2014. 02. 26.

Átadták Debrecen második villamosvonalát

Február 26-án délelőtt ünnepélyes külsőségek között átadták Magyarország legújabb villamosvonalát, a debreceni 2-es villamost. A cívisvárosban hosszú évtizedek után számos helyi vicc veszti ezzel élét, egyúttal pedig értelmet nyer a villamosok kijelzőjén látható szám - mivel most már tényleg figyelni kell, melyik viszonylatra szállunk. Az átadás a Városháza és a Nagytemplom közötti szakaszon zajlott, az utazóközönség pedig azonnal birtokba is vehette az új vonalat. Kattintsanak képriportunkért!



A debreceni közbeszédben örök élcelődés tárgya volt a város egyetlen villamosának viszonylatszáma - elvégre minek az 1-es, ha nincs 2-es? Most már van, ugyanis szűk négy évtized után társat kapott a Nagyállomástól a Nagyerdőig futó villamosvonal. A 2-es villamos a Nagyállomástól a Tanítóképző Főiskoláig közös nyomvonalon fut az 1-es vonallal, onnan pedig a Csemete utca–Nádor utca–Thomas Mann utca útvonalon éri el a végcélt jelentő újkerti lakótelepet, hogy a Békessy Béla utca–Böszörményi utca–Doberdó utca nyomvonalú „óriáshurokban” visszafordulva vegye az irányt ismét a belváros felé.
Az új vonalat ma délelőtt adták át hivatalosan is a forgalomnak, a kampányidőszakhoz méltóan pedig komoly felhozatal volt az országos és helyi politika szereplőiből. Mi tagadás, a 2-es villamos régi álom, és a projektet övező csúszások, valamint a vesztes pályázók által kutyakomédiává tett járműbeszerzés után már ideje volt a boldog végkifejletnek. A medve bőrére azért ne igyunk előre: a mai átadás csak a tesztüzem kezdete, ugyanis a végleges működési engedélyt egy hónapos, komolyabb üzemzavartól mentes próbaüzem után kapja meg az új villamos. A párhuzamosan közlekedő buszok még három napig állnak az utasok rendelkezésére, azonban jövő hétvégétől már csak a villamossal utazhatunk az egykori 31-es/32-es útvonalán. Lássuk, hogyan is fest az első üzemnap az új CAF-villamosokkal!

Bevetésre vár két új CAF-villamos a Kossuth téren: az indulás napjára 13 kocsi kapott hatósági engedélyt

Az 516-os kocsi várta a meghívott vendégeket egy bemutatókörre

A nagy számban kivezényelt polgárőrök osztogatták az első napokban ingyenesen adott emlékjegyeket a nagyközönségnek

A cívisváros főterén zajlott átadási ünnepségre sokan voltak kíváncsiak

Az átadáson elhangzott: Debrecen közösségi közlekedésének járműparkja az egyik legfiatalabb Magyarországon - a buszok átlagéletkora 5 év alatti, a kötött pályás járműveké pedig az új CAF-villamosok érkezésével 11 év alá csökkent. A most forgalomba álló járművek a kor követelményeinek megfelelően teljesen alacsonypadlós, azaz akadálymentes kivitelűek. Kósa Lajos polgármester megköszönte az Európai Unió támogatását (a pálya költségének 80%-át állta az Unió), és ígéretet tett, hogy nyárra a pálya környezetét is rendbe teszik - immáron hazai forrásból, melyért a Kormánynak mondott köszönetet. Jesus Esnaola, a CAF vezérigazgatója beszédében kiemelte: villamosaik már a világ számos városában bizonyítottak, és örül, hogy immár Debrecenben is az Ő járműveik szolgálhatják az utazóközönség igényeit.

