2014. 12. 12.

Viszlát, HAFAS!

A december 13-ával búcsúzó 2013-2014-es menetrend bizonyos tekintetben egy korszak lezárultát is jelzi az utastájékoztatásban: a Deutsche Bahn AG a továbbiakban nem terjeszti, nem frissíti az offline, telepíthető menetrendi keresőjét. De nem ők az egyedüliek...


Nagyon nagy előnye a HaCon által fejlesztett mentrendi keresőnek, hogy offline, mindig rendelkezésre áll és gyors. Ráadásul a DB AG-nak, illetve a HaConnak köszönhetően pont a német kereső majdnem tökéletesen pontos és friss – nagyjából hetente, kéthetente jelentek meg a frissítések – adatbázist kínált nem csak Németországra, hanem a szinte a teljes európai vasúti hálózatra. Az 1990-es évek eleje óta folyamatosan bővített HAFAS-t (bár ez a keretrendszer neve és nem a konkrét DB-s változat neve) a szakmai felhasználók, pénztárosok, információsok is előszeretettel használták, de az átlagos utasoknak is sokat segített a program, pont az „összeurópaisága” miatt.

Budapestről Krefeldre: a DB AG keresőjének nem jelentett gondot...

...ugyanez a MÁV-START ELVIRÁ-jának már nem megy. Ráadásul offline változata sincs, a MÁV-START információsai is a német változatot használták a nemzetközi forgalomhoz...

Ám a DB AG úgy döntött, hogy a 2014-2015-ös menetrendi időszakra már nem adja ki újra a programot. A döntés hátteréről szerettük volna megkérdezni a német vasút illetékesét, ám a berlini InnoTranson a standon dolgozó munkatársak pont tőlünk tudták meg, hogy az általuk is kedvelt programot megszünteti a vasúttársaság... Ígéretük ellenére e sorok megjelenéséig nem kaptunk információt a miértekről.

Sematikus grafikán is megnézhettük a DB-s HAFAS-ban, hogy merre vezetne utunk Krefeldbe

Az egyik „közbeeső” vonat részletei. Mindent tud a HAFAS, ami az utasnak kell

Ám nem csak a DB AG „dobja el” a bevált menetrendi keresőt: a teljes svájci közlekedési rendszerre érvényes adatbázissal bíró zürichi HAFAS-változat sem frissül a menetrendváltással. Sőt, a Berlin-Brandenburgi Közlekedési Szövetség, a VBB már az előző menetrendváltással megszüntette az 1990-es évek óta folyamatosan kínált keresőt.

A svájci kereső sem frissül december 13. után. Pedig igen egyszerű mondjuk egy Zürich HB–Ospizio Bernina utat megtervezni benne

Ez az ELVIRÁ-nak nem megy, de még a rövidebb, Zürich–Chur szakaszt sem ismeri...

Hogy mi marad az utasoknak? A telepíthető változat az ÖBB honlapján még elérhető a 2014-2015-ös menetrendi időszakra, ám érdemes tudni: az ÖBB csak havonta ad ki adatbázis-frissítést. Ezen felül pedig a HaCon rendszereihez fejlesztett mobilapplikációk maradnak meg, úgy mint az osztrák Scotty, a német DB Navigator vagy éppen az ezen rendszereket lekérdezni képes külső alkalmazások.

A DB AG-nál marad a mobilapplikáció...


A németeknek egyébként nem ez az első, a hagyományokkal leszámoló lépése. A DB AG hivatalos menetrendkönyvet sem ad ki évek óta: az utolsó DB-s menetrend a 2008-2009-es menetrendi évadra jelent meg. Azóta csak néhány tartomány ad ki saját maga nyomtatott menetrendkönyvet. Így tesz a legutóbbi információk szerin Bajorország, Baden-Württemberg, Brandenburg és Berlin, Szász-Anhalt, Északrajna-Vesztfália, Thüringia és Schleswig-Holstein. A DB AG egyedül a menetrendi mezők online változatát kínálja honlapján.
Magyarországon már sok-sok éve nem érhető el az utasok számára a telepíthető ELVIRA, csak belső használatra fejlesztik a rendszert – az utasok csak az online, sokszor nehezen kezelhető és mindenképpen gyenge adatbázisú változatot használhatják. Nemzetközi forgalomban gyakorlatilag az ELVIRA tudása a nullával egyenlő... Cserében viszont a MÁV-START évek óta ígéri a mobilapplikációt, ám ennek érdekében semmit sem tett; sőt, a korábbi csoportszintű  informatikai vezető még pont hogy ez ellen is munkálkodott jól értesült forrásaink szerint.

A HAFAS Magyarországon, pont a MÁV-csoport hibája és lustasága miatt nem ismeri a vágányzári menetrendeket...

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.