2014. 03. 20.

Hosszútávú hibridteszt

Két éven keresztül teszteli próbaüzem keretében a Volvo egyik szóló hibrid autóbuszát a potsdami ViP. A brandenburgi tartományi székhelyen egy azonos körülmények között közlekedő, Euro-5-ös normát teljesítő dízelbusszal vetik össze a hibridet.


A Volvo szóló hibridbuszát teszik próbára Potsdamban. A ViP-nél nem ez az első hibrid autóbusz, 2013 nyarán például egy MAN-t teszteltek néhány hétig. Most viszont egészen hosszú ideig, két évig marad a brandenburgi városban a próbakocsi, amelyik a 692-es (Klinikum–Institut für Agrartechnik) és a 696-os (S Griebnitzsee–Drewitz, Robert-Baberske-Straße) vonalin teljesít majd szolgálatot. A ViP a teszt során egy meglévő, az Euro-5-ös kibocsátási normákat teljesítő dízelbusszal veti majd össze a hibrid kocsival szerzett tapasztalatokat.
A ViP egyébként már tesztelt 2013 elején egy hasonló hibrid-Volvót, a mostani kocsi a korábbi nagyobb teljesítményű változata.
A kísérleti üzemet a drezdai Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme szakmai felügyelet mellett bonyolítja a ViP. A szakemberek végzik majd az adatok gyűjtését és értékelését. Olvier Glaser, a ViP technikai vezetője azt is jelezte: az autóbusz tesztüzeme során minden évszakban szerezhetnek majd tapasztalatokat a járművel, ami különösen fontos a jövőbeni üzemeltetők számára. Hozzátette: viszonylag változatos körülményeket kínál a két kiválasztott viszonylat, hiszen a kertvárosi és a vidékies vonalvezetés mellett a belvárosi forgalmi helyzetekben is kipróbálhatják a járművet.

A potsdami ViP új Volvo 7900-as hibrid tesztbusza
(fotók: Marcel Wittich / www.busse-und-bahnen.com)

A ViP gazdasági vezetője, Martin Grießner kitért arra a projekt kapcsán, hogy a hibrid autóbuszok valóban drágábban szerezhetők be, de reményeik szerint a próbaüzem bebizonyítja azt a feltevést, hogy a megspórolt üzemanyag-mennyiség miatt valójában olcsóbbak ezek a járművek a városi közlekedési társaságok számára.
A tesztjármű egy Volvo 7900-as hibrid autóbusz, amelynek hajtásáról egy Volvo D5F215 típusú, 161 kW teljesítményű és 800 Nm forgatónyomaték leadására alkalmas dízelmotor gondoskodik. A motor teljesíti az Euro-5-ös és az EEV károsanyag-kibocsátási normák előírásait is. A villamos hajtásról egy 120 kW teljesítményű, ugyancsak 800 Nm forgatónyomatékú villamos motor gondoskodik. A hajtásrendszer kialakításánál fogva a dízel és a villamos motor együtt dolgozik, illetve a fedélzeti vezérlés dönti el, hogy az éppen szükséges teljesítményhez melyik motornak milyen mértékben kell dolgoznia. Alapesetben az autóbusz az akkumulátorban tárolt villamos energia segítségével indul el és gyorsít fel, menet közben kapcsolódik be a dízelmotor, amely a hajtást biztosítja a továbbiakban, illetve generátor segítségével áramot termel a következő induláshoz.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.