2014. 10. 14.

Mozdonyt és kocsit is venne a ZSSK

Mozdonyt is venne a ZSSK. Korábban már beszámoltunk róla, hogy a szlovák nemzeti személyszállító vasúttársaság tizenhét új személykocsi beszerzésére vonatkozó tendert írt ki. Ezt kiegészítendő, de attól különállóan jelent meg most a felhívás a mozdonybeszerzésre vonatkozólag is: keresik a Gorillák utódjait.


Mozdonyokat is vásárolna a ZSSK a korábban már bejelentett, tizenhét kocsis tender mellett. Az új mozdonyok dedikáltan a most futó Gorillák kiváltására érkeznének a szlovák vasúttársasághoz.
A kiírás szerint összesen hat járművet vásárolnának. Feltétel, hogy a gépek 6000 kW teljesítménnyel rendelkezzenek és 200 km/h-s tempóra is alkalmasak legyenek. Elgondolkodtató az is, hogy a gépeknek a Gorillák által ismert 3 kV-os egyenáram és a 25 kV 50 Hz-es váltóáram mellett 15 kV 16,7 Hz-ről is üzemelniük kell, azaz a német nyelvterületen való közlekedésre is alkalmas járműveket keres a ZSSK. Dedikáltan a szlovák belföldi forgalom mellett Csehországban, Ausztriában, Németországban és Magyarországon közlekednének a mozdonyok, az itt alkalmazott vonatbefolyásoló rendszerrel is el kell látni őket.

A 350 004-es a Keleti pályaudvaron, a Hamburgba tartó EC 174-es élén készülődött az induláshoz 2009. május 21-én hajnalban. Nem is olyan sokára új szlovák gépek válthatják a nyugdíjat megszolgált Gorillákat

A ZSSK azt is közölte a sajtóval a tender kapcsán, hogy elsősorban a Pozsony–Zsolna–Kassa és a Prága–Pozsony–Budapest vonalakon közlekedő EuroCity és InterCity járatok  továbbítása lenne a mozdonyok feladata. Jelezték, hogy az összesen 72 millió eurós tender keretében a szerződéskötéstől számított 60 hónapon belül kell valamennyi mozdonyt forgalomba állítani és ezen felül további tíz mozdonyra opcióval is rendelkezik majd a ZSSK.

Az egyik komoly esélyes a Magyarországon éppen most debütáló Škoda 109E lehet

Esélyes lehet a Siemens is a megfelelően konfigurált Vectronokkal is
(fotók: Halász Péter)

A jelenlegi piaci körkép szerint – és ezt támasztják alá az InnoTrans 2014-en látottak, tapasztaltak is –, elsősorban a Siemens jöhet szóba a Vectronok megfelelően konfigurált változatával a tenderen. Ezen felül eséllyel indul a Škoda is. Utóbbi mellett az szól, hogy a ČD számára épített, ott 380-as sorozatszámmal futó gépekre éppen most képzik a MÁV-START személyzetét is, így könnyen megoldható lehet a mozdonyszemélyzet kérdése akkor, ha a Škoda 109E típusa lenne a befutó. Utóbbival kapcsolatosan a ZSSK rendelkezik más tapasztalatokkal: a 381-es sorozatból – amely csak sebességében tér el a ČD-s rokontól – már üzemeltetnek két darabot.

A Gorillák alkonya

Az egykori ČSD, majd a ZSSK egyik zászlóshajója volt valamikor a jelllegzetes formavilággal rendelkező mozdony. A Škoda rendszerében 55E típusjelzést kapott, eredetileg ES499.0 sorozatú mozdonyok első két példánya 1974-ben, míg a szériamozdonyok 1976-ban hagyták a pilzeni gyárat. A mozdonyokat az akkoriban „összeérő” 3 kV-os egyenáramú és a 25 kV 50 Hz-es váltóáramú hálózaton, Prága és Pozsony között vetették be. A mozdonyok akár 160 km/h-s sebességgel is közlekedhettek, amire azonban csak az elmúlt mintegy másfél évtizedben kerülhetett sor a Prága és Brünn környékén vezető vasútvonalak felújítása után. A járművek a Prága–Pozsony tengely mellett eljutottak Děčínbe és a Prága–Zsolna–Kassa vonalakon, valamint a Pozsony–Zsolna–Kassa viszonylaton is rendszeresen közlekedtek.
A Gorillák mindig is a pozsonyi fűtőházban laktak, így kerültek 1993-ban a szlovák vasúthoz, ahol azóta is becsülettel szolgálnak
1993-ban, Csehszlovákia szétesése és Szlovákia megalakulása után a pozsonyi fűtőházban honos járművek a ŽSR-hez kerültek, majd a pályavasút és a vállalkozó vasút szétválasztása után gazdájuk a ZSSK lett. A többször felújított járművek azonban mára már nem hozzák a korábbi üzemkészséget és a ZSSK is tudatában van annak, hogy nem mindig állnak harcra készen az agyonhajtott gépek, nem véletlenül kerültek egyes vonatok élére a ZSSK 362-esei, vagy éppen nem véletlenül van terítéken a ČD 380-asainak szereplése a Prága és Budapest közötti járatokon.
Hamarosan végleg a fűtőházban maradhatnak a gépek
(fotók: Halász Péter)
Az évek során a húsz Gorillából a különböző balesetek, után 18 darab maradt meg: az ES499.0010-es még 1977-ben, a Meridian-Express élén sérült meg a pozsonyi főpályaudvaron, míg az ES499.0009-es 1989. november 10-én sérült meg a Balt-Orient-Express élén Nový Kopistech állomásnál, amikor egy motorvonatba rohant bele a vonat.
Magyarországon már az 1980-as évek elején megjelentek a gépek, rendszeresen pedig 1993 után jártak be a Pozsony, Prága felől érkező vonatokkal Szobnál, a 2000-es években pedig Hidasnémeti felől is elérték Budapestet a formás mozdonyok.
A Gorillák fontosabb technikai adatai:
  • Gyártó: Škoda, Plzeň
  • Gyártási év: 1974 (prototípusok) és 1976 (sorozat)
  • Tengelyelrendezéls: Bo'Bo
  • 'Ütközők közötti hossz: 16740 mm
  • Tengelycsaptávolság: 8300 mm
  • Tengelytávolság a forgóvázakban: 3200 mm
  • Kerékármérő: 1250 mm
  • Szolgálati tömeg: 89,6 t
  • Tengelyterhelés: 22,4 t
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 160 km/h
  • Órás teljesítmény: 4200 kW
  • Állandó teljesítmény: 4000 kW
  • Indító vonóerő: 210 kN
  • Órás vonóerő: 134 kN
  • Állandó vonóerő: 126 kN
  • Áramrendszerek: 25 kV 50 Hz 1~ és 3 kV =
  • Fékrendszer: DK-GP (DK-GP+E m.Z.) és villamos ellenállásfék

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. A Vectronokat, mintha élesen bírálták volna a mozdonyvezetők, miszerint oldalra nem látnak ki, mivel nincs vezetőálláson oldalt ablak.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.