2014. 03. 11.

Egységesített viszonylatok

Egységes viszonylatjelzési rendszert vezetnek be a decemberi menetrendváltástól Alsó-Szászország regionális vonatai tekintetében. Az új rendszerben az elképzelések szerint az utasok pontosabban és gyorsabban eligazodhatnak a széles kínálatban.


A 2014 decemberében életbe lépő 2014-2015-ös menetrendben már egységes elvek szerint számozott és jelzett regionális vasúti viszonylatok közül válaszhatnak az utasok Alsó-Szászországban, a tartományi közlekedésszervező, az LNVG által megrendelt viszonylatok esetében. Az LNVG ugyanis követi például a VBB példáját, ahol szintén a decemberi menetrendváltástól lesz egységes a vonatnemek jelzése.
Az LNVG tervei szerint a jelenlegi, üzemeltetőtől függő jelzések eltűnnek majd és egységesen RegionalExpress (RE), RegionalBahn (RB), S-Bahn (S) és Regio-S-Bahn (RSB) marad majd a kínálatban. Így tehát a NordWestBahn vagy a Metronom által üzemeltetett járatok a jövőben az NWB, illetve az ME jelzés helyett az RE, RB vonatnemeket viselik majd.

Az Uelzenből Hamburgba tartó Metronom-vonat ME helyett decembertől RE3-as lesz majd az LNVG területén, míg Hamburgban R30-as jelzést visel majd. Ha pedig személyvonatoként Lüneburg felől érkezik, akkor a mai MEr jelzés helyett RB31-es, illetve R30-as számot viselnek majd
(fotó: Magyarics Zoltán)

Emellett változik a viszonylatok számozási rendszere is. A jövőben az egy számjegyből álló jelzéseket jellemzően a ritkán megálló, gyors RE-vonatok kapják majd meg, a kétszámjegyű jelzéseket pedig a lassabb, mindenhol megálló RB-k kapják majd.
Az LNVG elképzelései szerint így az utasok könnyebben eligazodhatnak majd a kínálatban és számos félreértést előzhetnek meg a megállási rend, megállók sűrűsége és persze az elvárt szolgáltatási színvonal tekintetében.
A dolog pikantériája, hogy Hamburg térségében, a HVV is újított a viszonylatszámozási rendszeren. A decembertől bevezetendő rendszerben a viszonylatok egységesen R betűjelet kapnak és két számjegyű jelzst viselnek majd. A 0-ra végződő számokat kapják a jelenlegi RegionalExpress-vonatok, a többi számot a jelenlegi RB-k kapják meg.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Ezek nagyjából hogyan feleltethetők meg a magyar vonatnemeknek? RE = sebesvonat (vagy zónázó), RB = személyvonat, az S-Bahn az a HÉV jellegű izé, ezt tudom, de az RSB az kb. micsoda? Gyorsított HÉV?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az RSB nem feltétlenül „gyorsított HÉV”, ahogy az S-Bahn-t sem éppen „HÉV”-ként aposztrofálnám. Az RB és az S között kb. olyan a viszony, mint itthon az elővárosi és a zónázó vonatok között. Az S az lényegében elővárosi vonat, az RSB pedig az RB és az S keveréke, pl. az RSB túlmegy a zónahatáron. De van ahol egyébként amolyan „gyorsított S-Bahn” formában jelenik meg. Tehát a RegionalBahn-tól „lefelé” nem vonnék párhuzamot a magyarországi járattípusokkal, mert nem igazán lehet megfeleltetni őket egymásnak.

      Megjegyzem, az RE és az RB esetében sem tenném ezt, mert teljesen más a szerepe egy RE-nek, mint egy magyar sebesnek: az RE-k és az RB-k szinte kizárólag regionális igényeket szolgálnak ki, míg egy magyar sebes éppen nem feltétlenül és kizárólag tesz így. Ellenben persze Németországban is vannak kivételek, pl. a Hof felé közlekedő maratoni RE-k, amik amolyan InterRegio-pótlók.

      Törlés
    2. Köszi az okosítást! :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.