2015. 08. 14.

Túl hangos a vonat a lengyeleknek

Túl hangos a vasúti közlekedés Németország északi részén, Usedom szigetén. Az ott üzemelő Usedomer Bäderbahn szerint megoldás lehet a sziget lengyelországi csücskén az állomásépítés.


A vasút már a XIX. század vége óta jelen van Usedom szigetén, ám a helyiek közül többen csak most eszméltek fel arra, hogy túl hangos a jónéhány éve korszerű, a Stadler Rail gyártotta GTW 2/6-os motorkocsikkal operáló vasútüzem. Sőt, 2008-ra elkészült a II. Világháború óta felhagyott vasútvonal egy újabb szakaszának újjáépítése és ekkortól fogva már Usedom szigetének keleti, Lengyelországhoz tartozó csücske is bekapcsolódott az UBB közlekedésébe. Schwinemünde, azaz Świnoujście egy új, kétvágányos állomást is kapott Świnoujście Centrum néven. Ám itt nem épült rendes felvételi épület – a vasútüzem központi forgalomirányítással működik –, de a lakók most a zajra panaszkodnak, hiszen már hajnali 4:20-kor megérkezik az első vonat a német oldal felől, amely hamarosan vissza is indul és onnantól fogva óránként követik egymást a szerelvények.

A schwinemündei állomás. Felvételi épület nincs...

Elsősorban a hangjelzésekkel van baja a lakóknak, amelyeket az útátjárók miatt kell adnia a szerelvénynek. A lakók szeretnék elérni, hogy kevesebb zajjal járjon a vasútüzem vagy zajvédő fal épüljön – utóbbi legfeljebb csak nekik jó, az utasoknak nem, nem látnak semmit a tájból, a városból és idővel a zajvédőfal is kedvelt célpontja lesz a falfirkáló rongálóknak, nem emelve éppen a környezet fényét. De hangjelzéseken kívül a motorvonatok állandó üzemi zaja, a dízelmotor hangja is zavarja a helyieket.
Az UBB ügyvezetője, Jörgen Boße úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt időszakban nem változott semmi a vasúti üzemvitelben, így nem is érti, hogy miért most vették észre a lakók a zajforrást? Mindazonáltal a végállomási zajkeltés ellen jó megoldásnak látja a felvételi épület megépítését, amely egyelőre még csak a tervezési fázisban van, érdemi munka csak a későbbiekben várható, amikor a német és a lengyel hatóságoktól is beszereztek minden engedélyt. Addig minden marad a régiben.

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. A térkép eléggé utal arra, hogy a túlparti mostani lengyel oldalon folytatódik a vasút - nem volt ott valamikor híd? Vagy nagyon akadályozná a hajózást?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, a vizen ott nem ment át a vasút. A régi hálózat így nézett ki, ennek visszaépítése is időnként előkerül, de rájönnek mindig, hogy nem éri meg és macerás a természetvédelmi területeken át a vasútépítés.
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Karte_der_Bahnstrecke_Wolgast%E2%80%93Heringsdorf%E2%80%93Ducherow.png

      Törlés
    2. Egy kicsit mintha Sodor szigete lenne :)

      Törlés
    3. Köszi a térképet :)
      Annyi értelme lenne talán a hiányzó déli résznek, hogy Berlin felé közvetlenebb lenne az eljutás, nem?

      Törlés
  2. Mindig jókat mosolygok az ilyen kifogásokon, mert a legtöbb esetben a vasút már legalább egy évszázada ott van, a házak meg leghfeljebb 40-50 évesek amelyekben a panaszosok élnek, a lakók is fiatalabbak mint a vasútüzem. Magyarán ők költöztek a vasúthoz, nem fordítva.
    Én Dunaújvárosban a rendező közelében laktam hosszú évekig, pár hét alatt hozzá lehet szokni. Most Heathrow 27L pályájára vezető folyosó alatt lakom, ehhez is hozzá lehetett szokni. Szó szerint még a kutyát sem zavarják a 3000 láb magasan felettünk bejövő gépek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, meg lehet nézni, hogy a BER kapcsán milyen cirkusz meg a zajvédelem kapcsán. Értem én, meg sejtem is, jó ideig laktam Ferihegy északi oldalán, most meg ha olyan szél van, akkor elég alacsonyan húznak el felettem a leszálló gépek, de meg lehet szokni és nem vészes egyáltalán.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.