2014. 09. 08.

Úton Moszkvába

Elkészült a Stadler Rail altenrheini műhelyében az első Aeroexpress szerelvény. A moszkvai reptéri vasút számára épülő hatalmas motorvonatok különleges úton jutnak el a rendeltetési helyükre.


A moszkvai repülőtéri gyorsvasutakat üzemeltető Aeroexpress 2013 elején rendelt összesen huszonöt motorvonatot a svájci Stadler Railtől. A vonatok közül 9 hatrészes, míg 16 vonat négyrészes változatban készül. A járművek 2016-ig mind a három reptéri vonalon leváltják a mostani járműveket a tervek szerint. Előbb azonban alapos próbáknak vetik alá a szerelvényeket az orosz hatóságok.
A motorvonatok hatalmasak az európai szemmel nézve: a KISS járműcsalád alapjain nyugvó szerelvények 5240 milliméter magasak és 3400 milliméter szélesek. Összehasonlításul: a MÁV-START FLIRT-motorvonatai 2800 milliméter széles kocsiszekrénnyel készültek. A Westbahn KISS-motorvonata pedig 4595 milliméter magas. De vissza az orosz vonatokhoz: a hatalmas, piros színű szerelvényekben 396, illetve 700 ülőhely van, amiből 84 mindegyik vonaton a business-osztályon található.

A járművek a Stadler gyárából Bázelbe közúton, speciális trélereken jutnak el

Bázelben folyami hajóra rakják a járműveket

A hatalmas járművek szállítása komoly kihívást jelent: korábban a Siemens Desiro RUS motorvonatai sem egyszerű útvonalon jutottak el a célállomásra és hasonlóan komoly szervezést igényelnek a Stadler Rail járművei is: Altenrheinből előbb speciális trélek viszik a járműveket a bázeli folyami kikötőbe, ahol hajóra rakják őket és Amszterdamba úsznak. Itt átrakják őket egy másik, immáron tengeri hajóra, ami a német Sassnitz melletti Mukranba viszi őket, ahol szárazföldre rakják és összeállítják a vonatokat. A járművek innen a Murkan és litván Klaipėda között közlekedő teherszállító kompjárattal jutnak el ismét a szárazföldre. Az utazás innen már pofonegyszerű, hiszen sínen gurulva juthatnak el a vonatok Moszkvába.

Bázelből folyami úton jutnak el Amszterdamba, ahol egy másik hajóra rakják a vonatokat, hogy eljussanak Mukranba, ahol már saját kerekükön gördülhetnek be a Litvánia felé tartó komphajóba...

Érdemes megjegyezni: Murkanban már a széles nyomtávolságú vágányhálózaton tudják mozgatni a járműveket, hiszen az 1980-as években épült kikötő egyben – Záhonyhoz hasonlóan – átrakó is az orosz és az európai nyomtávolságon közlekedő tehervonatok között, bár jelentősége és forgalma évről évre csökken.
Svájcban egyébként csak az első négy vonat készül, a további huszonegy a Stadler Rail minszki gyárában készül majd, így a szállításuk is egyszerűbb lesz. Minszkben nem mellesleg már készül az első ottani gyártású Aeroexpress-motorvonat járműszekrénye.

Csak az első négy vonatot kell ilyen különleges módon szállítani, a többi huszonegy szerelvény a Stadler minszki gyárában épül majd, szállításuk pedig sokkal egyszerűbb lesz majd emiatt
(fotók: Stadler Rail)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.