközleményük szerint Budapest-Keleti pályaudvar, Debrecen, Füzesabony és Mezőkövesd állomások utasai találkozhatnak a közeljövőben megújult utastájékoztató berendezésekkel. Fontos változás, hogy terjed a kor technikai színvonalát jelentő TTS, azaz a leírt szöveget gépi úton hanggá alakító text-to-speech technológia.



Amint a MÁV-START közleményében írja: „A vasúttársaságnál stratégiai cél a Közszolgáltatási Szerződésben foglalt, állomási utastájékoztatási szolgáltatásminőség minél szélesebb körben történő garantálása, a technikai berendezések üzemeltetőjeként a műszaki feltételek biztosítása.” Ennek jegyében idén jelentősen megújulnak a Budapest-Keleti pályaudvaron, továbbá a debreceni, a füzesabonyi, mezőkövesdi állomásokon található utastájékoztató rendszerek, míg a budapesti Nyugati pályaudvaron a meglévő technikai berendezéseket egészítik ki újabb vizuális elemekkel.

A MÁV Zrt. 2013-ban írt ki közbeszerzési eljárást az említett pályaudvarok és állomások utastájékoztatásának fejlesztésére, a Keleti és a Nyugati pályaudvarokat érintő, 252 illetve 23 millió forintból megvalósuló korszerűsítés eredményét pedig nyárra már az utasok is érzékelhetik. Amint a MÁV sajtósai írják: „Budapest-Keleti pályaudvaron korszerű, új audiovizuális gépi vezérlő berendezést építenek ki. Az élőszavas utastájékoztatás mellett a hanganyagának előállítása TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Az üzembiztonsági és a környezeti zajártalomra vonatkozó előírásoknak megfelelő, de zajos akusztikai környezetben is jó érthetőséget biztosító új hangrendszer telepítése is megvalósul a külső és belsőtéri hangsugárzókkal. A meglévő, mára elavult vágányvég kijelző táblákat korszerű kijelzők váltják fel. A pályaudvar területén az utasáramlási irányok figyelembe vételével 107 cm (42”) és 140 cm (55”) méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzők, illetve a rendkívüli helyzetekben történő plusz információk átadása érdekében további kijelzők is tájékoztatják majd az utasokat. A Nyugati pályaudvaron a meglévő utastájékoztató rendszer bővítéseként 107 cm méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzőket helyeznek el.”

A nyugat-európai vasutaknál már jó ideje bevett megoldásnak számító TFT-kijelzők terjedése mellett az igazi újítás a text-to-speech technológia alkalmazása. Ez elvileg javíthatja az operatív tájékoztatás minőségét is, így kíváncsian várjuk a gyakorlati megvalósítást! A budapesti fejpályaudvarok mellett vidéken is telepítenek hasonló berendezéseket - a debreceni és füzesabonyi állomásokat érintő közbeszerzési eljárások már zajlanak. Ezeken a helyszíneken új audiovizuális gépi vezérlő berendezések lesznek, a gépi hanganyag előállítására pedig szintén a TTS technológiát alkalmazzák.
A Debrecent illető fejlesztésekről a helyi média híre alapján novemberben számoltunk be először. Itt az átszálló utasok dolgát is megkönnyítő 107 cm-es összesítő kijelzőket szerelnek fel a peronokra, a meglévő, elavult perontáblákat pedig új, 97 cm-es (38”) kijelzőkre cserélik. Az utasáramlási irányokra tekintettel további 107 és 183 cm (72”) méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzők, valamint „interaktív INFO oszlop” is elhelyezésre kerül a „Nagyállomás” (helyi zsargonban Debrecen állomást hívják így a Tócóvölgytől - Kisállomás - való megkülönítés érdekében) épületében. Ezzel együtt búcsúznak a lassan műszaki emléknek minősülő Pragotron lapozós kijelzők - ezek közül a legérdekesebb a debreceni állomás indulási oldalának jókora összesítőtáblája. Vajon gondolnak majd a szakemberek az egyik (vagy az) utolsó hazai Pragotron-összesítő megőrzésére valamilyen formában?
Füzesabonyban a tervek szerint LCD perontáblákat telepítenek; az állomásépületbe 107 illetve 183 cm-es összesítő kijelzők kerülnek, az aluljáróba 140 cm-es összesítő kijelzők illetve a vágányfeljárókhoz 97 cm-es kerülnek telepítésre. Mezőkövesden új audiovizuális gépi vezérlő berendezés létesül, az itt alkalmazott hangos utastájékoztatási technológia pedig szintén TTS-alapú lesz, a vidéki kisebb állomások között úttörő módon.

