2014. 08. 14.

Kihasználatlan metrókocsik Berlinben

Többszász metrókocsi tölti kihasználatlanul a napokat Berlinben. A BVG szerint a csúcsidőszakokban a járműflotta 18 százalékát nem használják, azok a járművek tétlenül pihennek a kocsiszínekben. Ezen készül változtatni a közlekedési cég.


Meglepően hangzik, de igaz: a berlini metróflotta jelenleg 1238 utasszállításra alkalmas járművet számlál, ám a csúcsidőszakokban is legfeljebb csak 1010 járművet adnak ki forgalomba. Igaz, a „pihenő” járművek számában nem csak a valóban tétlen kocsik vannak benne, hanem a javításon lévő vonatokat is beleszámolták. Ám a kihasználatlan járművek 18%-os aránya még így is túlságosan magas a BVG szerint. Ám ennek magyarázata az, hogy a kis- és nagyprofilú hálózaton eltérő járművek közlekednek, eltérő műszaki adottságokkal, emiatt bizonyos tekintetben minden tartalékkapacitást duplán kell számolni.

Sok a telephelyen pihenő metró, de a BVG tervei szerint hamarosan inkább pénzt termelnek majd a vonatok
(fotók: Halász Péter)

Ellenben azt sem szabad elfelejteni, hogy a BVG nem saját maga dönti el, hogy mennyi kocsit kell forgalomba adni, hiszen a közszolgáltatást megrendelő szervezet dönt erről – persze többletvonatokat indíthat a szolgáltató, ám kifizetve az a teljesítmény (megrendelés híján) nem lesz. Korábban viszont már beszámoltunk róla: komoly menetrendi változtatásokra készülnek a tanév kezdetén, augusztus 24-én: többek között az U1-es és az U2-es metró vonalán – a többletteljesítményhez pedig a rendelkezésre álló járműveket használják majd fel.
Ám még így is marad több „felesleges” jármű: az U1-es esetben 22, míg az U6-os vonal esetén 18 járművet lehetne még felhasználni – hogy pontosan hogyan alakul majd mindez, arról később döntenek, többek között az augusztusi sűrítések eredményeit is értékelve. Az előzetes elképzelésekről azonban annyit lehet tudni, hogy a csúcsidőben a szokásos 5 perces követést 4 percre sűrítenék, ami Berlin esetén valóban jelentős előrelépést jelent, hiszen a legtöbb metróvonalon nincs 5 percnél sűrűbb közlekedés a csúcsidőszakban sem.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.