2015. 01. 20.

Nincs pályázó Berlinben

Egyelőre egyetlen érvényes pályázatot sem adtak még le a berlini S-Bahn-hálózat egy részének üzemeltetésére. Korábban már jelezték egyes résztvevők, hogy nem vesznek részt a versenyben, ám az egyetlen versenyben maradt szolgáltató, a DB AG sem adott még le pályázatot.


Igen komoly bukásként tekinthetünk a berlini S-Bahn-hálózat egy részének, a Ringbahnnak és a délkeleti kapcsolódó vonalak üzemeltetésére kiírt tenderre. A potenciális pályázók már sorban jelezték: mégsem indulnak a tenderen és végül kiderült, hogy csak egyetlen operátor, a mostani üzemeltető, a DB AG maradt a lehetséges pályázók között. Ám egyelőre még az állami vasúttársaság sem adott le érvényes pályázatot. Igaz, erre március végig van még lehetősége, ahogy az összes többi pályázónak is; ám szinte biztos, hogy – a korábbi nyilatkozatok fényében – más nem indul a tenderen. Igaz, mivel március végéig még bárki leadhatja a jelentkezését, így hivatalosan nem kívánta senki sem kommentálni a tartományi közszolgálati média, a Rundfunk Berlin Brandenburg értesüléseit.

A Ringbahn üzemeltetési tendere totális bukás – még az egyetlen versenyben maradó pályázó sem adott le ajánlatot. A folyamatosan változó feltételrendszernek is köszönhető, hogy a régi motorvonatok – képünkön egy 480-as sorozatú „Toaster” – 2020-2023-ig biztosan forgalomban maradnak
(fotó: Halász Péter)

A tendert mindenesetre már tökéletes bukásnak tartják a szakemberek. A visszalépő pályázók azt mondták, hogy nem tudták követni a folyamatosan változó kiírást és a feltételeket. Eredetileg 2017-től kellett volna átvennie a nyertes pályázónak a Ringbahn, illetve a többi vonal üzemeltetését, mégpedig új járművekkel – a mintegy kétszáz ikerkocsi beszerzése és forgalomba állítása annyira esélytelen, hogy 2020-2023 előtt már a megrendelő sem számol vele és átmeneti szerződést kötött a közszolgáltatás biztosítására a jelenlegi szolgáltatóval.
Mindazonáltal a régi, jelenlegi járművek főjavítási ciklusa is lejár és ahhoz, hogy 2023-ig forgalomban maradhassanak, komoly javításokat kell kapniuk a járműveknek a közeljövőben – a megrendelő Berlin és Brandenburg tartományok ennek financiális hátterét is biztosítani kénytelenek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.