Búcsúzik a debreceni Pragotron-összesítő. Vajon mi lesz a sorsa a hazai vasúttörténet ezen érdekes darabjának?
(fotó: Magyarics Zoltán)

A mai hír igen örvendetes vonatkozása, hogy jelentős elmozdulást vetít előre az utastájékoztatás, különösen az operatív tájékoztatás vonatkozásában. A sajtóközlemény megfogalmazásában: „A fejlesztéseknél prioritást élveznek a szokásos tájékoztató összesítő kijelzőkön, perontáblákon felül az úgynevezett „havaria monitorok”. Ezek a monitorok nagyméretű, minimum 107 cm-es TFT kijelzők, alapesetben menetrendi összesítő információkat, reklámokat jelenítenek meg, rendkívüli esetben kizárólag a késési információkat, havaria helyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. MÁV által biztosított busz), időjárási információkat, stb. mutathatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többlet információkat az utasok számára.
További külön megemlítést érdemel a nagyméretű TFT kijelzővel szerelt infó-oszlopok elterjesztése is, melyek statikus verzióban alapvetően a menetrendi információk megjelenítésére szolgálnak, interaktív kiépítésben pedig további lehetőségek merülnek fel a felhasználó számára az interaktív felületen keresztül a beépített web böngésző segítségével. Az érintőképernyő segítségével az utasok plusz (MÁV portál, utazástervezési, átszállási, országos menetrendi /ELVIRA/, egyéb közlekedési, városi, stb.) információkat is elérhetnek.”

Remélhetőleg ezen fejlesztések nem állnak meg a most említett állomásokon, és a jövőben egységes(ebb) arculat és műszaki koncepció szerint megvalósuló fejlesztések szemtanúi lehetünk!


RegionalBahn információk / MÁV-START

12 megjegyzés:

  1. Ez a debreceni olyan pörgő-kattogó lapozós tábla, mint a szolnoki?

    Elavult megoldás, de működik, csak ne tartana olyan sokáig ameddig átíródik a tábla.
    A Keletiben remélem azért az eredményjelzőnek hívott mindentudó nagy kék táblát meghagyják az aluljáró kijáratnál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megoldását tekintve igen, mindkettő lapozós, de a debreceni egy generációval idősebb, csehszlovák Pragotron, míg Szolnokon emlékeim szerint olasz Solari van.

      A lapozóssal az a baj, hogy operatív helyzetben meg vagy lőve, a rendelkezésre álló táblákkal lehet csak gazdálkodni. Másrészt a menetrendváltások miatt a lapokat cserélgetni kell. Bár a debreceni Pragotron pl. nemrég is 'tudta' még a Puskin-expresszt például, ami bő évtizede nincs már.

      Törlés
  2. Gondolom Szalóczy Pali bácsi hangját nyugdíjazzák Debrecenben és a Keletiben is... :(

    VálaszTörlés
  3. "Búcsúzik a debreceni Pragotron-összesítő. Vajon mi lesz a sorsa a hazai vasúttörténet ezen érdekes darabjának?"
    Ha vasúttörténet, akkor a Vasúttörténeti Múzeumba kéne kerülnie.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kellene... aztán majd meglátjuk, hova kerül... Vasúttörténeti Múzeum nincs, a Vasúttörténeti Park környékén pedig elég sok érdekes és értékes dolog rozsdált már el szép csendben és érdektelenül. A Közlekedésiben is lenne helye ennek a táblának, de ott meg kb. 30 éve látványosan a nagy semmi történik a gyűjtemény bővülését illetően. A reményhal meg utoljára... :)

      Törlés
    2. A Park, arra gondoltam. Valamennyire csak működik az. Csak ugye a pénz. Amikor az aktuálisan használt dolgokra is szűkösen jut, a régiségekre még kevesebb.
      De van annyi berendezés, hogy jut a Közlekedésibe is. Utóbbiba tényleg elkélne egy alapos vérfrissítés.

      Törlés
  4. A Kelenföldi pályaudvar 14-15. vágányának a peronkijelzőit és az összesítőkijelzőt nem cserélik le digitálisra?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs tudomásunk ilyesmiről. Egyébként a keleföldi Solari lapozósok hazai viszonylatban a közepesen modern mezőnybe tartoznak, ezek cseréjénél vannak még sokkal égetőbb kérdések.

      Különben nem is olyan régen még a próbaüzem-matrica is rajta volt a 14. vágány peronkijelzőin: http://www.regionalbahn.hu/2012/12/kelenfold-a-varos-kapuja.html :)

      Törlés
    2. Nekem az a tippem, hogy Kelenföldön most már annyi minden lesz, hogy a vasútállomást is lassan felújítják, mert túlságosan kilóg a sorból, olyan lepukkant. Logikus lenne a magántőkét is bevonva valami pláza/irodaközpontot építeni. Berlinben működik, a Köki terminál viszont nem egy nagy sikersztori.

      Törlés
  5. Szerintem a Gyermekvasút eggyik végállomására rakhatnának egy-két pragotorn összesítőt vagy vágány táblát.

    VálaszTörlés
  6. 14-15. vg is le lesz cserélve

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erről megtudhatunk egy kicsit többet? Milyen program keretében és mire?

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.