2014. 10. 08.

Ennek a sztrájknak vége

Véget ért a mozdonyvezetők kilenc órás figyelmeztető munkabeszüntetése Németországban. A vasúti közlekedés lényegében leállt az országban, ám ez még csak a kezdet: a GDL további munkabeszüntetéseket ígér. De nem mindenhol sztrájkoltak.


Kedden, nem sokkal este 21 óra után járt a Der Tagesspiegel riportere a berlini Anhalter Bahnhof állomáson, ahol az észak-déli gyorsvasúti alagútban közlekedő három viszonylat vonatai állnak meg. Már persze, ha nem sztrájkolnának. A beszámoló szerint az utasokat tájékoztató feliratok arról szóltak, hogy használják a metrókat, buszokat, villamosokat – de az S-Bahn-t. Ennek ellenére egyszer csak megérkezett a Blankenfelde felé tartó vonat. Ám nem csak itt közlekedtek a vonatok: amíg a Ringbahn, az S25-ös, az S3-as, az S75-ös és az S8-as vonalon teljesen leálltka a vonatok, addig viszonylagosan megbízhatóan jártak a vonatok az S1-es, S2-es, S46-os, S5-ös, S7-es és S9-es vonalon. Ez is mutatja, hogy a kedden este 21 órától másnap reggel 6-ig tartó munkabeszüntetés támogatottsága jóval kisebb, mint amit a GDL és a korábbi szavazás – ahol 91% támogatta a sztrájkot – mutatott, legalábbis Berlin esetében biztosan.

21 órától álltak le a vonatok Németországban a GDL sztrájkja miatt

Mindazonáltal a vasúti közlekedést ettől függetlenül is komolyan érintette a sztrájk: a korábbi munkabeszüntetésekben országos szinten a szervezett 16 ezer dolgozóból 1400 mozdonyvezető vett részt és nagyjából hasonló számokra számított kedden este a DB AG ezúttal is. Ennyi résztvevő pedig elég ahhoz, hogy lényegében a teljes hálózaton megbénuljon a vasúti forgalom.

Néhány mozdonyvezető és egy törpe szakszervezet is elég ahhoz, hogy megállítsa a közlekedést. A szövetségi kormányzat jogszabályok módosításával készül arra, hogy ilyen ne legyen lehetséges: a kormány tervei szerint egy foglalkoztatotti csoportra csak egy bérmegállapodást kell kötni és nem kell minden szakszervezettel külön-külön megállapodni

A DB AG közlése szerint este elsősorban a regionális forgalomban okozott gondokat a munkabeszüntetés, a távolsági vonatok egy része elment a végállomásig. A regionális járatok mellett Hamburg, Berlin, Frankfurt am Main, Nürnberg és München S-Bahn-hálózatán voltak fennakadások.
A GDL első embere, Claus Weselsky sikeresnek ítélte a munkabeszüntetést és jelezte: tovább fokozzák a nyomást a DB AG-n további sztrájkokkal. Ráadásul Weselsky szerint már nem tárgyalnak arról, hogy ne csak a mozdonyvezetők, hanem valamennyi utazószemélyzet érdekeit képviseljék a munkaügy vitában. A DB AG eközben visszautasította a sztrájkot magát és a nyomásgyakorlást is, mondván: jelenleg is érvényes bérmegállapodásokról van szó ezekben a szakmákban. Viszont Weselsky azt is mondta, hogy határozatlan idejű munkabeszüntetésre nem készülnek.

Claus Weselsky a Das Erste reggeli műsorában nyilatkozva is megerősítette: nem terveznek határozatlan idejű munkabeszüntetést, de további sztrájkokat igen

A munkabeszüntetés reggel 6 órakor véget ért. Ám ez nem jelenti azt, hogy a vasúti közlekedés menetrend szerint megindult: a fordulók felborultak, a vonatok nincsenek a helyükön. A regionális forgalomban dél körül; a távolsági forgalomban sok helyen csak másnap reggel állhat helyre a menetrendszerű közlekedés. Ez pedig azt jelenti, hogy szerdán sokan az ingázók közül autóra váltottak, tovább növelve a közúti torlódásokat.

A sztrájk miatt számos vonat közlekedését lemondták, de attól még akadt néhány, ami elindult. Nem mindenki támogatja a GDL munkabeszüntetését
(fotók: Das Erste Morgenmagazin)

Az S-Bahn Berlin közlése szerint a fővárosban nem járnak a Ringbahn (S41, S42) vonatai mellett a szerelvények az S45-ös, az S47-es és az S85-ös viszonylaton a reggel fél hetes helyzetkép szerint. A reggeli csúcsban biztosan fenntartják a vonatközlekedés mellett a megszervezett pótlóbuszokat Hennigsdorf és Tegel; Südende és Teltow Stadt; Hohen Neuendorf és Blankenburg, valamint Strausberg Nord és Strausberg között, mert a párhuzamos S-Bahn-vonalakon még nem garantálják a menetrendszerű közlekedést.
A magyarországi vonatok közül többet is érintett a munkabeszüntetés. A MÁVINFORM azt közölte, hogy a Metropol EuroNight mindkét járata és a Hungária EuroCity kedd este Berlinben érkező járata menetrend szerint közlekedik. Ez utóbbit erősíti a cseh vasúttól kapott adat is: a Budapestre tarto EN 477-es pontosan lépett be a hálózatukra és pontosan hagyja el a szlovák vasút hálózatát is, így ha késve érkezik is a vonat, a MÁV-csoport hiába fogja az utastájékoztatásban „a vonat külföldi késésére”, az ismét nem lesz igaz. A másik Metropolt, az EN 476-ost mindössze +2 perc késéssel adták át a német vasútnak Děčínnél. A MÁVINFORM közlése szerint a München és Budapest között közlekedő Kálmán Imre EN mindkét járata szintén menetrend szerint közlekedik.

A délelőtt folyamán a regionális forgalomban lényegében már menetrend szerint közlekednek a vonatok – közölte a DB AG. Azonban a berlini gyorsvasúton  továbbra is fennakadásokkal kell számolni: a legtöbb viszonylaton még mindig vonatelmaradások vannak, de a forgalmas Ringbahnon már lehet közlekedni. Azonban továbbra sem jár az S45-ös és az S85-ös viszonylat. Németország más részéből nincs hír arról, hogy a regionális forgalom milyen mértékben van még akadályoztatva, a DB AG oldalán csak a jegyek visszaváltásával kapcsolatos információk és általános hírek érhetők el. A Budapestre tartó EC 175-ös időben közlekedik, ahogy az EC 171-es is menetrend szerint érte el a német-cseh határt.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.