2013. 11. 06.

Búcsúznak a Pragotronok

Hosszú-hosszú évek, évtizedek óta része a debreceni vasútállomásnak a csehszlovák eredetű lapozós utastájékoztató tábla. Most eltűnhet a berendezés és Debrecen mellett további két állomáson jelenhet meg korszerűnek mondott, színes kijelzőkkel rendelkező vizuális utastájékoztató rendszer.



A Dehír értesülései szerint a vizuális és hangos utastájékoztató berendezések telepítésére írt ki közbeszerzési pályázatot a debreceni, a füzesabonyi és a mezőkövesdi vasútállomáson a MÁV Zrt. E helyszínek közül a debreceni Nagyállomáson már most is van működő és korához képest igencsak jól működő utastájékoztató rendszer: az 1970-es évek végén, az 1980-as évek elején telepített Pragotron márkájú lapozós kijelzők. A Nagyállomás épületében egy összesítő tábla és vágányonként kettő, az aluljáróban az első vágány kivételével vágányonként még további két tábla tájékoztatja az utasokat a mai napig.
A rendszer hátránya, hogy a kijelzők lapjait a menetrendváltozások esetén, különösen akkor, ha új célállomás vagy új vonatnem, vonatnév kerül a rendszerbe, újra kellett festeni. Emiatt is lehetett az, hogy számos olyan vonat maradt a táblák készletében, amelyek ma már nem léteznek – de hátha jók lesznek még valamikor. Így szerepelhet benne a Budapest-expressz, a Claudiopolis, a Varadinum, a Westel IC, az Arrabona, az Amicus, a Puskin, hogy csak néhány nevet említsünk. Mit mondjunk: instant nosztalgia.

Az aluljárókban a hírek szerint a jövőben nem lesz utastájékoztató tábla, csak a peronokon. A lapozós Pragotronok eltűnhetnek a cívis városból – egy szelet vasúttörténet merülhet feledésbe

A hírek szerint a Nagyállomásra összesen negyven darab kisebb és nagyobb méretű utastájékoztató kijelzőt helyeznek ki. A TFT-monitorokból álló rendszer a szabadban is megbízhatóan működik, napsütésben is jól olvasható. A most kiírt tender szerint a későbbi nyertesnek minden vágányhoz, mindkét irányba fel kell majd szerelnie egy-egy TFT-kijelzőt. Ezen túl perononként két-két, 107 centiméter átmérőjű külsőtéri összesítő kijelzőt is felszerelnek. Ugyanilyen összesítő kijelzőből öt darab kerül a felvételi épületbe, és elbontják a felvételi épület peronok felőli oldalán, a kijárat feletti falsíkon a meglévő pergőlapos berendezést is. Ehelyett két, egyenként 152 centiméter átmérőjű összesítő TFT-kijelzőt raknak fel. Emellett az ügyfélpontba is kihelyeznek egy 107 centiméter átmérőjű kijelzőt és egy infóoszlopot is. Az üzemi épületben, a forgalmi irodában pedig két 107 centiméter átmérőjű TFT összesítő kijelzőről tájékozódhatnak majd a vasutasok.

A lapozós táblákból álló rendszer a gondos karbantartásnak köszönhetően szinte hiba nélkül működik a mai napig Debrecenben. A képen látható összesítőtáblától is búcsúzhatunk

A beruházás része a hangos utastájékoztatásban a TTS technológia telepítése. Ez a technológia képes arra, hogy a beírt szöveges információkat hangos formára alakítsa, azaz gyakorlatilag felolvassa. Az kérdés, hogy ki fog beszélni az állomáson, de nagy valószínűséggel búcsúzhatunk a megszokott Szalóczy Pál-féle hangoktól, amelyek évtizedek óta jellemzik a Nagyállomás életét és Rábai Balázs, finoman fogalmazva is kétes színvonalú szövegeit hallhatjuk majd.

Klasszikus hang, klasszikus bemondások Debrecenből. Ezektől is búcsúzhatunk?

A tenderre az érdeklődő cégek 2013. december 12-éig jelentkezhetnek, és igen sok idejük lesz a beruházás megvalósítására: a szerződéskötéstől számított 240 napon belül kell végezniük a munkával.

Bár a környezet nem túl szép, a táblák mégis kiválóan megállták a helyüket az aluljáróban
(fotók: Magyarics Zoltán)

Az viszont kérdés, hogy mi lesz a frissen felszerelt berendezésekkel a Nagyállomás átépítése során? A tervezési szakasz lezárulta után az intermodális központ kivitelezésére a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban pályáznának, s a remények szerint 2015-ben kezdődne el az építkezés. Ennek becsült költsége 22 milliárd forint. Ha minden jól alakul, a létesítmény pedig akár 2018-ban el is készülhet. Hogy a hamarosan Debrecenbe telepített utastájékoztató kijelzőket beépítik-e az intermodális központba is vagy oda egy új rendszert vesznek, arról egyelőre nincs hír. Nem lenne hátrány, ha a most beszerzendő rendszer képes lenne helytállni a majdani feladatok kapcsán is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.