2014. 07. 29.

Megszűnik az offline HAFAS

Decemberben nem jelenik meg újabb változat a német vasút offline, hálózat nélkül is használható menetrendi keresőjéből. A DB AG közlése szerint a „HAFAS” iránt egyre kisebb az érdeklődés, ezért nem készítenek belőle új verziót.


Bár mindenki így ismeri, a DB AG offline menetrendi keresőjét hibásan hívjuk „HAFAS”-nak, hiszen ez a név hivatalosan magának a keretrendszernek a neve (azaz  HaCon Fahrplan-Auskunfts-System), amelyet a DB AG mellett többek között az ÖBB, az SBB és számos más vasúttársaság és közlekedési szövetség is használ. Mindazonáltal a legnagyobb társaság és a legnagyobb menetrendi adatbázissal bíró a német vasút által gondozott változat.
A DB AG most bejelentette: leáll a program terjesztésével. A vasúttársaság közlése szerint nagyon kevesen keresték, használták a 2009-2010-es menetrendi évad óta ingyenesen elérhető rendszert. A vasúttársaság jelezte: a reiseauskunft.bahn.de címen elérhető online változat továbbra is az utasok rendelkezésére áll és ugyancsak működik az okostelefonos változat is.

A DB keresőjének főablaka a Berlin Hauptbahnhof–Hamburg-Altona viszonylatú utazás részleteivel

A DB AG az 1980-as évek vége óta használja a hannoveri HaCon által fejlesztett menetrendi kereső programot. Korábban flopilemezeken, majd CD-n adták ki a programot – fizetős változatban. A közelmúltban azonban ingyenessé tették a programot, amelyet a vasúti információs szolgálatok mellett az utasok jelentős része is szívesen használt, hiszen sokkal könnyebben finomíthatók a keresési eredmények, mint az online változatban. Ráadásul az offline változat előnye pont az offline léte, azaz csak az adatbázis frissítésekor van szüksége internetkapcsolatra. Egyetlen hátránya talán az, hogy vonatszámok alapján nem lehet keresni a rendszerben.

Részletes állomási információkat is kaphatunk a keresőben

Sokan nem csak ezért, hanem a vonatok részletes adataiért, a részletes és nyomtatható menetrendi információkért is szerették a programot. De plusz szolgáltatás volt az akár irányonként szűrhető állomási menetrendjegyzék, amely szintén nem elérhető el az online változatban.
Érdemes azt is megemlíteni, hogy a DB programjához készült adatbázis európai szintű, azaz szinte bármelyik európai vasúttársaság menetrendjében kereshetünk benne. Pont ezen előnye miatt használták és használják a programot előszeretettel a MÁV-START információsai is, ha nemzetközi utazásról van szó, mert az ELVIRA meglehetősen szűkös kínálattal rendelkezik és ennek adatai sem követik a nemzetközi változásokat.

A program ismeri a magyarországi menetrendet is, igaz, a MÁV-START és a MÁV-csoport lustasága miatt és a sokszor naponta változó vágányzári menetrendek miatt nem követi napra pontosan a hetente frissülő német adatbázis a hazai változatokat. Mindazonáltal irányadásnak nagyon jó a gyors, offline német kereső – főleg, ha már magyar nincs...

Cserében persze, a „bezzeg mi jobban tudunk mindent” elv szerint az ELVIRA saját adatbázist használ és még véletlenül sem kompatibilis a nemzetközi rendszerrel, így a magyarországi vágányzári változásokat a MÁV-START meglehetősen fapados és kistudású rendszeréből érhetjük csak el. Érdemes megjegyezni: az offline menetrendi keresők, bár a MÁV-START már régóta nem foglalkozik a témával, nem vesznek még ki. A zürichi ZVV svájci országos keresője mellett az ÖBB is kínál néhány éve offline telepíthető programot, hasonló keretrendszerrel.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a közlekedésbarátok már most tiltakoznak a program fejlesztésének megszűnése miatt. Az online petíciót ide kattintva lehet elérni.
A DB-nek egyébként nem ez az első, meglehetősen unortodox lépése a menetrendi tájékoztatás kapcsán: a 2009-2010-es menetrendi évadban az országos, nyomtatott menetrendkönyv utolsó alkalommal jelent meg. Azóta a DB hivatalos menetrendi lapjai csak a kursbuch.bahn.de oldalon érhetők el.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.