A rend kedvéért emlékezzünk meg az előzményekről is! A 2-es villamos ötlete már a kilencvenes években felmerült, azonban a többi közlekedésfejlesztési megaprojekthez hasonlóan ennek realizálódásához is az Európai Uniótól kapott forrásokra volt szükség. Az eredetileg tervezett átadás 2012. májusában lett volna, ám 2012 áprilisában készült képriportunk még nulla készültséget, vagy éppen tatárdúlást idéző állapotokat mutatott be. Tavaly áprilisban már sikerült eltalálni a céldátumot, ám az építkezés még leginkább csak állt, a munka leginkább a kivitelező és alválallkozók közötti „szájkaratéban” merült ki. Valami haszna viszont csak van annak, hogy négyévente választásokat tartunk, ugyanis a bűvős dátumhoz közeledve látványosan felpörögtek az események. 2013 májusában megérkezett a CAF zaragozai üzeméből az első villamos, melyet júniusban a városlakók is megtekinthettek, sőt augusztusban már az új vonal egy szakaszán, a Nádor utcáig próbázhatott az úttörő jármű. Novemberre aztán a pálya utolsónak elkészült szakaszán is feszültség alá helyezték a felsővezetéket, decemberben pedig előkarácsonyi ajándékként az NKH típusengedélyét is megkapták az új villamosok. Nehéz kezdet után kifejezetten gördülékenyre sikerült a folytatás, melynek végeredményeképpen ma megindulhatott a menetrend szerinti forgalom az új vonalon!

Régi és új, vagy inkább új és legújabb – egymás mellett pihen a Nagyállomás előtt a két debreceni villamosvonal egy-egy jellemző járműve, a Ganz KCSV 6-os és a CAF Urbos 3

2-es villamos indul a Nagyállomás előtti megállóból, miközben márkatársa éppen visszaérkezik a végállomásra. A debrecenieknek mától nem árt figyelni a viszonylatszámokat, most már lehet „rossz villamosra” szállni...

Útban az új villamos, immár utasokkal a fedélzetén

A Dózsa György utca és az Ibolya utca sarkán lévő megálló

A Békessy Béla utcánál halad az új villamos az óriáshurok utolsó méterein

Villamos érkezik a Békessy Béla utcai megállóba

A megállótáblák ízléses kialakítására nem lehet panasz. Más kérdés, hogy a kiírt érkezési időpontok egyelőre jelentős eltérést mutatnak a valóságtól; remélhetőleg a próbaüzem során sikerül üzembiztossá tenni a valós idejű járműkövetést

A Doberdó utcai végállomás felől a Böszörményi útra vezető ívben suhan az 511-es kocsi

A villamossal kapcsolatban kérdőjelek azért maradtak az átadást követően is. Az egyik a menetrend, melyet alig két héttel a megnyitó előtt tartottak érdemesnek kihirdetésre, a buszos hálózat tervezett változásaival egyetemben. A fáma sokáig a 31-es és 32-es buszok által közösen biztosított 4 perces csúcsidei követésről szólt, ám ez a közös szakasz elvileg 2 percesre adódó követése miatt amúgy is kihegyezettnek tűnő menetrend csak egy-egy rövid időszakban köszön vissza a végleges menetrendben. A 2-es villamos évtizedesre nyúló története ugyanis sajátos dilemma elé állította a várost és a DKV-t: mire elkészült a vonal, az utasszám annyira lecsökkent, hogy a buszoknál másfélszer nagyobb befogadóképességű villamosokat a számítások szerint csúcsidőben is elég lenne 7-8 percenként indítani. Persze ilyesmit választások előtt nem lehet meglépni (vö. nem lesz gázáremelés), így a jelek szerint az április elejét követő időszakra hárul majd a menetrend finomhangolása. Ami talán ennél is nagyobb baj, az az új villamosvonal beindítását övező koncepciótlanság – amint a DERKE civil szervezet képviselőivel készült interjúnkon is átszűrődik, a város közösségi közlekedéséből sok ponton hiányzik a következetes és nyíltan vállalt rendezőelv. Reméljük, az új villamos nem torzóként maradt kirakatberuházásként marad meg a közlekedéstörténetben!



Az utolsóként elkészült szakaszon itt-ott a befejezetlenség hangulata uralkodik. Jó példa erre a Békessy Béla utca, ahol mintha elmaradtak volna a végső simítások; a polgármester ígéretei szerint ezt már a magyar Kormány által biztosított forrásokból fogják elvégezni ez év nyaráig
(fotók: Olvasónktól)


Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.