2014. 11. 11.

Elkészült az első CityJet

Elkészült az ÖBB első CityJet-motorvonata. A Siemenstől még 2013-ban rendelt az ÖBB száz szerelvényt a regionális forgalom számára összesen 590 millió euró értékben. Az első vonat most elkészült és 2015 januárjától alapos próbáknak vetik alá a részben az ÖBB által készre szerelt járművet.


Előbb a RailTec Arsenal klímakamrájában tesztelik, majd 2015 tavaszán indul az új CityJet márkanévvel illetett motorvonatok engedélyeztetési eljárása, miután most elkészült az első szerelvény.
Az ÖBB még 2013-ban rendelte meg a száz Desiro MainLine motorvonatot a Siemenstől és a vonatok készre szerelésében maga a vasúttársaság is segédkezik: a járművek forgóvázát a Siemens grazi gyára szállítja, míg a járművek készre szerelését az ÖBB simmeringi műhelyében végzik. A vonatok elosztásáról az ÖBB úgy nyilatkozott, hogy 31 vonat kerül majd a bécsi Schnellbahn-hálózatra, 35 vonat az alsó-ausztriai regionális forgalomban, 18 szerelvény Stájerországban és 17 vonat Felső-Ausztriában dolgozik majd.
Az ÖBB közleménye szerint a CityJet márkanevű motorvonatoknál a gyorsvasúti változatban 244, a regionálisban 259 ülőhely lesz, amellett, hogy a vonatok akadálymentesek lesznek. Említésere érdemes, hogy a másodosztályú ülések is komfortosak lesznek: a kartámasz és a lábtartó, valamint a konnektorok is magától értetődő felszerelések a cseh Borcad által szállított ülések esetében – ezeket már megcsodáltuk az InnoTranson Berlinben. Ezen kívül említésre érdemes az utastérben a LED-es világítás a regionális vonatokon még Ausztriában is szokatlannak számító ablakrolók is.

Az ÖBB CityJet-vonatai az elővárosban szokatlan kényelmet kínálnak az utasoknak
(fotó: ÖBB)

A járműszerkezet tekintetében az ÖBB közölte: a 160 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebességű vonatok alkalmasak arra, hogy a 250 km/h-val közlekedő szerelvényekkel való találkozás okozta légnyomás-különbségeket is elviseli.
Érdemes megemlíteni azt is, hogy a vonatok alapvetően környezetbarát komponensekből készülnek. A légsűrítők olajmentesek, a világítás a lehető legtöbb helyen LED-es megoldású. A vonatok előfűtéséről vagy hűtéséről a csendes klímaberendezés gondoskodik majd, amely ráadásul intelligens módon, az utastér széndioxid-telítettsége alapján szabályozza a levegőcserét is, így az utasok számához igazítja a rendszer a klíma teljesítményét is.
A tervel szerint 2015 decemberétől havi öt vonatot állít forgalomba az ÖBB és 2018 januárjában már valamennyi CityJet forgalomba áll majd. Az európai interoperabilitási követelményeknek megfelelő szerkezetű vonatok esetében lehetőség van arra, hogy minimális alakításokkal a svájci vagy éppen az olasz követelményeknek is megfelelő változatot rendeljen az ÖBB.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.