2014. 03. 03.

Sárga Urbos lesz

Hosszas huzavona után jogerőssé vált a budapesti villamostender eredménye. A budapesti utasoknak pedig ez azt jelenti, hogy érdemes lesz Debrecenbe látogatni, ahol már közlekednek a frissen átadott 2-es villamos vonalán a spanyol CAF villamosai. Hasonlók jönnek Budapestre is, csak hosszabbak lesznek.


A spanyol CAF nyerte a budapesti villamostendert: a BKK közleménye szerint az első 34 méteres villamos 2015 szeptemberében, az első 54 méteres kocsi 2016 márciusában érkezik majd meg. Az utolsó kocsikat 2016 májusában szállítja a spanyol gyártó. A most megkötendő szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten.


A tender keretében érkező villamosok közül 25 darab 34 méteres és 12 darab 56 méteres szerelvény lesz. a beszerzés értéke mintevgy 44,1 milliárd forint. A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg felújítás alatt álló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között várhatóan 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra fognak kerülni. Az említett pályaépítési és felújítási projekt keretében a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények az ugyancsak jelenleg döntően európai uniós forrásból megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni. Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamossal nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás – írja a BKK.


Az új járművek teljes hosszban alacsonypadlósak,  utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a villamosok használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A budapesti járműveket a BKK előírásának megfelelően két hosszváltozatban szállítja le a gyártó. A rövid változat 34,2 méter hosszú és 200 fő a szállítási kapacitása, amiből 46 lesz ülőhely. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 fő szállítására alkalmas, amiből 81 ülőhely. Szélességük egységesen 2,4 méter.


A jármű utastere nyáron légkondicionált, télen fűtött, valamint kamerákkal is fel lesz szerelve, mindamellett, hogy a FUTÁR-ba is integrálva lesz a járműfedélzeti utastájékoztató rendszer. 
A további 87 darab lehet vegyesen rövid és hosszú jármű is, valamint lehetőség van ezen belül húsz felsővezeték nélküli üzemre alkalmas jármű vásárlására is, mely a 2-es villamos tervezett rekonstrukciója kapcsán merülhet fel – itt a Kossuth Lajos tér térségében merült fel a felsővezeték elhagyása.


Az új CAF-villamosok forgalomba állításával lehetőség nyílik a villamosállomány fiatalítására: a spanyol kocsik a legöregebb Ganz-csuklósokat váltják majd fel.

(grafika: CAF / BKK)

RegionalBahn információk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.