2014. 02. 07.

Zónaváltók

Több település is szeretne bekerülni Berlin környékén a C betűvel jelzett tarifaövezetbe – az ottlakók így olcsóbban utazhatnának a fővárosba. Akik pedig ezt használnák, azok javarészt már most is ingáznak Berlinbe, csak éppen drága pénzért.


A német fővárosban és térségében hosszú évtizedek óta több zónás díjszabási rendszer van érvényben. Az „A” zóna a Ringbahnon belüli terület; a „B” a Ringbahn és a városhatár közötti rész; a „C” pedig a várost körülvevő övezet, jellemzően a vasúti és az autópálya-körgyűrűn belülre eső rész – de tartozik többek között Potsdam, Brandenburg tartomány fővárosa is. A több zónás rendszer nem okozott gondot eddig sem, hiszen a vonaljegyek is legalább az AB vagy a BC zónákra érvényesek.

A Potsdamból Schönefeldre közlekedő regionális vonat Ferchben. A település nem része a C zónának, de a vasútállomás igen, így a vonatra érvényes a C zónás jegy is
(fotók: Halász Péter)

A C zónán túli részre külön kiegészítő jegy kell, amely bár néhány eurós tétel, mégis komoly érvágást jelent a mindennap utazóknak. Emiatt szeretné két település, többek között Beelitz-Heilstätten és Ferch, egy picivel bentebb kerüljenek, nevesül a C zóna – oda, ahova egyébként járásuk, Potsdam-Mittelmark java része tartozik. Ferch esetében egyébként is pikáns a helyzet: a település egy részének vasútállomása (Lienewitz, illetve Schwielowsee) amúgy is a C zónába tartozik. Ha a teljes települést átsorolnák a berlini C zónába az itt élők olcsóbban ingázhatnának a főváros és a lakóhelye között. A dolgok kuszaságához még az is hozzátartozik, hogy például Ferch esetében a teljes település része a potsdami C zónának, ami viszont nem azonos és nem azonos kiterjedésű a berlini C zónával.
A közlekedési szövetség bevételkiesését a települések vállalnák – nyilatkozták az önkormányzatok. Az ötlet mellett szól, hogy terítéken van a tartományi és a szövetségi fővárosba vezető közlekedési kapcsolatok fejlesztése is, így mindenképpen megérné átsorolni a településeket a másik díjszabási zónába.
A zónabeli átsorolásról a végső döntést a VBB hozza majd meg, miután konzultált a két megrendelő tartomány, Berlin és Brandenburg illetékeseivel.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. "Érdekesség, hogy például Ferch településen vezet át a Potsdam és Schönefeld között közlekedő személyvonat útvonala és bár a település már nem tartozik a C zónába, a vonaton érvényes az átutazók C zónára érvényes jegye. "

    Ferch-Lienewitz két C-zónában is benne van, P-C és B-C része is.
    A "sima" Ferch csak P-C zóna része, de ezt a nevű megállót meg nem találtam meg.
    Itt a 607-es ferchi buszra kellene kiterjeszteni a C zóná(ka)t.

    Beelitz-Heilstätten is távol van az "anyatelepüléstől", Beelitz vasúti megálló meg a központban.

    VálaszTörlés
  2. Irigylem a problémáikat. Tényleg. Nem jöhetnének ide átvenni a mi(ni)sztériumunkat tíz évre. Elég három is.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.