2015. 10. 09.

Az utolsó lapozás

Jellegzetes surrogás és pörgő betűk, jelzések jelentették egy-egy újabb vonat érkezését vagy indulását közel három évtizedig a zürichi pályaudvaron. Ám az ősz a levélhullás mellett a lapok hullását is jelenti: leszerelik a a zürichi főpályaudvar lapozós utastájékoztató tábláit.


Október 18-án lezárul egy korszak a zürichi főpályaudvar életében. A helyi vasútbarátok már most gyászolják a 27 évvel ezelőtt üzembe helyezett lapozós utastájékoztató táblákat. Jellegzetes hangjuk és megjelenésük miatt az SBB fontos csomópontjának ikonjai lettek ezek a táblák, ám az idő eljárt felettük: karbantartásuk nehézkes és költséges, egy-egy új célállomás megjelenítése pedig sokszor nagyon körülményes munkákkal járt és persze erősen korlátozott volt a kijelzők által megjeleníthető információk sora is. Ráadásul a tábla gyártója már nem létezik, így a pótalkatrészek beszerzése is meglehetősen körülményes lett. Emiatt válik meg a berendezéstől az SBB, a lapozós kijelzőket „száműző” programja keretében.

A régi „Generalanzeiger” üzemben. Hamarosan múzeumban kerül és jön a LED-fal
(fotó: Halász Péter)

A 13,6 méter hosszú és hat tonnát nyomó eszközt október 18-áról 19-ére virradó éjjel szerelik majd le a csarnokból. Ám nem vágják széjjel: a Museum of Digital Art vetett rá szemet és kapja meg a berendezést az SBB-től. Itt azonban nem vonatokat, hanem művészeti alkotásokat mutathat majd a tábla tervek szerint.
Az új utastájékoztató táblák azonban még nem készültek el. Az eszközöket egy schliereni csarnokban szerelik össze a szakemberek, ahol mintegy ezer LED-es modult építenek majd be egy hatalmas tartószerkezetbe – írja a Tages-Anzeiger. A lap szerint 19 méter széles és 3,4 méter magas lesz az új, 12 tonnás eszköz, amely összesen – oldalanként – 2,3 millió pixelt jelenít majd meg. Az összeszerelés ráadásul komoly összpontosítást kíván, mert a nem megfelelő pontossággal beépített modulok már messziről láthatók, ez pedig komoly arculati veszteség lenne az SBB-nek.

Korszerű, könnyen kezelhető és olcsó; cserében rugalmasan használható az új LED-es felület

Az új berendezést várhatóan október 20-ára virradó éjjel szerelik fel a csarnokban. Ez azt jelenti, hogy egy egész napot és jó eséllyel egy további reggeli csúcsórát is le kell vezényelni majd a forgalmas pályaudvaron, mégpedig központi utastájékoztató tábla nélkül. Ez pedig komoly kihívás az SBB-nek is: igen komoly élőerővel készülnek majd erre az időszakra.

A berni főpályaudvar LED-falának építése. Hasonló, de nagyobb szerkezet lesz majd a zürichi tábla is

Az új tábla elhelyezése kapcsán kikérték a műemlékvédelem véleményét is, akik beleegyeztek a hatalmas kijelző felszerelésébe. Az új eszköz ráadásul bevételt is termelhet majd: a vonatok érkezési és indulási adatai mellett a felület egynegyede reklámcélra bérbe is vehető. Ez persze csak „békeidőben” működik majd, ha valamilyen rendkívüli forgalmi helyzet adódik, ezen a felületen adnak tájékoztatást a változásokról az utasoknak – fogalmazott Lea Meyer, az SBB szóvivője. Hozzátette: a hagyományos érkező-induló felületet is rugalmasabban tudják majd használni.

A tábla egy részén reklám lesz, de ha baj van, azon a részen is tájékoztatják az utasokat a változásokról
(fotók: SBB)

Az SBB a kijelzőcsere-program keretében 16 pályaudvaron cseréli, cserélte le az utastájékoztató táblákat. Egy közülük a luzerni Verkehrshaus gyűjteményébe kerül majd, a többit pedig vasútbarátok is megvásárolhatják majd egészben vagy akár csak egy-egy lapot is, amelyen akár a kedvenc állomásuk neve áll.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.