2015. 08. 14.

Túl hangos a vonat a lengyeleknek

Túl hangos a vasúti közlekedés Németország északi részén, Usedom szigetén. Az ott üzemelő Usedomer Bäderbahn szerint megoldás lehet a sziget lengyelországi csücskén az állomásépítés.


A vasút már a XIX. század vége óta jelen van Usedom szigetén, ám a helyiek közül többen csak most eszméltek fel arra, hogy túl hangos a jónéhány éve korszerű, a Stadler Rail gyártotta GTW 2/6-os motorkocsikkal operáló vasútüzem. Sőt, 2008-ra elkészült a II. Világháború óta felhagyott vasútvonal egy újabb szakaszának újjáépítése és ekkortól fogva már Usedom szigetének keleti, Lengyelországhoz tartozó csücske is bekapcsolódott az UBB közlekedésébe. Schwinemünde, azaz Świnoujście egy új, kétvágányos állomást is kapott Świnoujście Centrum néven. Ám itt nem épült rendes felvételi épület – a vasútüzem központi forgalomirányítással működik –, de a lakók most a zajra panaszkodnak, hiszen már hajnali 4:20-kor megérkezik az első vonat a német oldal felől, amely hamarosan vissza is indul és onnantól fogva óránként követik egymást a szerelvények.

A schwinemündei állomás. Felvételi épület nincs...

Elsősorban a hangjelzésekkel van baja a lakóknak, amelyeket az útátjárók miatt kell adnia a szerelvénynek. A lakók szeretnék elérni, hogy kevesebb zajjal járjon a vasútüzem vagy zajvédő fal épüljön – utóbbi legfeljebb csak nekik jó, az utasoknak nem, nem látnak semmit a tájból, a városból és idővel a zajvédőfal is kedvelt célpontja lesz a falfirkáló rongálóknak, nem emelve éppen a környezet fényét. De hangjelzéseken kívül a motorvonatok állandó üzemi zaja, a dízelmotor hangja is zavarja a helyieket.
Az UBB ügyvezetője, Jörgen Boße úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt időszakban nem változott semmi a vasúti üzemvitelben, így nem is érti, hogy miért most vették észre a lakók a zajforrást? Mindazonáltal a végállomási zajkeltés ellen jó megoldásnak látja a felvételi épület megépítését, amely egyelőre még csak a tervezési fázisban van, érdemi munka csak a későbbiekben várható, amikor a német és a lengyel hatóságoktól is beszereztek minden engedélyt. Addig minden marad a régiben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.